• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 17 بهمن 1402
کد مطلب : 217839
+
-

رئیس کمیته حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر تهران:

نقشه راه حقوق شهروندی را تعریف می‌کنیم

نقشه راه حقوق شهروندی را تعریف می‌کنیم

شورای اسلامی شهر تهران یکی از نهادهای مسیرساز در زمینه احیای حقوقی است که شهروندان پایتخت باید به آن برسند. بر این اساس کمیته حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر تهران مؤثرترین نهاد برای شناخت، احصا و قانونی‌ساختن حقوق عامه و حقوق شهروندی است. در این زمینه سراغی از دکتر مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر تهران گرفتیم. گفت‌وگو با وی در ادامه می‌آید.

چه شد که ایده احیای حقوق عامه و حقوق شهروندی مطرح شد؟
شهروندان در سراسر کشور دارای حقوقی هستند که این حقوق در قانون پیش‌بینی شده اما چگونگی تأمین این حقوق نیازمند تدابیر و ایجاد سازوکارهای لازم است. در ادوار گذشته، شورای اسلامی شهر تهران یک مصوبه بسیار خوب با موضوع حقوق شهروندی داشت. در حال حاضر در کمیته حقوق شهروندی شورا در تلاش هستیم تا این مصوبه را به‌روز‌رسانی کنیم زیرا در سال‌های اخیر مصادیق جدیدی از حقوق عامه و حقوق شهروندی شناسایی شده و باید آنها را مورد توجه قرار دهیم. شورای اسلامی به‌عنوان دستگاه نظارتی که بر عملکرد شهرداری تهران نظارت و همچنین سیاستگذاری می‌کند، سعی دارد این مصادیق را دنبال و مطالبه کند تا حقوق شهروندان به شکل بایسته و شایسته‌ای مورد توجه قرار گیرد. شهروندان اگر در جایی احساس کنند که به آنها ظلمی شده، مسیرهای گوناگونی برای احقاق حق‌شان وجود دارد که یکی از این مسیرها دیوان عدالت اداری است. یکی از مسیرهای کوتاه هم دسترسی به نمایندگان خودشان در شورای اسلامی شهر و پیگیری نمایندگان شورا برای احقاق حقی است که از شهروندان ضایع شده است.

قرار است در این مسیر چه اتفاقی برای بهبود امور مردم رخ دهد؟
ما در نقطه تعریف نقشه راه هستیم. امیدواریم لایحه و سند حقوق شهروندی در شورا با توجه به مفهوم وسیع حقوق عامه، تکمیل شود و به‌عنوان نقشه راه مورد استفاده قرار گیرد. البته برای احیا و احقاق حقوق عامه و حقوق شهروندی، موضوع را از شناخت و تبدیل مسئله به موضوع گفتمان عمومی آغاز کرده‌ایم اما کار همین جا متوقف نمی‌شود و پس از آن اقدامات عملیاتی توسط شورای شهر تهران دنبال می‌شود. مشارکت شورا نیز از این باب است که دغدغه‌های مقام معظم رهبری را در میدان عمل، پیاده‌سازی‌ و آن را به رضایتمندی مردم تبدیل کنیم.

آیا شورای شهر تهران به تنهایی می‌تواند در این عرصه موفق باشد یا نیاز به همراهی سایر نهادها نیز هست؟
همراه با شورای اسلامی شهر تهران، قوه قضاییه نیز در این بخش وارد شده است. با توجه به اقدام دادستانی کل کشور برای احیای حقوق عامه و شهروندی، امیدواریم مجلس شورای اسلامی با تغییر و تحولات، فصل جدیدی از حکمرانی را رقم بزند.

چه مسیر و افقی برای احقاق حقوق عامه و حقوق شهروندی تعریف شده است؟
قطعا دنبال این هستیم که در مسیر پیش رو، نقشه راه را تعریف کنیم. امیدواریم لایحه و سند حقوق شهروندی در شورا با توجه به مفهوم وسیع حقوق عامه تکمیل شود و به‌عنوان نقشه راه مورد استفاده قرار بگیرد. مبنای این سند باید استیفای حقوق شهروندان و نظارت بر شهرداری باشد. البته در این مسیر نقطه آرمانی تحقق رضایتمندی مردم است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید