• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 25 بهمن 1402
کد مطلب : 218322
+
-

تأثیر آلودگی بر بوی گل‌ها

کوتاه‌تر از گزارش
تأثیر آلودگی بر بوی گل‌ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مواد شیمیایی موجود در سوخت‌های فسیلی رایج در هوا در فرآیند گرده‌افشانی گل‌ها و گیاهان اختلال ایجاد می‌کند ‌تا جایی که بوی آنها را تغییر می‌دهد. به گزارش نیویورک‌پست، کارشناسان می‌گویند، در کنار این موضوع که افرادی که عادت به بوییدن گل‌ها دارند، نمی‌توانند دیگر از این حس لذت ببرند، تغییر بو در گل‌ها بیشترین تاثیر را روی حشراتی می‌گذارد که در شب‌ها از روی بوی آنها محل فرود آمدن را انتخاب می‌کردند. جف ریفل، محقق در این باره می‌گوید: «آلودگی ناشی از فعالیت‌های انسانی، ترکیب شیمیایی عطرهای مهم را تغییر می‌دهد و این تغییر به‌حدی است که حشرات گرده‌افشان دیگر نمی‌توانند آن را تشخیص داده و به آن پاسخ دهند.» ریفل و دیگر دانشمندان دانشگاه واشنگتن که یافته‌های خود را در مجله ساینس منتشر کرده‌اند، دریافته‌اند که رادیکال‌های نیترات معروف به NO3 در پشت این پدیده پوشاننده بو قرار دارند. آنها از گاز، زغال سنگ، نیروگاه‌ها و سایر انرژی‌ها و منابع طبیعی سرچشمه می‌گیرند.
ریفل افزود: «وقتی یک رز را بو می‌کنید، در حقیقت یک دسته‌گل متنوع متشکل از انواع مختلف مواد شیمیایی را حس می‌کنید. تقریباً برای هر گلی همین امر صادق است. هر کدام رایحه خاص خود را دارند که از یک دستور شیمیایی خاص تشکیل شده است. اینکه حشراتی مثل پروانه‌ها می‌توانند این بوهای خاص را تشخیص دهند، پیش از این در آزمایش‌ها ثابت شده است.»
او می‌گوید: «NO3 واقعا تا حد زیادی غلظت بوی گل را کاهش می‌دهد. اکنون نگرانی وجود دارد که گرده‌افشان‌هایی مانند پروانه‌ها قادر به انجام وظایف اکوسیستمی خود نباشند.» ریفل خاطرنشان کرد که حدود ۷۵درصد بیش از ۲۴۰هزار گیاه گلدار ثبت‌شده نیاز به مداخله حشرات دارند و حدود ۷۰گونه گرده‌افشان در معرض خطر یا تهدید هستند. جوئل تورنتون، یک محقق دیگر نیز گفت: «رویکرد ما می‌تواند به‌عنوان یک نقشه راه برای دیگران به‌منظور بررسی چگونگی تأثیر آلاینده‌ها بر فعل و انفعالات گیاه و گرده‌افشانی و به‌کارگیری مکانیزم‌های اساسی باشد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :