• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
جمعه 13 بهمن 1402
کد مطلب : 217499
+
-

شمس پهلوی ثروت افسانه‌ای‌اش را از راه‌های مختلفی به‌دست آورد؛ از سرکیسه کردن ثروتمندان تا تجارت‌های متکی به قدرت دربار

اسرار خیانت یک مفسد اقتصادی

ذره‌بین
اسرار خیانت یک مفسد اقتصادی

نام: شمس پهلوی
متولد: ششم آبان 1296
نسبت با خاندان پهلوی: نخستین فرزند رضاشاه از همسر دومش تاج‌الملوک آیرملو
شمس پهلوی را در دوران حکومت پهلوی با عنوان «شاهدخت شمس پهلوی» می‌‌شناختند. او در دوران سلطنت پدر و برادرش به مال‌اندوزی و فساد شهره بود. شمس، ریاست کانون بانوان ایران را به‌عهده داشت و به تجارت الماس و خودرو علاقه زیادی نشان می‌‌داد و از پول بیت‌المال برای خود کاخ‌ها و عمارت‌ها می‌‌ساخت. کتاب‌های تاریخی، اسناد بازمانده، نقل‌قول‌های نزدیکان و درباریان و گزارش خبرگزاری‌های خارجی روایت گوشه‌ای از این پرونده است.

سرمایه‌گذاری‌های کلان
شمس پهلوی برای افزایش ثروتش در حوزه‌های اقتصادی با پول مردم سرمایه‌گذاری‌هایی انجام می‌‌داد که برخی شامل موارد زیر است:
1.تصفیه شکر اهواز
2.لبنیات پاک
3.قند دزفول
4.باغداری گل چشمه
5.سازمان زراعی مهرشهر
6.سردخانه‌های مختلف با ظرفیت‌های متعدد در مهرشهر و گرگان
7.شرکت مهر ساختمان
8.شرکت آلوم پارس
9.شرکت دامداری ایران و اسکانیش
10.شرکت آب میوه و مربا
11.شرکت دامپروری

ویلاها و کاخ‌ها
کاخ مروارید در زمین ۱۱۱هکتاری با زیربنای 2500مترمربع در سال‌های۱۳۴۵تا۱۳۴۷ با هزینه یک میلیون دلار ساخته شد و قرار بود مجهزترین و اشرافی‌ترین کاخ پهلوی‌ها لقب بگیرد. اما دارایی شمس تنها به یک کاخ ختم نشد و شامل ویلاها و کاخ‌های دیگری هم بود.
 ویلای واشنگتن   ویلای پاریس   ویلای کالیفرنیا
 قصر مروارید   کاخ نوبهار    کاخ مهرشهر

هزینه‌های زندگی شمس براساس اسناد
15 میلیون تومان در سال 1349
20 میلیون تومان در سال 1350
25 میلیون تومان در سال 1351

ماجرای ساخت کلیسا در قصر شخصی چه بود؟
شمس به آیین مسیحیت گرایش داشت که این گرایش نهایتا به مسیحی شدن او انجامید. او به واتیکان سفر و با پاپ ملاقات کرد و یک مدرسه مذهبی - مسیحی در ملک اختصاصی‌اش در کرج ساخت. همچنین کلیسایی کوچک در کاخ شخصی‌اش در مهرشهر بنا کرد و علاوه بر شمس، همسر و فرزندانش هم طبق رویه او به این آیین گرایش پیدا کردند. او در سال1374وقتی در 78سالگی درگذشت هم طبق آیین مسیحیت به خاک سپرده شد.

مکث
شمس از نگاه دیگران
سرکیسه کردن سرمایه‌داران

فریدون هویدا در کتاب« سقوط شاه»: عمل زشتی که شمس انجام می‌داد گرفتن مبالغ هنگفت از واردکنندگان اشیای گرانبها، طلا و جواهر و کالا‌های پرقیمت بود. سرمایه‌داران به او باج می‌دادند و در مقابل کالاهای خود را به‌عنوان دربار شاهنشاهی وارد مملکت می‌کردند.

فرار مالیاتی
شهلا بختیاری، در کتاب مفاسد اخلاقی پهلوی: یکی از راهکارهای خاندان پهلوی برای فرار از پرداخت مالیات تصویب قوانین مربوط به معافیت مالیاتی در مجلس شورای ملی و توسط هیأت وزیران بود. هیأت وزرا در جلسه 19شهریور‌ماه1317بنا بر پیشنهاد وزارت تجارت اعلام کرد «پروانه ورود 2 فقره کالا به شرح: 1- چهار بسته لوازم تخصصی به ارزش 300ریال از بیروت و 2- یک بسته حاوی البسه ابریشمی و کفش به ارزش 180ریال از کشور سوئد به نام والاحضرت شاهدخت شمس پهلوی وارد گمرک تهران شده به تقاضای اداره گمرک با معافیت از صدوربرگه مالیات داده شود.» بلافاصله این موضوع به امضای نخست‌وزیر نیز رسید و به‌منظور اجرا به وزارت بازرگانی ارجاع داده شد.

  10هزار دلار برای سفر
دکتر غلامحسین مصدق در کتاب در کنار پدرم، مصدق:
شمس، خواهر شاه به آمریکا رفت تا زیرنظر پزشکان آمریکایی زایمان کند و بچه‌اش شناسنامه آمریکایی بگیرد. شمس در لاهه، تقاضای ملاقات با پدرم را کرد. در این دیدار که در سفارت ایران صورت گرفت، او درخواست کرد که برای هزینه سفرش به آمریکا مبلغ 10هزار دلار از تهران برای او حواله شود.

  سفارش الماس بدون توجه به هزینه
جلال فرهمند و مختار حدیدی در کتاب پهلوی‌ها:
شمس پهلوی در نامه‌ای به فردی به نام علی ایزدی نوشته؛ به 10 تخمه الماس بزرگ خوب، احتیاج دارم که بعضی از آنها باید سفید و برخی پشت گلی-آبی و زرد روشن باشد. به قیمت توجه نداشته باشید، قیمت را بدون تأخیر تلگراف کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید