• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 بهمن 1402
کد مطلب : 217655
+
-

بازگشت بیش از 4 هزار میلیارد تومان به بیت المال

یادداشت
بازگشت بیش از 4 هزار میلیارد تومان به بیت المال

سید مهدی صباغ؛ شهردار منطقه یک

درآمد شهرداری منطقه یک با آغاز نهضت اجاره‌داری و شناسایی ظرفیت‌های بلااستفاده در فضاهای بی‌دفاع شهری و تبدیل آنها به مکان‌های مورد استفاده شهروندان، تا پایان سال به رشد ۱۰‌برابری خواهد رسید. تمامی نواحی دهگانه منطقه موظف به شناسایی و برداشت املاک بلا استفاده داخل بوستان‌ها، بوفه‌ها و نقاط بی‌دفاع شهری در زیر پل‌ها، لچکی‌ها و... جهت ساماندهی و ایجاد ظرفیت برای ایجاد مشاغل کوچک مقیاس مانند راه اندازی کیوسک‌های گلفروشی،خدمات محله و... هستند تا آنها را به شهروندان تحویل دهند.
در ۸ ماهه ابتدایی سال‌1401 در بخش اجاره‌داری تنها ۵ قرارداد در منطقه به ارزش ۵/۵ میلیارد تومان بسته شد که این موضوع در مدت مشابه سال‌1402 به  ۱۵ قرارداد و ارزش ۱۷ میلیارد تومان رسید.  با اقدامات در حال اجرا، تا پایان سال این درآمد به ۵۰ میلیارد تومان یعنی به رشد ۱۰‌برابر نسبت به سال گذشته می رسد. در همین راستا، پس از 10سال، پلاک شهری که در ضلع جنوبی سورتمه گلابدره قرار داشت، توسط مدیریت شهری منطقه رفع تصرف و در اختیار شهروندان قرار گرفت. در این پلاک افراد متخلف با ایجاد فضای بی دفاع شهری اقدام به دپوی ماشین های فرسوده، استقرار گیت ورود و خروج، دریافت وجه نامتعارف از شهروندان و کوهنوردان  می کردند. همچنین عدم نظافت شهری مناسب در این پلاک باعث نارضایتی اهالی محل شده بود.
برای بازپس‌گیری این املاک شهرداری نیاز به حکم قضایی بود که برای این منظور باید ابتدا مشکل اسناد حل می شد. با پیگیری های انجام شده پس از اخذ سند، موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری و حکم قضایی اخذ شد.
پیش از این هم ملک متعلق به شهرداری منطقه یک به متراژ ۱۵‌هزار‌و‌۷۷۵‌متر‌مربع که در تصرف افراد سودجو در محله گلابدره قرار داشت، در راستای مبارزه با زمین‌خواری و احقاق حقوق عمومی رفع تصرف شده و در اختیار مردم قرار گرفته بود.
ملک پلاک ثبتی ۱۱۵۸/۱ واقع در امامزاده قاسم، خیابان گلابدره، خیابان زبردست، خیابان وزیری (موسوم به باغ وزیری) به مساحت ۱۵‌هزار‌و‌۷۷۵‌مترمربع عرصه که در سال‌۱۳۹۰ توسط شهرداری منطقه یک تهران تملک شده بود، حدود 7 سال در تصرف افرادی سودجو قرار داشت که بدون انعقاد هیچ گونه قراردادی با شهرداری و بدون پرداخت اجاره، زمین مذکور را به پارکینگ عمومی تبدیل کرده بودند و حق عموم مردم تضییع می شد.
با توجه به نیاز مردم به پارکینگ عمومی این ملک، پس از برگزاری تشریفات اداری و از طریق مزایده دوباره به عنوان پارکینگ عمومی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. برخلاف گذشته که با توجه به کمبود فضای پارک از مردم مبالغ سنگین و نا‌متعارف دریافت می شد، تعرفه پارکینگ بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران خواهد بود. همچنین فضای موجود با نصب گیت ورود و خروج، نصب حصار، خط‌کشی و... به یک پارکینگ مناسب و ایمن تبدیل خواهد شد.
در این دوره از مدیریت جدید شهری، شهرداری منطقه در مجموع نسبت به شناسایی و آزادسازی ۴۵ پلاک به مساحت کل عرصه ۳۹ هزار و ۷۴۱ متر مربع و اعیان ۷‌هزار و ۴۲۳ متر مربع اقدام کرده است که متعلق به شهرداری تهران بوده و توسط اشخاص متخلف مورد استفاده غیر قانونی قرار گرفته بود. در نتیجه این اقدام،  املاک مسکونی، تجاری، زمین و... در مجموع به ارزش بیش‌از ۴ هزار میلیارد تومان به بیت المال بازگردانده شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید