• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 10 بهمن 1402
کد مطلب : 217135
+
-

از گوستاو ترووه تا ایلان ماسک

تاریخچه خودروهای برقی به سال‌ها قبل از اختراع خودروهای بنزینی بازمی‌گردد. بر سر اینکه چه‌کسی نخستین خودروی برقی را ساخت، اختلافاتی وجود دارد، اما آن چیزی که در تاریخ به ثبت رسیده، نشان می‌دهد که نخستین خودروی برقی یک سه‌چرخه به نام تلفن بود که توسط گوستاو ترووه فرانسوی ساخته شد. نمونه اولیه آن در 26‌ماه مه سال1881به حرکت درآمد و سرعتش به 9کیلومتر در ساعت رسید.
 در دهه‌های1830و 1840، با وجود توجه به‌خودروهای بخاری، بسیاری از مهندسان به توسعه خودروهای برقی هم علاقه‌مند بودند. اما مشکل در تولید باتری، محدودیت‌های عمده‌ای را برای خودروهای برقی به‌وجود آورد. تا اواسط قرن نوزدهم فناوری باتری‌ها به مرور بهبود یافت و این امکان فراهم آمد که خودروهای برقی بیشتری طراحی و تولید شوند.
در سال1879، توماس ادیسون یک خودرو برقی با نام «ادیسون اکسپریمنتال» ساخت. این خودرو از باتری‌های قوی اسیدی بهره‌مند بود. همچنین در سال1890، خودروهای برقی بسیاری توسط شرکت‌هایی مانند فورد، پورشه و... تولید شدند. در دهه‌های بعد، با پیشرفت فناوری باتری‌ها و موتورهای الکتریکی، خودروهای برقی به مرور بهبود یافتند. ولی در دوره‌های مختلف ‌مقبولیت نیافتن عمومی، محدودیت‌های عملکردی و قیمت‌های بالا موانعی بر سر راه توسعه این نوع خودروها قرار داد. با این حال، در دهه‌های اخیر با پیشرفت‌های شکل گرفته در حوزه‌های مختلف فناوری، افزایش آگاهی از مسائل زیست‌محیطی و همچنین توسعه باتری‌های لیتیوم-یون با ظرفیت بالا، خودروهای برقی به یکی از مهم‌ترین حوزه‌های صنعت اتومبیل تبدیل شده‌اند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی در دنیا روی تولید خودروهای برقی متمرکز شده‌اند و با ارائه مدل‌های متنوع و پیشرفت‌هایی در زمینه فناوری خودروهای برقی، توجه بسیاری از مشتریان را به‌خود جلب کرده‌اند. همچنین برخی شرکت‌ها مانند تسلا فقط خودرو برقی تولید می‌کنند و از تولید خودرو با سوخت‌های فسیلی در کارخانه‌های‌شان خبری نیست.
در این راه سیاست‌های به‌کار گرفته ‌شده از سوی دولت‌های مختلف به‌منظور مبارزه با آلودگی‌های زیست‌محیطی، شتاب ساخت و توسعه خودروهای برقی را بیشتر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید