• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 17 بهمن 1402
کد مطلب : 217838
+
-

رئیس شورای اسلامی شهر تهران:

همه باید تقدم حقوق شهروندی را رعایت‌کنند

همه باید تقدم حقوق شهروندی را رعایت‌کنند

یکی از رئوس فعالیت شوراهای اسلامی در شهرهای بزرگ، پیگیری مطالبات در هر سطحی از ملی تا فردی است. در این زمینه وقتی شورایی برای پایتخت 9میلیون نفری تهران قرار است تصمیم بگیرد، باید احقاق حقوق عمومی را مدنظر خود قرار دهد. برای اطلاع از چند و چون این احقاق حق با مهندس مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

احیای حقوق عامه و حقوق شهروندی ازجمله محورهای مورد دقت و نظر مقام معظم رهبری بوده و هست. این ایده در چه زمینه‌هایی باید بررسی و پیگیری شود؟
خوشبختانه طی ماه‌های اخیر بررسی‌هایی درخصوص نوع نگاه و اندیشه‌های مقام معظم رهبری شکل گرفته و امیدواریم در بخش قضایی و حقوق عامه نیز بررسی‌های لازم صورت بگیرد؛ چراکه قطعا قابل استفاده و شایان توجه خواهد بود. البته زمینه ورود به حقوق شهروندی بسیار مهم است. در ۱۸سال حضور در شورا چندین بار این فرصت پیش آمده تا بتوانیم از نزدیک درخصوص مسائل شهری در خدمت مقام معظم رهبری باشیم و از رهنمودهای ایشان استفاده کنیم؛ گرچه هنوز به خوبی نتوانستیم این توصیه‌ها را عملی کنیم اما همواره این فرصت را مغتنم شمرده و از آن بهره‌برده‌ایم. خوشبختانه بیانات مقام معظم رهبری مدون شده و در قالب یک کتاب مورد استفاده همگان قرار خواهد گرفت. با وجود این، کار اساسی روی این نگاه‌ها و اندیشه‌ها بسیار اهمیت دارد. خدمات‌رسانی به مردم و رهنمودها درباره مسائل تخصصی معماری و شهرسازی در سخنان مقام معظم رهبری دیده می‌شود و باید از آن بهره گرفت.

کدام مسائل حقوق شهروندی در کلام رهبر انقلاب طی دیدار با مدیران شهری مورد تأکید بود؟
یکی از محورهای کلام قطعا اشاره به نمای شهری در بیانات مقام معظم رهبری بوده که نشان‌دهنده همان حقوق شهروندی است. لذت بصری از معماری به نوبه‌خود استفاده از حقوق شهروندی است و باید از رهنمودهای مطرح شده در این خصوص استفاده کنیم. ما متأسفانه به کپی و تقلید از دیگران در حوزه نمای شهری پرداختیم که این تقلید هم درست و منطقی نبوده است. ما نه به آنچه از گذشته داشتیم رسیدیم و نه به آنچه دیگران به آن دست یافته‌اند، رسیده‌ایم. به‌طوری که درمجموع طرح خاصی را ارائه نکردیم و این موضوع مورد انتقاد مقام معظم رهبری است. امیدواریم در چنین نشست‌هایی به‌صورت علمی و مبنایی به این موضوعات پرداخته شود و بتوانیم در زمینه‌های مختلف این سرمشق‌ها را به‌کار بگیریم و در سطح شهر پیاده کنیم.

به‌عنوان رئیس شورای اسلامی شهر تهران، کدام حوزه را در تقدم برای احیای حقوق عامه می‌دانید؟
یکی از مباحثی که همواره در شورا دنبال کردیم این بود که این نهاد بین مردم باشد. استدلال ما در دوره‌های گذشته نیز این بود که روزهایی را اختصاص دهیم تا بیایند و مشکلات خود را بگویند اما حقوق شهروندی ایجاب می‌کند که ما به جمع مردم برویم. امروز اعضای شورا و شهردار تهران به جمع شهروندان می‌روند و با آنها صحبت می‌کنند. اگر بتوانیم این حق را به انجام برسانیم کمک بزرگی کرده‌ایم. هرچه جلوتر می‌رویم و از جامعه روستایی فاصله می‌گیریم و به جامعه شهری نزدیک‌تر می‌شویم حقوق عامه عمیق‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. حقوق مردم نسبت به‌خود و حقوق شهروندی در این شرایط سخت‌تر می‌شود.
برای مثال در مصرف آب می‌توان این حقوق را درنظر گرفت. ما از آب چشمه‌ها در منازل استفاده می‌کنیم و سپس دست به دعا می‌شویم که تشنه نمانیم. حقوق شهروندی باید هم توسط ما به‌عنوان خدمتگزار جدی گرفته شود و هم مردم حقوق خود را نسبت به‌خود و مسئولان بشناسند و ادا کنند. اگر این سه جنبه در کنار یکدیگر رعایت نشود، آسیب‌رسان خواهد بود. امیدواریم کمک مسئولان قوه قضاییه بتواند گره‌گشا باشد و ما نیز بتوانیم حقوق شهروندی را به خوبی ادا کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید