
تهران 1403برقی میشود
دوچرخه، موتور و اسکوترهای برقی اشتراکی به خیابانهای تهران میآیند

مهدی اسماعیلپور-روزنامهنگار
کاهش آلودگی هوا و کاستن از ترافیک پرحجم تهران که ازجمله سیاستهای اصلی و اولویتدار شهردار تهران در این دوره به شمار میرود، در گرو تقویت ناوگان حملونقل عمومی و حرکت به سمت برقیسازی وسایل نقلیه بهویژه در بخش عمومی است. بر همین اساس در سال آینده با ورود تعداد قابلتوجهی اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت برقی، شاهد تحول بزرگی در حملونقل پایتخت بهویژه در بحث حملونقل پاک خواهیم بود. در کنار این موضوع، بحث دوچرخه، موتور و اسکوترهای برقی اشتراکی هم ازجمله طرحهایی است که شهرداری تهران طی یکی، دوسال اخیر بهصورت آزمایشی اجرا و ارزیابی کرده است. حالا خبر میرسد که در این بخش هم سال آینده شاهد اتفاقهای جدید و خبرهای خوبی خواهیم بود و دوچرخه، موتور و اسکوترهای برقی اشتراکی که بهصورت آزمایشی و با هدف ترویج و آموزش در اماکن تفریحی و گردشگری فعال هستند، برای سال 1403در قالب یک طرح جدید و بهعنوان یک مد حملونقلی تازهوارد معابر شهر تهران میشوند.
خیابانها؛ مقصد بعدی اشتراکیها
تقریبا از سال گذشته بود که تعدادی دوچرخه، موتور و اسکوترهای برقی اشتراکی با نامهای تجاری مختلف فعالیت آزمایشی خودشان را با هدف ترویج، آموزش و ترغیب شهروندان به استفاده از حملونقل پاک در برخی از بوستانها و مراکز تفریحی و گردشگری شهر تهران آغاز کردند. با وجود این هنوز پای این وسایل حملونقل برقی به خیابانها و معابر عمومی تهران باز نشده و حتی حضورشان در همان بوستانها و مراکز تفریحی هم پررنگ نیست. کامران اخباری، معاون توسعه حملونقل پاک و آموزش سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران درخصوص آخرین وضعیت دوچرخه، موتور و اسکوترهای برقی اشتراکی میگوید: «شرکتهایی که با هدف ترویج و آموزش و بهصورت آزمایشی در بوستانها و مراکز تفریحی فعال بودند همچنان بهکار خودشان ادامه میدهند و به فراخور شرایط و موقعیت، در مراکز تفریحی و گردشگری مناطق مختلف تهران فعال هستند.»
اخباری افزود: «هدف ما این بود که دوچرخه، موتور و اسکوترهای برقی اشتراکی با برطرف شدن مشکلات و موانع موجود، از امسال بهعنوان یک مد حملونقل پاک اشتراکی در معابر شهر مورد استفاده قرار بگیرند. از آنجا که اجرای هر طرح جدیدی مشکلات و ملاحظات مربوط بهخودش را دارد، در این خصوص هم نیاز به هماهنگی و اخذ مجوز از دیگر سازمانها و ارگانها داریم که ازجمله آنها میتوان به پلیس راهور و بحث لزوم داشتن گواهینامه اشاره کرد.» او در ادامه میگوید: «امیدواریم که بهزودی و در آیندهای نزدیک هماهنگیهای لازم برای فعالیت دوچرخه، موتور و اسکوترهای برقی اشتراکی بهعنوان یک مد حملونقلی در تهران صورت بگیرد و در سال آینده شاهد فعالیت این مد حملونقل پاک در معابر شهر باشیم.»
نیاز به ایجاد زیرساخت و فرهنگسازی
محمد شمسیپور، مشاور و مجری طرح برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی شهر تهران نیز درخصوص فعالیت دوچرخه، موتور و اسکوترهای برقی اشتراکی میگوید: «با توجه به مشکلات و موانع و همچنین فراهم نبودن زیرساختها و استانداردهای لازم، امسال نتوانستیم شاهد فعالیت سازمانیافته شرکتها در بحث دوچرخه، موتور و اسکوترهای برقی در شهر تهران باشیم که بهصورت آزمایشی در بوستانها و مراکز تفریحی فعالیت میکنند. به هرحال طرحهایی از این دست نیاز به ایجاد زیرساختهای لازم و همچنین ترویج و فرهنگسازی دارند.
حمایت از هر مدل حملونقل پاک در تهران
شمسیپور درخصوص سیاست سازمان حملونقل و ترافیک در بحث دوچرخه، موتور و اسکوترهای برقی اشتراکی، با تأکید بر این موضوع که مدیریت شهری از گسترش هرنوع حملونقل پاک حمایت میکند، در تکمیل صحبتهایش میگوید: «نهتنها اجرای طرح دوچرخه، موتور و اسکوترهای برقی اشتراکی در شهر تهران کنسل نشده است که بهدنبال اجرای آن در آیندهای نزدیک و احتمالا سال آینده هستیم تا پس از برطرف شدن مشکلات و موانع موجود، این مد حملونقل عمومی و اشتراکی پاک را در خیابانهای تهران شاهد باشیم.» او ادامه داد: «ما با هر طرحی که به حملونقل پاک، مصرف کمتر انرژی و سوختهای فسیلی و آسانتر شدن حملونقل عمومی منجر شود؛ -دوچرخه، موتور و اسکوترهای برقی اشتراکی گرفته تا اتوبوسهای برقی- موافق هستیم و از آن حمایت میکنیم. البته برای اجرای هر طرح ابتدا باید زیرساختهای آن فراهم شود و فرهنگسازی مربوط به آن نیز بهدرستی صورت بپذیرد؛ برای مثال در بحث دوچرخههای اشتراکی، این مد حملونقلی مناسب شهرهایی است که فلت(مسطح) هستند، اما تهران شهری دارای شیب است. همچنین در بحث دوچرخه، موتور و اسکوترهای برقی باید به قیمت بالای آنها و هزینههای قابل توجه مربوط به نگهداشتشان نیز توجه کنیم تا در ادامه کار دچار مشکل نشویم.»