• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 26 بهمن 1402
کد مطلب : 218402
+
-

سرقت گل از شهر مردگان

سازمان بهشت‌زهرا س برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و تخلفات، نظارت‌ها را افزایش داده است

گزارش
سرقت گل از شهر مردگان

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

برای رسیدن به بهشت‌زهرا(س) فرقی نمی‌کند از بزرگراه شهید تندگویان ترددکنید یا خلیج ‌فارس، درهردو صورت با گلفروشان مواجه می‌شوید. خردسالان کمتر از 5سال و نوجوانان، جوانان، پیرمرد و پیرزن بالای 60سال، کنار بساط گل‌ها ایستاده‌اند و چنان در یک خط صف شده‌اند که گویا قرار است از آنها سان دیده شود. البته که هرکسی نمی‌تواند در این محورها گلفروشی کند، چرا که مافیای گلفروش چنان پرقدرت در صحنه حضور دارند که تا‌کنون کسی حریف‌شان نشده و طرح ساماندهی گلفروشان بزرگراه‌های منتهی به بهشت زهرا(س) بیش از 2 دهه است که ابتر مانده. علاوه بر گلفروشی در محورهای بزرگراهی، سرقت گل از شهر مردگان هم به کسب‌وکاری پررونق تبدیل شده و گلایه‌مندی شهروندان را در پی دارد و از این‌رو ضروری است تا نیروی انتظامی و پلیس امنیت به مدیریت شهری در حل این موضوع کمک کند. این گزارش، روایت میدانی خبرنگار همشهری از سرقت گل در شهر مردگان است.

ناپدیدشدن شاخه گل‌ها از روی سنگ مزار
کنار بساط یک گلفروشی توقف می‌کنیم و یک دسته‌ گل رز می‌خریم. سر مزار، گل‌ها را می‌چینیم . مزار را ترک می‌کنیم و بعد از زمان کوتاهی که برمی‌گردیم و می‌بینیم اثری از شاخه‌گل‌ها نیست. نیروی خدمات شهری سازمان بهشت‌زهرا(س) مشغول نظافت قطعات است. موضوع را با او مطرح می‌کنیم و می‌گوید برای جلوگیری از سرقت گل‌ها بهتر است آنها را پرپر کنید.

گل‌های پرپر هم خواهان دارد
برای زیارت اهل قبور باز هم راهی آرامستان تهران می‌شویم و این بار بنا به توصیه نیروی خدمات شهری بهشت‌زهرا(س) تصمیم می‌گیریم گل‌های روی سنگ مزار را پرپر کنیم. گرچه اطمینان داریم دیگر کسی با گل‌های پرپر کاری ندارد، اما زمان کوتاهی که می‌گذرد و تصمیم می‌گیریم برگردیم تا از سرقت‌نشدن گل‌های پرپر مطمئن شویم. به مزار که می‌رسیم در اوج ناباوری می‌بینیم اثری از گل‌ها نیست.

گل‌های سرقتی در بساط گلفروشان
همچنان در بهت سرقت گل‌های پرپرشده هستیم که ناگهان متوجه می‌شویم شخصی با لباس‌های ژنده مشغول جمع‌آوری گل‌ها از روی مزار است. در نهایت پس از عملیات تعقیب نامحسوس می‌رسیم پای بساط گلفروشان. گل‌های پرپر شده در کیسه پلاستیک کوچک بسته‌بندی شده و به مبلغ 30هزار تومان فروخته می‌شود. البته که گلفروشان آنها را با مبلغ کمتری از سارقان که اکثرشان اتباع و برخی هم معتاد هستند، خریداری می‌کنند.

گل‌ها خراب می‌شوند
برای گفت‌وگو با فردی که اقدام به سرقت گل از روی سنگ مزارها می‌کند، مجبور می‌شویم، گل‌های سرقتی را بخریم. بالاخره حاضر می‌شود خیلی کوتاه صحبت کند. خودش را معرفی نمی‌کند و در پاسخ به این پرسش که چرا گل‌ها را از روی مزارها برمی‌دارید؟ می‌گوید: «گل‌ها خراب می‌شوند و از بین می‌روند. حالا ما آنها را برداریم و بفروشیم ضرر و زیانی به کسی نمی‌زند.» خودش را به مزار دیگری می‌رساند و مشغول جمع‌آوری گل‌ها می‌شود.

مکث1
نظارت‌ها افزایش ‌یافته است


مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) حضور سارقان گل را در آرامستان تأیید می‌کند. محمدجواد تاجیک در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «این موضوع (سرقت گل) از گذشته بوده و در این دوره با همکاری نیروی انتظامی و همکاران سازمان خدمات اجتماعی تلاش می‌کنیم تا سارقان جمع‌آوری شوندوسرقت‌ها به حداقل رسیده است.» او عنوان می‌کند: «برای نظارت بیشتر، بهشت‌زهرا(س) را ناحیه‌بندی کرده‌ایم و اکنون تمامی فعالیت‌ها اعم از کفن‌ودفن و گشت‌زنی و نظارت توسط معاونان در نواحی صورت می‌گیرد تا شاهد وقوع چنین مواردی (سرقت) در این آرامستان نباشیم.» به ‌گفته تاجیک در دوره جدید مدیریت شهری، علاوه بر افزایش نظارت شبانه‌روزی نیروهای دژبان و انضباط شهری و افزایش تعداد دوربین‌های مداربسته، شهردار شب هم در این مجموعه وجود دارد و همه شبانه‌روز تلاش می‌کنند.

مکث2
مدیریت شهری درصدد ساماندهی گلفروشان

ایجاد جایگاه عرضه گل یکی از راهکارهای ساماندهی گلفروشان جاده بهشت‌زهرا(س) است. تورج فرهادی، شهردار منطقه 19در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به این موضوع می‌گوید: «ایجاد جایگاه‌های عرضه گل در ادوار گذشته پیگیری و به‌طور مقطعی طرح ساماندهی انجام شده است، اما شاهد افزایش تعداد گلفروشان هستیم و برای روان‌سازی‌ تردد در محورهای بزرگراهی منتهی به بهشت زهرا(س) ضرورت دارد طرح ساماندهی به‌صورت اساسی عملیاتی شود.» او با بیان اینکه مطالعات مربوط به طرح ساماندهی گلفروشان در حال انجام است تأکید می‌کند: «علاوه بر گلفروشان، با مقوله عرضه تره‌بار در مسیر جنوب به شمال اتوبان شهید هاشمی مواجه هستیم و از این‌رو با همکاری شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران موضوع ساماندهی پس از نهایی شدن مطالعات، اجرایی می‌شود.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید