تکنیکهای خرید و شکایت در بازار مبل
گفتوگو با شعبان ابراهیمی، بازرس هیأتمدیره اتحادیه درودگران و مبلسازان
اگر مبلفروشی تخلف کند، مشتری میتواند این مورد را پیگیری کند و کالای خود را پس بفرستد، اما چگونه میشود از واحدهای متخلف شکایت کرد. شعبان ابراهیمی، بازرس هیأتمدیره اتحادیه درودگران و مبلسازان تهران به این پرسشها پاسخ داده است.
چگونه تشخیص دهیم که فروشنده مبل گرانفروشی کرده است؟
اگر مشتری برای مثال کالایی را 20میلیون تومان خریداری کرده و احساس میکند آن را گران به او فروختهاند، باید این موضوع را با اتحادیه در میان بگذارد. کارشناسان اتحادیه این مورد را بررسی میکنند و اگر تشخیص مشتری درست باشد و محرز شود که فروشنده گرانفروشی کرده است، برای او پرونده تشکیل میشود. بعضی از تولیدکنندگان بهدلیل اینکه اصول فنی را رعایت نمیکنند ممکن است تا 10برابر مبلغ گرانفروشی جریمه شوند.
چگونه مطمئن شویم که یک کار اصولی و استاندارد ساخته شده است؟
برخی از کسانی که اطراف تهران کار میکنند، صاحب جواز و سابقه نیستند و کارهای بیکیفیت را به مشتری میدهند. همچنین توصیه میشود مردم از بعضی فروشگاهها که اخیرا تبلیغات گستردهای دارند اما از اتحادیهها و اصناف مجوز ندارند و هیچ نظارتی بر کالاهایی که در آنجا عرضه میشود، وجود ندارد ، خرید نکنند اما کسانی که در مناطق بورس ما مانند یافتآباد، شهرک خاوران و میدان حسنآباد فعالیت میکنند، پروانه کسب دارند و اگر مشتری به مشکل بخورد میتواند از طریق اتحادیه و تعزیرات پیگیری کند. از طرف دیگر چون در این مناطق فضا رقابتی است کلافها و کارهایی که عرضه میشود، کیفیت خوبی دارد.
چگونه میتوانیم از مبلفروشان متخلف شکایت کنیم؟
در اتحادیه، کمیسیون رسیدگی به شکایات وجود دارد. قانون نظام صنفی میگوید اگر کسی کالایی خرید و بعد متوجه شد که آن را گران خریداری کرده یا کالا معیوب است، میتواند به بازرسی اتاق اصناف یا سازمان صمت مراجعه و آنجا طرح شکایت کند. در آنجا شکایت او در سامانه ثبت و بعد درخواستش به اتحادیه ارسال میشود. کمیسیون شکایات اتحادیه، شکایت او را کارشناسی میکند و بعد نظر کارشناس به تعزیرات ارسال میشود و در آنجا قاضی تصمیم میگیرد.