• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 10 بهمن 1402
کد مطلب : 217151
+
-

کابوس گوشه‌ها

چرا منچستریونایتد از کرنرها روی دروازه‌اش یا دروازه حریفان وحشت دارد؟

کابوس گوشه‌ها

منچستر تن‌هاخ حتی مقابل تیم‌های سطح پایین هم کیفیت بالایی ندارد. این تیم در جام‌حذفی به‌زور و با گل ثانیه پایانی هویلوند 4 بر 2 تیم ناشناخته نیوپورت را شکست داد و اتفاق عجیب‌تر اینکه منچستریونایتد برای نخستین بار از سال1996 از تیمی از دسته پایین‌تر 2+ گل دریافت کرد، یونایتد همچنین برای نخستین بار از سال1970 از تیمی از دسته چهارم 2+ گل خورد.
این‌بار آنها در غیاب اونانا که با تیم ملی کامرون در جام ملت‌های آفریقا حضور داشت و پس از شکست 2 بر صفر تیم ملی کشورش از نیجریه در حال بازگشت به انگلیس است، از روی نقطه کرنر گل نخوردند و 2گل زیبا از حریف دریافت کردند اما تیم تن‌هاخ بیشتر روی ضربات ایستگاهی مخصوصا کرنر به‌شدت مشکل دارد؛ مشخص است وقتی یک تیم گل‌های مشابه می‌خورد، مقصر آن سرمربی است که نتوانسته راهی برای حل مشکل بیابد.
فصل پیش تیم با تن‌هاخ کمی پیشرفت کرد اما جدایی رونالدو من‌یونایتد را به حاشیه برد. شاید آه رونالدو‌فن‌ها دامن این تیم را گرفت اما واقعیت این است که سرنوشت سرمربی هلندی مشابه همه اسلاف خود پس از فرگوسن است؛ تیم بدون فرگی نتیجه نمی‌گیرد. پس از یک گام پیشرفت در فصل گذشته، این فصل چند گام پسرفت دیده می‌شود. یکی از گام‌های رو به عقب، افت کیفی در مواجهه با کرنرها و ضربات ایستگاهی است. در تساوی 2-2 خانگی مقابل تاتنهام در اوایل این ماه، یونایتد در کرنر آسیب‌پذیر بود و نه‌تنها گل اول اسپرز با ضربه سر ریچارلیسون وارد دروازه من‌یو شد، 2موقعیت عالی دیگر هم از کرنر گیر تاتنهام آمد که یکی را دالوت از روی خط دروازه برگرداند و ضربه رومرو هم به دیرک افقی دروازه خورد.
تن‌هاخ درباره این مشکل گفته: «وقتی مجبور به دفاع از کرنر هستیم، باید بهتر دفاع کنیم، باید بزرگ شویم و توپ‌ها را دفع کنیم. این گل‌ها نباید اتفاق بیفتد.» او همه‌‌چیز را گردن مدافعان و تیم انداخته، انگار نه انگار این سرمربی است که در تمرینات باید آنها را برای چنین موقعیت‌هایی آماده کند.
فقط کرنرها نیست؛ ضربات ایستگاهی 23درصد از کل گل‌های مورد انتظار دریافتی یونایتد در این فصل لیگ برتر است و تنها لیورپول (25درصد) آماده دریافت گل‌های بیشتری است. بیش از نیمی از کرنرهای این فصل (50.4درصد) که روی دروازه یونایتد ارسال می‌شود، توسط بازیکنان حریف لمس می‌شود. فقط بورنموث (54درصد) و اورتون (59.5درصد) از این نظر بدتر عمل کرده‌اند. 40.7درصد از کرنرهایی که یونایتد به حریفان داده، منجر به دریافت حداقل یک شوت توسط آنها شده است. چلسی (44.9درصد)، لوتون تاون (44.1درصد) و تاتنهام (42.7درصد) تنها باشگاه‌هایی هستند که در ضربات کرنر آسیب‌پذیرترند و به حریفان موقعیت زدن ضربه می‌دهند.
یونایتد در این فصل 135کرنر در لیگ برتر دریافت کرده است که پس از شفیلدیونایتد (146) و اسپرز (143) سومین رکورد بد لیگ است. آنها فقط 4گل از کرنرهای دریافتی خورده‌اند؛ معادل 2.96درصد از کرنرهای دریافت شده. فقط 5تیم عملکرد بهتری از یونایتد دارند. آرسنال از این نظر ضعیف‌ترین عملکرد را دارد. توپچی‌ها کمترین کرنر را به حریفان داده‌اند؛ یعنی 58تا اما از همین تعداد هم 5گل خورده‌اند، این بدان معناست که 8.6درصد کرنرهای حریفان آرسنال به گل تبدیل می‌شود. برایتون با 6.3درصد در رتبه بعدی قرار دارد.
شیاطین سرخ روی دروازه حریف هم برنامه‌ای برای کرنرها ندارند. با اینکه منچستریونایتد در جدول کرنرهای به‌دست آمده، در رده چهارم است و 134ضربه کرنر به‌دست آورده اما یکی از 5تیمی است که هنوز از ضربه کرنر با نخستین تماس به گل نرسیده‌ است. البته که آنها گل زده‌اند اما اینگونه نبوده که توپ ارسالی از گوشه زمین با نخستین ضربه را به گل تبدیل کنند. آرسنال که بدترین نرخ دریافت گل را از روی کرنرها دارد، در کرنرهایی که به‌دست می‌آورد، صاحب بهترین عملکرد است و به‌طور متوسط در هر 16.4کرنر یک‌بار گل می‌زند. رکورد یونایتد در بین بدترین‌ها قرار دارد و آنها به ازای هر 67کرنر یک گل می‌زنند و از این لحاظ در رتبه 15قرار دارند. یکی از دلایل این اتفاق مصدومیت لوک شاو بوده؛ بازیکنی که متخصص ارسال کرنر است. نیمکت‌نشینی مگوایر در بسیاری از بازی‌ها هم در این مورد بی‌تأثیر نیست. هری مگوایر فصل پیش پس از ماه‌ها منچستر را از روی کرنر صاحب گل کرده بود. دلیل دیگر این است که آنها بیشتر کرنرها را کوتاه آغاز می‌کنند. در 37درصد مواردی که یونایتدی‌ها کرنر را کوتاه زده‌اند، موفق شده‌اند به سمت دروازه شوت بزنند. فقط 4تیم در این زمینه بهتر از یونایتد هستند.

اریک تن‌هاخ در ادامه مشکلات با ستارگان تیم‌هایش با مارکوس رشفورد هم به مشکل خورد. از وقتی که او به منچستر آمده، کریستیانو رونالدو و سانچو را به سمت درهای خروجی هدایت کرده و باشگاه میسن گرینوود را به‌دلیل پرونده تجاوز، به ختافه قرض داده. تن‌هاخ همچنین با بازیکنانی مثل مارسیال و واران هم زاویه پیدا کرده است. او در مقطعی هری مگوایر را به نیمکت دوخته بود. البته سر موضوع گرینوود و سانچو حق با سرمربی بود و به‌نظر می‌رسد رشفورد هم تقصیرکار باشد. مهاجم 26ساله انگلیسی به‌دلیل دیده شدن در یک کلوپ شبانه در شهر بلفاست ایرلند در پنجشنبه‌شب جریمه شد. او به باشگاه گفته بود بیمار است. جریمه 650هزار پوندی معادل 2هفته دستمزد او در منچستریونایتد است. این مهاجم انگلیسی که به‌خاطر حضورش در بلفاست، تمرین روز جمعه شیاطین سرخ را از دست داده بود، دیروز به تمرینات منچستریونایتد بازگشت. تن‌هاخ درباره رشفورد گفت: «این یک موضوع داخلی است و خودم با آن برخورد خواهم کرد.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید