• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 17 بهمن 1402
کد مطلب : 217871
+
-

هم‌افزایی دولت و شهرداری برای زیرساخت‌های برقی

نگاه
هم‌افزایی دولت و شهرداری برای زیرساخت‌های برقی

سوده نجفی؛ رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران

مردم کلانشهر تهران سال‌هاست با مشکلات زیست‌محیطی و آلودگی هوا دست و پنجه نرم‌ می‌کنند. در چنین برهه‌ای استفاده از خودروهای برقی یکی از ضرورت‌های شهر تهران است. در این زمینه آمارهایی درخصوص تأثیر آلودگی هوا بر سلامت شهروندان از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت و سایر نهادهای مرتبط ارائه شده که براساس آن تعداد قابل‌توجهی از شهروندان به‌دلیل آلودگی هوا جان باخته‌اند. آلودگی هوا سبب بیماری‌های ریوی است. وقتی که ذرات معلق در هوا در ریه افراد نفوذ پیدا می‌کند، باعث ایجاد مشکلات تنفسی و به‌دنبال آن مرگ زودرس می‌شود. متأسفانه به‌دلیل تدریجی‌بودن تأثیر آلودگی هوا بر سلامت، کمتر به آن توجه می‌شود. یکی از مؤثرترین راهکارهای کاهش آلودگی توسط خودروها و موتورسیکلت‌ها استفاده از خودروهای برقی است که امروزه در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در کشور ما به‌ویژه شهر تهران نیز باید از این نوع خودروها استفاده کرد.
در این زمینه باید در شهر تهران به سمتی حرکت کنیم که در بعد محیط‌زیستی و سلامت، استفاده از این نوع خودروها را در دستور کار قرار دهیم و با یک برنامه بلندمدت بتوانیم بخش قابل‌توجهی از ناوگان حمل‌ونقل در شهر را به‌ خودروهای برقی مجهز کنیم. قطعا با تلاش و کوشش نخبگان و متخصصان ایرانی می‌توان به تولید خودروهای برقی تمام‌ملی در کنار مونتاژ این خودروها که توسط تعدادی از شرکت‌های خودروساز صورت می‌گیرد، دست یافت.
البته دولت و مجلس نیز درخصوص استفاده از خودروهای برقی مصوباتی داشته‌اند که در اجرا با مشکلاتی مواجه شده است. شورای اسلامی شهر تهران نیز تأکیداتی در این زمینه داشته و شهرداری تهران را ملزم به استفاده از این خودروها در ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه تاکسی‌ها کرده و اعتبارات خوبی در بودجه سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به توسعه حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافته است که شهرداری باید این موضوعات را در دستور کار خود قرار دهد و اجرا کند.
از سویی قراردادهایی با برخی ‌شرکت‌های تولیدکننده انعقاد یافته و رونمایی‌هایی صورت گرفته است که امیدواریم به‌زودی این تلاش‌ها منجر به فعالیت این خودروها در شهر تهران شود. باید درخصوص انرژی و برق مورد استفاده این خودروها نیز از هم‌اکنون به‌دنبال یک راهکار مناسب بود. اگر بخواهیم سوخت‌های فسیلی را تبدیل به برق کرده و برق را در خودروها استفاده کنیم، عملا در امر انرژی و محیط‌زیست قدمی برنداشته‌ایم. اینکه در نیروگاه‌ها مازوت‌سوزی کنیم تا برق تولید شود و برق را در خودروهای برقی استفاده کنیم، تأثیر چندانی ندارد و باید به سمت اصلاح زیرساخت‌ها حرکت کرد. در این زمینه به‌عنوان یکی از نمایندگان مردم در پارلمان شهری تهران، از وزارت صمت و وزارت نیرو درخواست دارم نسبت به توسعه زیرساخت‌ها به‌منظور استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر توجه ویژه کنند و تلاش‌های خود را در این راستا قرار دهند؛ اگر غیر از این رویکرد باشد، عملا اتفاق خاصی صورت نگرفته است. با هم‌افزایی دولت و شهرداری تهران است که می‌توان گام‌های مؤثری برای رفع آلودگی هوای پایتخت برداشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید