• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
پنج شنبه 26 بهمن 1402
کد مطلب : 218467
+
-

حساب و کتاب‌ هزینه‌های سفر به جنوب

بررسی هزینه‌های سفر به شهرهای جنوبی کشور در آستانه سال جدید در صحبت با کارشناسان صنعت گردشگری

گزارش
حساب و کتاب‌ هزینه‌های سفر به جنوب

مرضیه ثمره حسینی- روزنامه‌نگار

یکی از گزینه‌های جذاب برای مسافرت در نیمه دوم سال، سفر به جنوب ایران ازجمله چابهار و قشم و جزیره هرمز است؛ انتشار ویدئوهایی از صف 8کیلومتری خودروهای شخصی برای ورود به جزیره قشم در تعطیلات عید مبعث و 22بهمن هم گویای حجم بالای تقاضا برای سفر به این مناطق است. به همین دلیل سری به غرفه‌های گردشگری حاضر در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری زده و از فعالان این بخش در مورد هزینه مسافرت به شهرهای جنوبی پرسیده‌ایم.

3شب و 4روز سفر شخصی؛ 10تا 12میلیون
از نکات مهم برای سفر کردن، مخارج و هزینه آن است که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، ترجیح خیلی‌ها این است که ارزان سفر کنند. در این میان، ترجیح برخی‌ها این است که برای مدیریت هزینه‌های سفر، با خودروی شخصی یا قطار مسافرت کنند. اما سفر به جنوب کشور با خودروی شخصی مستلزم زمان و اوقات فراغت بیشتری است. ضمن آنکه در روزهای تعطیل مانند تعطیلات اخیر باید ترافیک جاده را هم درنظر داشت. علاوه بر آن، پول بنزین و ورودی مقاصد گردشگری هم نباید از قلم بیفتد. در مورد مسافرت با قطار هم مشکل بزرگ این است که در‌ماه پایانی سال یعنی اسفندماه قطار در بیشتر مسیرها به سختی پیدا می‌شود و تقریبا ناموجود است.
با این اوصاف، اگر بودجه دارید و چندان دغدغه مخارج سفر را ندارید مسیر هوایی گزینه خوبی برای سفر به جنوب است. هزینه بلیت هواپیما (رفت و برگشت) به مقصد جنوب کشور مانند قشم و بندرعباس در حال حاضر به‌طور میانگین بین 5تا 6میلیون تومان است. هزینه هر شب اقامت در یک اقامتگاه با خدمات متوسط هم حدود یک میلیون تومان است که البته این قیمت در روزهای تعطیل و شلوغ بیشتر می‌شود و تا 3میلیون تومان افزایش می‌یابد. هزینه هر وعده غذای محلی مانند میگو دوپیازه یا ماهی‌های محلی هم معمولا از 300هزار تا 500هزار تومان است. بر این اساس اگر 2میلیون تومان هم هزینه غذا به هزینه‌های حمل‌ونقل و اقامت اضافه شود هزینه مسافرت شما برای مدت 3شب و 4روز حدود 10تا 12میلیون تومان تمام می‌شود. البته اگر بخواهید از ترانسفر محلی برای بازدید منطقه و تفریحات منطقه گردشگری استفاده کنید این هزینه برای شما بیشتر تمام می‌شود.

3شب با تور گردشگری؛ 7 تا 10میلیون
اما اگر به‌دنبال آن هستید که بدون استرس به مسافرت بروید، تورهای گردشگری گزینه خوبی هستند. تورهای گردشگری به مقصد جنوب ایران هم به‌صورت زمینی با اتوبوس و قطار و هم از مسیر هوایی خدمات ارائه می‌دهند. نکته قابل تامل، تفاوت هزینه خدمات‌دهی تورهای گردشگری است. علت تفاوت نرخ‌ها به نوع خدمات‌دهی، نوع محل اقامت (هتل درجه یک یا معمولی، اقامتگاه بومگردی و غیره)، غذا و تقاضای مسافرین برمی‌گردد. هزینه مسافرت با تور گردشگری که وسیله حمل‌ونقل آنها اتوبوس یا قطار است و شامل 3شب اقامت در منطقه گردشگری است حدود 7تا 10میلیون تومان است. همچنین، هزینه مسافرت با تور از مسیر هوایی بین 10تا 12میلیون تومان است. البته باید درنظر داشت که این تورها هافبرد(صبحانه دارد اما ناهار و شام جداگانه باید رزرو شود) هستند یعنی تنها وعده غذایی صبحانه و میان‌وعده سرو می‌شود و هزینه سایر وعده‌ها برعهده مسافر است. هزینه تورهای فولبرد که شامل هزینه صبحانه، ناهار و شام می‌شود حدود 2میلیون تومان بیشتر است. اگر بخواهید به‌صورت لاکچری و از مسیر هوایی به مسافرت جنوب بروید می‌توانید از خدمات CIP تورهای گردشگری استفاده کنید. این خدمات شامل دریافت کارت پرواز بدون معطلی، اختصاص صندلی مناسب، پذیرایی در فضایی ویژه و گشت ویژه در منطقه گردشگری به همراه تفریحات خاص است. قیمت این تورها به‌طور میانگین 14تا 15میلیون تومان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید