• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21746
+
-

مجرمان بی‌گناه

پلیس فتای خراسان رضوی 59زن و مرد را به جرم راه‌اندازی صفحات غیراخلاقی در اینستاگرام دستگیر کرد

ماموران پلیس فتای خراسان رضوی با اجرای طرحی، 59صاحب صفحات غیراخلاقی در اینستاگرام را دستگیر کردند اما نیمی از این افراد حتی خبر نداشتند که چنین صفحاتی با شماره تلفن آنها راه‌اندازی شده است.

به گزارش همشهری، مدتی قبل مأموران پلیس فتای خراسان رضوی طرحی را اجرا کردند که هدف آن مقابله با صفحات غیراخلاقی در اینستاگرام بود. با اجرای این طرح تعداد زیادی از صفحات غیراخلاقی شناسایی شدند و مأموران توانستند صاحبان آنها را دستگیر کنند. به این ترتیب 59نفر ازجمله 12زن که این صفحات از طریق شماره تلفن آنها راه‌اندازی شده بود بازداشت شدند اما پس از انتقال آنها به اداره پلیس معلوم شد که نیمی از متهمان از اینکه چنین صفحاتی با شماره موبایل آنها راه‌اندازی شده بود، خبر نداشته‌اند.

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی می‌گوید: در میان متهمان دستگیرشده افرادی کاملا متشخص حضور داشتند که متأسفانه در دام مجرمان مجازی گرفتار شده بودند. او ادامه می‌دهد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از آنها با اعتماد به دوستان و آشنایانشان، کارت ملی خود را برای انجام کاری در اختیارشان قرار داده بودند اما این افراد با سوءاستفاده از کارت‌ملی، اقدام به خرید سیم‌کارت کرده و سپس با سیم‌کارت خریداری شده صفحه‌ای غیراخلاقی در اینستاگرام راه‌اندازی کرده و به فعالیت پرداخته بودند. حتی در بررسی اظهارات برخی از دستگیر‌شدگان معلوم شد که آنها مدت‌ها قبل از طریق یکی از آشنایانشان اقدام به راه‌اندازی صفحه‌ای در اینستاگرام کرده اما دیگر سراغ آن نرفته بودند. اما فردی که این صفحه را برایشان ایجاد کرده بود، با در اختیار داشتن رمز آن اقدام به سوء‌استفاده کرده و آن را تبدیل به صفحه‌ای غیراخلاقی برای جذب فالوئر کرده بود تا بتواند با جذب آگهی درآمدزایی کند.

به گفته سرهنگ جهانشیری، برخی از متهمان دستگیرشده نیز مدعی بودند که برای تفریح و سرگرمی اقدام به ایجاد صفحه مورد نظر کرده و تصور نمی‌کردند که کارشان جرم محسوب شود و دسته دیگری نیز می‌گفتند که برای جذب فالوئر بیشتر اقدام به انتشار عکس‌ها، کلیپ‌ها و مطالب غیراخلاقی می‌کردند.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی می‌گوید: بسیاری از مجرمان فضای مجازی برای اینکه ردی از خود به‌جا نگذارند، از هویت افراد دیگر استفاده می‌کنند. حال آنکه درصورت ورود پلیس به ماجرا، کسی که صفحه‌ مجازی با هویت و شماره تلفن او راه‌اندازی شده، به‌عنوان مجرم تحت تعقیب قرار می‌گیرد. وی به شهروندان توصیه می‌کند که مراقب مدارک شناسایی و مخصوصا گوشی تلفن همراه خود باشند چرا که مجرمان همیشه به‌دنبال طعمه‌هایی می‌گردند تا با استفاده از هویت آنها بتوانند در فضای مجازی فعالیت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید