• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 17 بهمن 1402
کد مطلب : 217858
+
-

تصفیه آب در کشور با نانوحباب

نانوفناوری امکانات قدرتمندی را برای تصفیه آب فراهم کرده و می‌تواند نقش مهمی در بازگشت فاضلاب به چرخه مصرف دوباره ایفا کند

گزارش
تصفیه آب در کشور با نانوحباب

ساسان شادمان‌منفرد-روزنامه‌نگار

ابتدای هفته جاری، فناوری نوین «نانوحباب» در تصفیه‌خانه آب ساوه رونمایی شد. اجرای موفقیت‌آمیز طرح به‌کارگیری این فناوری در تصفیه‌خانه آب ساوه از یک سال قبل توسط یکی از شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه نانوحباب آغاز شده بود. در عین حال، عملکرد مداوم این فناوری در طول یک سال گذشته مورد ارزیابی قرار گرفت و تأییدیه کارشناسان مربوطه و وزارت نیرو را نیز به‌دست آورده است. اجرای این طرح موجب کاهش طعم و بوی نامطبوع و همچنین حذف جلبک از منابع آب شرب شده و رضایت‌مندی مردم این شهر را هم به‌دنبال داشته است. در مراسم رونمایی از این سامانه، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، عماد احمدوند، دبیر ستاد توسعه فناوری‌ نانو، هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور حضور داشتند.

تصفیه آب
فناوری نانو حباب در تصفیه آب یک روش نوین و کارآمد است که از خواص ویژه حباب‌های در ابعاد نانومتری برای از بین بردن آلاینده‌ها و بهبود کیفیت آب استفاده می‌کند. فناوری نانوحباب امکانات جدید و قدرتمندی را برای تصفیه آب فراهم می‌آورد و می‌تواند در آینده نقش مهمی در این زمینه ایفا کند. این فناوری به چند دلیل عمده در تصفیه آب مورد توجه قرار گرفته است.

خصوصیات نانو حباب‌ها
1 نانو حباب‌ها به‌دلیل اندازه بسیار کوچک‌شان، توانایی معلق ماندن در آب برای مدت زمان طولانی‌تری را دارند. این ویژگی باعث می‌شود تا تماس بیشتری با آلاینده‌ها داشته باشند و کارایی بالاتری در تصفیه آب ارائه دهند.
2 هنگامی که نانوحباب‌ها منفجر می‌شوند، رادیکال‌های فعال اکسیژن تولید می‌کنند که می‌توانند آلاینده‌های آلی را از بین ببرند.
3 با افزایش سطح تماس بین آب و حباب‌ها، انتقال جرم بهبود می‌یابد که در نتیجه به کارایی بیشتر در حذف آلاینده‌ها کمک می‌کند.

کاربردها در تصفیه آب
4 نانوحباب‌ها می‌توانند در حذف مواد آلی، میکروارگانیسم‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها از آب مؤثر باشند.
5 این فناوری نانو قادر به حذف فلزات سنگین مانند سرب، کادمیوم و مس از آب است.
6 تکنولوژی نانوحبا‌ب‌ها به‌ویژه برای تصفیه فاضلاب‌های صنعتی که حاوی آلاینده‌های پیچیده و سخت‌تری هستند، مفید است.

مزایا
7 استفاده از نانو حباب‌ها در تصفیه آب فرایندی سبز و دوستدار محیط‌زیست است.
8 نسبت به روش‌های تصفیه سنتی، فناوری نانوحباب مصرف انرژی کمتری دارد.
9 این روش در حذف طیف گسترده‌ای از آلاینده‌ها کارآمد است.

فناوری نانوحباب چیست؟

نانوحباب به تکنولوژی ایجاد و استفاده از حباب‌های بسیار کوچک در مقیاس نانومتر (یک میلیاردم متر) اشاره دارد. این حباب‌ها به‌دلیل اندازه بسیار کوچک‌شان خصوصیات ویژه‌ای دارند و می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند پزشکی، دارورسانی، تصفیه آب، کشاورزی و صنایع غذایی کاربردهای فراوانی داشته باشند. به‌عنوان مثال، در پزشکی، حباب‌های نانو می‌توانند داروها را به‌طور مستقیم به سلول‌های سرطانی برسانند و از آسیب به سلول‌های سالم جلوگیری کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :