• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 26 بهمن 1402
کد مطلب : 218387
+
-

اگر با سرعت نور حرکت کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

برای حرکت با سرعت نور، بزرگ‌ترین مسئله این است که چطور می‌توان به چنین سرعتی رسید. به گزارش سایت اسپیس، در داستان‌های علمی-تخیلی، مردم اغلب راهی برای حرکت با سرعت نور پیدا می‌کنند اما شاید از خودتان بپرسید که آیا بدن شما می‌تواند در این سرعت زنده بماند؟ در حرکت با سرعت نور، چه اتفاقی برای بدن خواهد افتاد؟
اول، بیایید فرض کنیم که حرکت با سرعت نور ممکن است؛ یعنی حرکت با سرعت ۲۹۹،۷۹۲،۴۵۸ متر در ثانیه که عددی عجیب است. به‌صورت کلی هیچ مشکلی در حرکت یک شخص با سرعت ثابت بسیار زیاد وجود ندارد. انسان‌ها نمی‌توانند سرعت ثابت را احساس کنند، بنابراین شما حتی لزوما متوجه نمی‌شوید که با این سرعت حرکت می‌کنید.
با این حال بزرگ‌ترین مشکل شما شتاب است؛ در واقع یعنی رسیدن به آن سرعت بالا. نیروی شتاب بیش از حد می‌تواند به ما صدمه بزند و حتی ما را بکشد. مایکل پراویکا، استاد فیزیک در دانشگاه نوادا، لاس‌وگاس می‌گوید که در شتاب‌های بالا، خون شما به سختی به اندام‌های‌تان پمپاژ می‌شود.
بیشتر انسان‌ها می‌توانند نیروی شتابی در حدود 4تا 6برابر نیروی گرانش را برای مدت کوتاهی تحمل کنند. با افزایش نیروی (گرانش زمین )، توانایی بدن شما برای گردش خون از پاها به سر محدود می‌شود. همانطور که خون شما شروع به جمع شدن می‌کند، بیهوش می‌شوید و اگر این نیرو کاهش نیابد یا متوقف نشود، در نهایت می‌میرید، زیرا اکسیژنی که باید با جریان خود به سلول‌های شما برسد، نمی‌رسد. اگر بخواهید آهسته‌تر به سرعت نور برسید، شتاب‌گرفتن تا رسیدن به این سرعت بیش از ۵ماه طول می‌کشد؛ البته با این فرض که در یک خط مستقیم حرکت می‌کنید و مقاومت هوا وجود ندارد. به‌گفته پراویکا، با توجه به اینکه جرم محدودی دارید، نمی‌توانید با سرعت نور بروید. با این حال، انسان‌ها بعضی چیزها را خیلی سریع انجام داده‌اند؛ اگر بتوانید کشف ذرات زیراتمی را «چیز» بنامید. شتاب‌دهنده‌های ذرات می‌توانند ذراتی مانند الکترون را به بیش از ۹۹.۹ درصد سرعت نور برسانند. اما تفاوت بزرگی بین حرکت الکترون به این سرعت و پرتاب کردن شخص با آن سرعت وجود دارد که نیازمند انرژی زیاد است و غیرممکن.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید