• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 25 بهمن 1402
کد مطلب : 218252
+
-

خبر خوش وزیر ارشاد

جشنواره صاحب خانه می‌شود

جشنواره صاحب خانه می‌شود

اختصاص خانه‌ای اختصاصی برای جشنواره‌های هنری یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هنرمندان در این سال‌ها بوده است و حالا قرار است بزرگ‌ترین مجموعه هنری با هدف میزبانی از جشنواره‌ها ساخته شود. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین ایجاد حریم برای تئاترشهر گفت: هم‌اکنون ساخت بزرگ‌ترین مجموعه هنری در شهر تهران آغاز شده است و این مجموعه خانه‌ای خواهد شد برای تمام جشنواره‌ها، در عین حال موعد تحقق وعده ساخت «خانه جشنواره‌های فجر انقلاب اسلامی» در بلوار حجاب تهران نزدیک است. این خانه محلی خواهد شد برای همه مجموعه‌ها و جشنواره‌ها و با فناوری روز تکمیل می‌شود. این قول وزیر فرهنگ در راستای پیگیری درخواستی تاریخی از طرف اهالی هنر بود. اسماعیلی اشاره‌ای به فصل تازه در عرصه فرهنگ کرد و افزود: امروز در دهه فجر همزمان با عید انقلاب اسلامی موعد تحقق این وعده رسیده است. محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه اختتامیه جشنواره «سینما حقیقت» نیز با اشاره به ساخت خانه جشنواره‌ها، گفته بود: دولت کار مهمی را آغاز کرده است. در ماه‌های آینده بزرگ‌ترین مجموعه هنری کشور در شهر تهران کار خود را شروع می‌کند و خانه جشنواره‌ها شکل می‌گیرد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که روز پرخبری را پشت سر می‌گذاشت، دیروز با حضور در خانه جشنواره و افتتاح بخش بازار بین‌الملل این جشنواره به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
افتتاحیه بخش بازار بین‌الملل چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روز چهارشنبه ۱۸بهمن با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مجید زین‌العابدین رئیس بنیاد سینمایی فارابی و مجتبی امینی دبیر این دوره از جشنواره برگزار شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از افتتاح بخش بازار بین‌الملل چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فجر در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: ما پررونق‌ترین دوره حوزه فرهنگ و هنر را تجربه کردیم. امسال برنامه‌های متعدد فرهنگی و هنری با استقبال چشمگیر مردم شروع شد. جشنواره فیلم فجر هم از این موضوع مستثنی نبود و تعداد فیلم‌هایی که در جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند الحمدلله نوع و گونه فیلم‌ها تنوع خوبی داشت. ما تلاش کردیم به شعار جشنواره در سال‌جاری وفادار بمانیم.
او افزود: من از هیأت انتخاب و همکارانم در دبیرخانه سازمان سینمایی تشکر می‌کنم که این مهم را به‌خوبی مدیریت کردند. فیلم‌های ما باید منشا امید، آگاهی و حس غرور نسبت به داشته‌های این مرز و بوم باشد. ما این مجموعه را شاهد بودیم و در کنار همه حواشی و اتفاقاتی که در جشنواره باشکوهی مانند فجر افتاد، طبیعی است آنچه درخشید، حضور پررنگ مردم عزیز بود. از عموم علاقه‌مندان به حوزه فرهنگ و هنر تشکر می‌کنم. امسال جشنواره ما روزها و شب‌های پررونقی را تجربه می‌کند. الحمدلله همین وضعیت را در جشنواره تئاتر و فیلم هم داشتیم و ان‌شاءالله در جشنواره پیش‌روی موسیقی هم خواهیم داشت.
اسماعیلی افزود: روزهای انقلاب ما با برنامه‌های هنری گره خورده است که نشان‌دهنده عمق فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی است. ان‌شاءالله این بهار دل‌انگیز حوزه هنر و سینما روزهای پررونق‌تری را در سال پیش‌رو برای اصحاب سینما به همراه داشته باشد.

تفاهمنامه خرید زمین برای احداث خانه جشنواره‌ها امضا شد
وی گفت: در روز اول دی‌ماه در محل تئاترشهر اعلام کردم که به‌زودی مجموعه بزرگ پردیس جشنواره‌های انقلاب اسلامی را در تهران احداث خواهیم کرد. الحمدلله با حمایت شخص آقای رئیس‌جمهور، دکتر مخبر، آقای دکتر منظور و همه همکاران ما در دولت 2روز پیش تفاهمنامه خرید زمین در خیابان حجاب در کنار پارک لاله را امضا کردیم. این زمین بیش از 8هزار مترمربع است. حدود ۱۱۷هزار متر برای آن محل تراکم گرفته‌ایم تا مجموعه‌ای بزرگ و کم‌نظیر داشته باشیم. به یاری خدا همه اقدامات لازم انجام شده است و تا چند روز آینده با دکتر مخبر خواهیم رفت تا کار را به‌صورت نمادین آغاز کنیم. به یاری خدا در پنجاهمین سالگرد غرورآفرین انقلاب اسلامی این مجموعه را در اختیار جشنواره‌های فجر اسلامی قرار می‌دهیم.
وزیر ارشاد درباره نمایش پرتره قهرمانان دفاع‌مقدس در این دوره از جشنواره و ادامه این مسیر در سینما گفت: سیاست اصولی ما این است که از فعالیت همه هنرمندان حمایت تنظیم‌گرانه کنیم. از همه می‌خواهیم در چارچوب قانون کار کنند اما جایی که پای حمایت مجموعه‌های مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گزاره‌هایی را تقویت می‌کنیم که به اقتدار ملی، گزاره ملی و گذشته پرافتخار و آینده پیش‌رو بپردازند. خوشحالم این نگاه حمایتی با همکاری همه مجموعه‌ها موجب شده جشنواره فجر را با نام انقلاب اسلامی نزدیک بدانیم و بنای دولت و وزارت فرهنگ بر همین مسیر است که آن را ادامه دهیم. ما در وزارت ارشاد خود را خادم همه هنرمندان می‌دانیم و با افتخار در کنار همه عزیزانمان هستیم.

مسئله‌ای که دبیر جشنواره چهلم مطرح کرد
موضوع اختصاص محلی ثابت برای جشنواره از ۲سال پیش به‌صورت جدی دنبال می‌شد. در زمستان۱۴۰۰، مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر در این رابطه چنین گفت: انتخاب خانه جشنواره فیلم فجر به‌دلیل نیاز به برگزاری برنامه‌های متعدد نمایش فیلم، نشست‌های رسانه‌ای و برنامه‌های فرهنگی و هنری و نیز میزبانی از طیف گسترده‌ای از سینماگران، هنرمندان، اهالی فرهنگ و اصحاب رسانه، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. خانه جشنواره باید از جهات متعدد دارای استانداردهای بالای محیطی، شهری، هنری، فنی و اجرایی باشد تا بتواند به‌عنوان محل دائمی جشنواره مورد استفاده قرار گیرد. متأسفانه فقدان مجموعه‌ای که بتواند تمامی این نیازها را برآورده کند، در سال‌های اخیر یکی از معضلات و گرفتاری‌های مدیران جشنواره فیلم فجر بوده است. نقاش‌زاده همچنین تأکید کرده بود: هیچ‌کدام از مجموعه‌ها یا سینماهایی که به‌عنوان سالن مرکزی یا خانه جشنواره انتخاب شده‌اند، تمامی مختصات و قابلیت‌های ضروری خانه جشنواره را یکجا نداشته‌اند. در واقع هرکدام از انتخاب‌ها، نقاط ضعف جدی دارند و از این‌رو محل مناسبی برای سالن مرکزی یا خانه جشنواره نیستند. از ضروری‌ترین امکانات خانه جشنواره، قبل از هر چیز در اختیار داشتن مجموعه‌ای از سالن‌های سینمایی مجهز، با استانداردهای کیفی و امکانات به‌روز برای نمایش فیلم‌های سینمایی به علاوه سالن‌هایی برای برگزاری نشست‌های خبری و رسانه‌ای و برنامه‌های فرهنگی با ظرفیت قابل توجه است به‌گونه‌ای که بتواند شمار قابل توجهی از مخاطبان را پوشش دهد اما موقعیت مکانی، دسترسی مناسب، آسان و سریع از نقاط مختلف شهر و پارکینگ با ظرفیت قابل توجه برای خودروهای مدعوین و وجود زیرساخت‌های ارتباطی پیشرفته که کمترین آنها دسترسی به اینترنت پرسرعت است، نیز از ضروریات غیرقابل چشم‌پوشی برای خانه جشنواره است.

پایان خانه‌به‌دوشی
همه جشنواره‌های مهم دنیا، صاحب خانه هستند. مکانی که به‌صورت متمرکز می‌توانند میزبان فیلم‌ها، سینماگران، منتقدان و روزنامه‌نگاران و علاقه‌مندان سینما باشند. جشنواره فیلم فجر در حالی چهل‌ودومین دوره‌اش را پشت سر می‌گذارد که در هر دوره ناچار به انتخاب مکانی به‌عنوان خانه جشنواره بوده است‌. موضوعی که منحصر به جشنواره فیلم فجر نیست و در مورد بقیه جشنواره‌های هنری نیز مصداق دارد. مثلا جشنواره سینما حقیقت معمولا در پردیس چارسو و در سال‌هایی در پردیس ملت برگزار شده است. خبر تاسیس مجموعه‌ای مختص جشنواره‌ها و رخدادهای هنری، می‌تواند به خانه‌به‌دوشی جشنواره‌های مهم هنری پایان دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید