• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21799
+
-

فوق العاده

پاتریس لومومبا، بانی استقلال کنگو در چنین روزی (دوم ژوئیه) متولد شد.

لومومبا در جریان نهضت آزادی آفریقا، عامل اصلی استقلال کشورش کنگو از بلژیک بود. پس از تاسیس جمهوری دمکراتیک کنگو در سال1960‌ میلادی، لومومبا به مقام نخست‌وزیری و وزارت دفاع منصوب شد اما اندکی بعد از استقلال با توطئه غرب و به‌ویژه آمریکا عده‌ای از نظامیان کنگو سر به شورش برداشتند و ایالت کاتانگا را مستقل اعلام کردند. به‌دنبال این شورش، لومومبا نیز از سوی رئیس‌جمهور وقت، از سمت‌هایش کنار گذاشته شد و پس از یک سلسله تحولات سیاسی، نظامیان کنگو او را در محل اقامتش تحت نظر و مراقبت قرار دادند. سرانجام در سال1961 میلادی این آزادیخواه کنگویی، پس از تحمل شکنجه‌های وحشیانه مزدوران آمریکا و بلژیک، توسط آنان به قتل رسید. پس از انتشار این خبر، موج اعتراض‌های مردم کنگو و دیگر کشورهای قاره آفریقا، سراسر این قاره پهناور را فراگرفت.  لومومبا، چندین کتاب از خود برجای گذاشته است که مشهورترین آنها «میهن من کنگو» نام دارد.



***

«جنگ که تموم شد، تو رفتی سرخونه زندگیت، اما تازه اول بدبختی ما بود...  نه آب، نه برق، نه گاز و نه کار...  هیچی نبود! می‌فهمی؟!» - دیالوگ نرگس (لیلا حاتمی) فیلم ارتفاع‌پست


***

مصدق روی جلد اشپیگل

 بسیاری تصویر دکتر محمد مصدق را که برای دومین‌بار روی مجله تایم چاپ شده بود، دیده‌اند. اما تصویر کمتر دیده شده‌ای از او روی مجله اشپیگل در سال1951 میلادی چاپ شده است که میزان برش وی در سیاست بین‌الملل آن زمان را آشکار می‌کند. پس از شکایت دولت انگلیس از دولت ایران و طرح این شکایت در شورای امنیت سازمان ملل، دکتر مصدق عازم نیویورک شد و به دفاع از حقوق ایران پرداخت. سپس به دادگاه لاهه رفت و این دادگاه بین‌المللی، خود را برای رسیدگی به شکایت بریتانیا صالح ندانست.  در نهایت مصدق در احقاق حق ملت ایران به پیروزی دست یافت. در کودتای ۲۵مرداد۱۳۳۲، شاه فرمان عزل دکتر مصدق را امضا و رئیس گارد سلطنتی را موظف کرد تا با محاصره خانه نخست‌وزیر، فرمان را به وی ابلاغ کند. ۲۸مرداد سال۱۳۳۲ دولت مصدق سقوط کرد. مصدق پس از کودتای ۲۸مرداد در دادگاه نظامی محاکمه شد و دادگاه وی را به 3سال زندان محکوم کرد. پس از گذراندن 3سال زندان، دکتر مصدق به ملک خود در احمدآباد تبعید شد و تا آخر عمر تحت نظارت شدید امنیتی بود.



«مصدق» روی جلد مجله‌ اشپیگل‌۱۹۵۱میلادی

این خبر را به اشتراک بگذارید