• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 15 بهمن 1402
کد مطلب : 217659
+
-

لزوم مشارکت شهروندان در ورزش همگانی

یادداشت
لزوم مشارکت شهروندان در ورزش همگانی

زهرا شمس‌احسان؛ رئیس کمیته ورزش شورای شهر تهران

ورزش به‌عنوان راه‌حل راهبردی و ورزش همگانی به‌عنوان وسیله‌ای ارزان‌قیمت و فرح‌بخش، می‌تواند مشکلات متعدد جسمی، روانی و اجتماعی را به نحو مطلوب حل کند. در مدیریت شهری تهران، ورزش شهروندی در 4بعد کلان، پیگیری و اجرایی شده است.
  ارائه خدمات ورزشی به شهروندان در مجموعه‌های ورزشی تحت‌پوشش شهرداری تهران: حدود 400مجموعه و سالن ورزشی در سطح مناطق 22گانه شهر تهران توسط شهرداری تهران احداث شده که در حال ارائه خدمات تفریحی و آموزشی به شهروندان تهرانی هستند.
  توسعه زیرساخت‌های ورزشی در فضاهای عمومی شهر تهران: در این راستا تقریبا در تمامی بوستان‌های شهر تهران وسایل ورزشی بدنسازی پارکی و میز‌های تنیس روی میز تعبیه شده و ایستگاه‌های ورزشی، در 2بخش بانوان و آقایان در حال فعالیت هستند.
  احداث و توسعه فضاهای ورزشی روباز: در حال حاضر حدود 500زمین چمن فوتبال مصنوعی و طبیعی در سطح شهر تهران درحال ارائه خدمات به شهروندان هستند و فضاهای ورزشی دیگری مانند زمین‌های اسکیت، تنیس خاکی، زمین‌های والیبال و بسکتبال و... در سطح شهر ایجاد شده که علاقه‌مندان به این رشته‌های ورزشی نیز از این فضاها استفاده می‌کنند.
   برگزاری رقابت‌های ورزشی در سطح محلات و برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های تفریحی و ورزشی: یکی از اقدامات مستمر و قابل‌توجهی که شهرداری تهران در حوزه ورزش انجام می‌دهد، برگزاری رقابت‌های ورزشی در سطح محلات است که در برنامه‌های سالانه خود پیش‌بینی و اجرا می‌کند و هزاران نفر از شهروندان در این برنامه‌ها حضور پیدا می‌کنند. این امر سبب ایجاد شور و نشاط و ارتقای سطح سلامت شهروندان می‌شود. این مسابقات که در 2سال گذشته، تحت عنوان قهرمان‌شهر برگزار شد، در راستای توسعه ورزش محلات، هویت‌بخشی به محلات و ایجاد رقابت سالم بین محله‌های شهر تهران و مناطق 22گانه است و با این بهانه، مشارکت شهروندان در ورزش همگانی افزایش می‌یابد و شهروندان بیشتری جذب فعالیت‌ها و برنامه‌های ورزشی می‌شوند.
بی‌شک این مسابقات باید به‌صورت لیگ محلی برگزار شود و قهرمانان محلی در هر رشته ورزشی، به ساکنان آن محله معرفی شوند و این کار، ضمن هویت‌بخشی به محلات، با معرفی الگوهای مناسب ورزشی به سایر نوجوانان و جوانان ساکن در آن محله، سبک و روش زندگی آنان را نیز تغییر می‌دهد و حس پهلوانی و قهرمانی که در این افراد به‌وجود می‌آید، مسیر زندگی آنها را تحت‌الشعاع قرار داده و مانع از بروز آسیب‌های اجتماعی در این افراد می‌شود.
با برگزاری رقابت‌های ورزشی محلات، هزاران قهرمان ورزشی در 352محله شهر تهران در چند رشته ورزشی به مردم معرفی می‌شوند که سرمایه‌های معنوی شهر خواهند شد و علاوه بر توسعه بعد جسمانی، این افراد در بعد روحی و روانی نیز رشد خواهند کرد.  شهرداری تهران باید با برنامه‌ریزی مناسب و با تعریف فرایند‌های اجرایی کارشناسی‌شده، همه ظرفیت‌های ورزشی شهر تهران ازجمله ظرفیت‌های موجود در انجمن‌ها و هیأت‌های ورزشی شهر تهران و ادارات آموزش و پرورش شهر تهران را به‌کار گیرد و تعامل مناسبی بین دستگاه‌های مختلف در جهت اجرای بهتر این رقابت‌ها برقرار کند.
کمیته ورزش شورای اسلامی شهر تهران همچون 2سال گذشته، حمایت‌های لازم در زمینه تامین اعتبارات موردنیاز و همچنین ایجاد تعامل و همکاری بین دستگاه‌های متولی ورزش شهر تهران را فراهم می‌کند تا ان‌شاء‌الله این رقابت‌ها و سایر برنامه‌ها و فعالیت‌های ورزشی در شهر تهران به نحو احسن اجرایی شود و بدیهی است نظارت مستمر خود را در راستای اجرای مطلوب این رقابت‌ها به‌عمل خواهد آورد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید