• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 26 بهمن 1402
کد مطلب : 218403
+
-

نگاهی به پویش امید و افتخار بعد از 18‌ماه استمرار

100پویش در ۸۶۱ نقطه

محمد سرابی؛ روزنامه‌نگار

پویش هفتگی امید و افتخار که زمانی تصور می‌شد بعد از چند ‌ماه متوقف خواهد شد 18‌ماه بدون توقف ادامه پیدا کرد و حالا از عدد 100عبور کرده است. این برنامه مستمر که به کلنگ‌زنی طرح‌های جدید یا افتتاح طرح‌های به پایان رسیده شهری اختصاص داشت اکنون نمادی از مدیریت شهری جدید است. در هفتمین نشست «شهر ‌اندیش» که در ساختمان شهرداری تهران به همت دبیرخانه هیأت‌‌های اندیشه‌ورز برگزار شد، ابعاد مختلف این پویش از دیدگاه اجرایی مورد بررسی قرار گرفت.

افزایش سرانه‌ها با پروژه‌های محلی
معاون بررسی و پیگیری ویژه اداره کل حوزه شهردار تهران در این نشست گفت: به جز پروژه‌های بزرگ و فرامنطقه‌ای، برخی از پروژه‌های درون مناطق هم در برنامه‌های امید و افتخار قرار داشت، اما به این شرط که مجموع بودجه صرف شده برای آنها یا مجموع ابعاد پروژه‌ها از حد مشخصی بیشتر باشد. در این میان، پروژه‌های محلی به افزایش سرانه‌های شهروندی مناطق کمک زیادی کرد. احسان حیاتی‌پور افزود: خیلی از پروژه‌های ناتمام سال‌های گذشته به سرانجام رسید. در شهر تهران ۳۰۰پروژه ناتمام محلی داشتیم که محل انتقاد شهروندان شده بود. از این تعداد ۱۰۰پویش احصا و تکمیل شد. در این راستا معاونت مالی خیلی تلاش کرد تا اعتبارات به پروژه‌ها تخصیص پیدا کند و این باعث ذخیره منابع مالی در گذر زمان برای ما شد.
تقریبا ۱۰۰رویداد تا هفته گذشته یعنی ۲۱ بهمن در تهران انجام گرفته است. این تعداد در۸۶۱ نقطه از شهر تهران افتتاح شده است. جمع این پروژه‌ها بالغ بر ۱۷۸همت بود که یک دستاورد در پایتخت است. او بیان کرد: در 18‌ماه گذشته دیدیم که در چهارچوب همین پویش، هم کلنگ‌زنی و هم بهره‌برداری انجام شده است. حیاتی‌پور افزود: از 861نقطه ۲۲۹نقطه در پهنه شمالی و مابقی در پهنه جنوبی قرار داشت که نشان از توجه به پهنه جنوبی دارد. ۱۰‌ایستگاه مترو، پایانه اکباتان، هزار و ۵۰۰هکتار کمربند سبز تهران، توسعه یاورشهرها و ایجاد ظرفیت 7 هزار و ۵۰۰نفر در این مراکز، افتتاح ۳مرکز مکانیزه بازیافت پسماند، فاز یک پروژه شهید بروجردی، قرارگاه مسکن و کلنگ زنی ۱۲۰هزار واحد مسکن، افتتاح ۱۰تقاطع غیرهمسطح به ارزش یک همت، میدانگاه جهاد و افتتاح تصفیه‌خانه منطقه‌۱۹ از پروژه‌های شاخص افتتاح شده در این پویش است.

کاهش فاصله طبقاتی شمال و جنوب
سیدمهدی سیدی، معاون پایش و نظارت راهبردی اداره کل حوزه شهردار تهران نیز در ادامه این نشست گفت: پویش امید و افتخار یک فناوری و ابداع مدیریتی است که رویکردهایی مانند کاهش فاصله طبقاتی شمال و جنوب تهران را دنبال می‌کند؛ موضوعی که دکتر زاکانی از نخستین حضور خود در شورای شهر بر آن تأکید کرده بود. او با اشاره به اینکه ابعاد هر منطقه تهران به اندازه یک شهرستان است، افزود: شهرداری حدود 44سازمان و شرکت دارد و پای بعضی صورتجلسه‌ها را تعداد زیادی امضا می‌کنند که نشان می‌دهد هماهنگی بین این بخش‌ها چقدر مشکل است.

اطلاع‌رسانی از طریق بیلبوردهای شهری
در بخش دیگری از این جلسه معاون روابط ‌عمومی مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با اشاره به شیوه‌های تبلیغ پروژه‌های شهری در دیگر کلانشهر‌های جهان گفت: روش نشان دادن طرح‌های شهری بسیار متنوع است و از بیلبورد‌ها و مبلمان شهری تا روش‌های خلاقانه دیگر را شامل می‌شود. در تهران نیز این ظرفیت‌ها را بررسی کردیم و از مناطق هم خواستیم که فضای تبلیغاتی خود را برای این پویش فهرست کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید