• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 10 بهمن 1402
کد مطلب : 217134
+
-

رشد دوبرابری تعداد محصولات نانو در بازار کشور

نانو فناوری
رشد دوبرابری تعداد محصولات نانو در بازار کشور

20سال از عزم کشور برای توسعه علم و فناوری نانو می‌گذرد. ایران در حالی به عرصه نانو پا نهاد که از تدوین برنامه‌های توسعه فناوری نانو در کشورهای داعی علم و فناوری چند‌سالی بیشتر نمی‌گذشت، اما جامعه علمی کشور و به‌تبع آن فناوران و صنعتگران با این فناوری آشنایی نداشتند و متخصصان داخلی در این فناوری انگشت‌شمار بودند. علاوه بر آن زیست‌بوم نوآوری، کمتر رشد یافته بود و صنایع موجود، آمادگی لازم را برای جذب فناوری‌های پیشرفته نداشتند.
به گزارش همشهری، محصول نانویی به هر نوع محصول حاوی نانوماده که کارکرد یا خاصیت آن بـا فناوری نانـو بهبودیافتـه ‌یا مبتنی بر فناوری نانو باشد، گفته می‌شود که اثبات مقیاس نانویی آنها و خواص ناشی از این مقیاس توسط واحد ارزیابی و نظارت در ستاد نانو بررسی و تأییدیه نانومقیاس به آنها اعطا می‌شود.
 به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، تعداد محصولات نانو موجود در بازار از سال1399 تا پایان سال1401 نزدیک به دوبرابر شده و اکنون به هزارو608محصول رسیده است.
شرکت‌های تولیدی شامل 2دسته شرکت‌های تولیدکننده محصولات و سازنده تجهیزات نانو است که در سال1401، 285شرکت تولیدکننده محصول نانو و 65شرکت سازنده تجهیزات نانو درحال فعالیت بود‌‌ند و تعداد شرکت‌های نانویی در 7سال گذشته بیش از 230درصد رشد داشته است. همچنین متوسط رشد سالانه بازار فناوری نانوی ایران از سال1392 تا 1401 حدود 96درصد بوده است؛ یعنی هر سال حجم فروش بازار نانو تقریبا دوبرابر شده است که بیشترین رشد مربوط به سال1399 با 160درصد و رشد سال1401 نیز 50درصد بوده است.
همچنین از سال1398 تا 1401 میزان صادرات محصولات نانو بیش از 3‌ برابر شده است؛ اما سهم صادرات از کل این بازار بین 6 تا 7درصد در نوسان بوده و این بدان معناست که شرکت‌های نانویی همچنان در صادرات محصولات خود با معضلات و مشکلاتی مواجه هستند که مانع از افزایش رشد صادرات متناسب با رشد بازار داخل می‌شود. این مهم نشان می‌دهد که فناوری نانو در کشور برای توسعه بیشتر همچنان نیازمند توجه بیشتری است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید