• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 17 بهمن 1402
کد مطلب : 217865
+
-

این باتری تمام نمی‌شود!

این باتری تمام نمی‌شود!

دانشمندان موفق شدند یک پیل سوختی جدید مبتنی بر میکروب خاک بسازند که برای همیشه کار می‌کند. به گزارش سایتک دیلی، تیمی از محققان دانشگاه نورث‌وسترن، پیل سوختی جدیدی ساخته‌اند که انرژی را از میکروب‌های ساکن در خاک دریافت می‌کند. این باتری تقریبا به اندازه یک کتاب است و می‌تواند جایگزینی پایدار و تجدیدپذیر برای باتری‌های معمولی باشد. باتری‌های معمولی مورد استفاده در حسگرهای زیرزمینی و صنعت کشاورزی، مواد شیمیایی سمی و قابل اشتعال را وارد خاک می‌کنند که استفاده از این باتری جدید می‌تواند تا حد بسیاری یکی از مشکلات زباله‌های الکترونیکی را برطرف کند.
برای آزمایش پیل سوختی جدید، محققان از آن برای نیرو دادن به حسگرهایی استفاده کردند که رطوبت خاک را اندازه‌گیری می‌کنند و هرگونه حرکت را تشخیص می‌دهند‎؛ قابلیتی که می‌تواند برای ردیابی حیوانات در حال عبور ارزشمند باشد. محققان همچنین برای فعال کردن ارتباطات بی‌سیم، حسگر خاک را به یک آنتن کوچک مجهز کردند تا با بازتاب سیگنال‌های فرکانس رادیویی موجود، داده‌ها را به ایستگاهی در همان نزدیکی منتقل کند. پیل سوختی نه‌تنها در شرایط مرطوب و خشک کار کرد، بلکه قدرت آن نیز تا میزان ۱۲۰درصد فناوری‌های مشابه دوام آورد. محققان همه طرح‌ها، آموزش‌ها و ابزارهای شبیه‌سازی را برای عموم منتشر می‌کنند، بنابراین دیگران می‌توانند از این تحقیق استفاده و براساس آن کار کنند.
بیل ین، فارغ التحصیل نورث وسترن که این مطالعه را هدایت کرده است، گفت: «تعداد دستگاه‌ها در اینترنت اشیا (IoT) دائما درحال افزایش است. آینده‌ای را تصور کنید که تریلیون‌ها دستگاه با استفاده از لیتیوم فلزات سنگین و سموم خطرناک ساخته شده‌اند. برای اجتناب از این وضعیت، باید جایگزین‌هایی پیدا کنیم که بتواند انرژی پاک بدون زباله خطرناک تولید کند. پیل‌های سوختی که با میکروب خاک کار می‌کنند، انرژی حداقلی تولید می‌کنند که برای تامین انرژی حسگرها استفاده می‌شود. تا زمانی که کربن آلی در خاک وجود داشته باشد تا میکروب‌ها تجزیه شوند، این باتری کار خواهد کرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید