• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 15 بهمن 1402
کد مطلب : 217636
+
-

اقتدار فضایی در 2سال

مراسم روز ملی فناوری فضایی ایران با حضور مقامات کشوری و نمایش دستاوردهای دولت سیزدهم در این حوزه برگزار شد

گزارش
اقتدار فضایی در 2سال

زهرا خلجی-روزنامه‌نگار

روز ملی فناوری فضایی از 14بهمن1387 و پس از پرتاب موفق ماهواره امید در تقویم ملی کشور جای گرفت. به همین خاطر، گرامیداشت این روز در مراسمی با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سردار حجت‌الله قریشی ،جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد. دیروز همزمان با این مراسم، نمایشگاهی از دستاوردهای ملی فضایی کشور هم برپا شده بودتا در قالب آن 3 محصول فضایی ایران نیز رونمایی شود؛صحبت از ماهواره‌های ناهید2 و ظفر2 و یک سامانه پیشرانه فضایی است ؛آن هم درست یک هفته پس ازپرتاب موفق ماهواره مهدا و نانو ماهواره‌های هاتف 1 و کیهان2 و همچنین ماهواره بر سیمرغ به فضا. در این مراسم حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی کشور دستاوردها و گزارش پیشرفت صنعت فضایی در دولت سیزدهم را ارائه کرد.

در میان 10کشور برتر جهان
رئیس‌جمهور در مراسم روز ملی فناوری فضایی با تأکید بر اینکه حضور در فضا قدرت‌آفرین و امید‌آفرین است، گفت: تلاش کردند با تحریم ، ایران را متوقف کنند و در انزوا قرار دهند ولی ۱۱پرتاب موفق طی 2 سال هم تحریم‌ها را شکست داد و هم طرح انزوای جمهوری اسلامی را با شکست مواجه کرد. سیدابراهیم رئیسی افزود: حرکت ماندگار عزیزان که در حوزه فضا انجام شده، حقیقتا جلوه «ما می‌توانیم» است. رئیس‌جمهور همچنين بیان کرد: ایران از این منظر در رتبه۴۵ بوده و امروز در رتبه ۱۰کشور مطرح جهان در حوزه هوا و فضا قرار دارد كه این صنعت را باید مورد توجه و حمایت قرار داد.

بومی‌سازی‌ فضایی
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور نیز با بیان اینکه اکنون جزو ۱۰ کشور دارای فناوری فضایی بومی هستیم، گفت: امید داریم تا آخر این دولت یک ماهواره بومی دیگر را به فضا پرتاب کنیم. او با اشاره به سیاست‌ها و راهبردهای دولت سیزدهم برای شتاب‌بخشی به توسعه صنعت فضایی کشور و برنامه‌های آینده، گفت: با راهبری رئیس‌جمهور، فناوری فضایی را به‌صورت کامل بومی کرده‌ایم به‌طوری که در حال حاضر پایگاه‌ها و ماهواره‌های خودمان را داریم و به نقطه‌ای رسیده‌ایم که با اطمینان ماهواره عملیاتی را می‌توانیم در فضا قرار دهیم. وی افزود: همچنین ما اکنون به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم آزمایشگاه فضایی داشته باشیم و برخی امور را در فضا تست کنیم.

اقتدار با ثریا و مهدا
در نمایشگاهی که به موازات مراسم روز ملی فناوری فضایی برقرار شده بود، ماکت برخی ماهواره‌های ساخته شده توسط فناوران کشور ازجمله ماهواره ثریا و ماهواره مهدا، ۷سامانه مربوط به آتش‌سوزی، محیط‌زیست و پایش سطح آب  به نمایش در آمدند. دو ماهواره ثریا و مهدا اوایل بهمن‌ماه توانستند پیشرفت جمهوری اسلامی در برنامه‌های فضایی را به رخ بکشند. اول بهمن ماهواره ثریا که با پرتابگر قائم100 به فضا پرتاب شد توانست رکورد جدیدی بزند و در مدار 750کیلومتری زمین قرار گیرد. در روز 8بهمن نیز ماهواره‌بر سیمرغ، ماهواره مهدا و دو محموله تحقیقاتی از پایگاه امام‌خمینی(ره) با موفقیت در مداری با ارتفاع کمینه 450کیلومتری زمین تزریق شوند.

۱۱پرتاب در دولت سیزدهم
 تاکنون در دولت سیزدهم ۱۱پرتاب ماهواره انجام شده و تا پایان سال این تعداد افزایش خواهد یافت. در ابتدای دولت و زمانی که رئیس‌جمهور تصمیم گرفت پس از قریب به ۱۱سال نخستین جلسه شورای‌عالی فضایی را برگزار کند، این نوید داده شد که قرار است به صنعت فضایی توجه ویژه شود. تعداد ماهواره‌های در حال ساخت در ابتدای دولت سیزدهم، 8عدد بود که در پایان سال۱۴۰۱ این تعداد به ۱۲ماهواره رسید و تا پایان سال۱۴۰۲ تعداد ماهواره‌های در دست ساخت به عدد ۳۰ می‌رسد. همچنین در پایان سال۱۴۰۱ تعداد ماهواره‌های آماده پرتاب ۸عدد بود اما این عدد برای سال۱۴۰۲ به ۱۲عدد رسیده است. تعداد پرتاب‌های تحقیقاتی سری ماهواره‌های سیمرغ، ذوالجناح، قاصد و قائم در ابتدای دولت سیزدهم نیز ۶پرتاب بود که در پایان سال۱۴۰۱ این تعداد به ۱۱عدد رسید.

احیای دوباره شورای‌عالی فضا
با احیای شورای عالی فضا، توجه جدی به صنعت فضایی معطوف شد. حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی در همین ارتباط، گفت: موفقیت ایران در تزریق چندگانه ماهواره در مدار با فناوری ایرانی، ثبت رکورد جدید در ارتفاع پرتاب، ۱۱پرتاب  در 2سال از مهم‌ترین گام‌هایی است که کشور دراین مدت در حوزه فضایی برداشته است. سالاریه افزود: ماهواره‌های «ظفر۲» و «ناهید۲» در سال آینده پرتاب خواهند شد. پرتاب ماهواره خورشید آهنگ از پایگاه چابهار نیز در دستور کار قرار دارد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید