نهضت تبدیل دانشجوها به کاربلدها !
45درصد ورودیهای مراکز آموزش دولتی و غیردولتی فنی و حرفهای، فارغالتحصیلان دانشگاهی هستند
آمارهای حوزه فنی و حرفهای حاکی از این است که در ۹ماهه سالجاری، یکمیلیون و 943هزار و 748نفر دوره آموزش فنی و حرفهای به نیروی کار ارائه شده که 61.2درصد آن توسط آموزشگاههای غیردولتی و مابقی در مراکز دولتی انجام شده است. براساس گزارش سازمان آموزش فنی و حرفهای، عملکرد آموزشی این سازمان در ۹ماه امسال عمدتاً به بخش صنعت اختصاص داشته و در رتبههای بعدی آموزشهای بخش خدمات، بخش فرهنگ و هنر و بخش کشاورزی ارائه شده است. در مقابل، آموزشهای مراکز غیردولتی و آموزشگاههای آزاد در مرحله اول به ارائه آموزشهای بخش خدمات اختصاص داشته و آموزشهای بخش صنعت در رتبه دوم قرار گرفته است. در مراکز آزاد، آموزشهای کشاورزی و فرهنگ و هنر، کمترین میزان را بهخود اختصاص دادهاست.
مسیر ناتمام دانشگاه به بازار کار
دستهبندی گروههای هدف آموزشهای مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفهای حاکی از این است که در شرایط فعلی، جامعه هدف آموزشهای مهارتی در ایران را دانشآموزان، دانشجویان، فارغالتحصیلان، کارجویان، اتحادیهها و اصناف، سربازان وظیفه، ساکنان مناطق محروم، مرزی و سکونتگاههای غیررسمی، زنان خانهدار، زنان سرپرست خانوار، کودکان کار، افراد دارای معلولیت، روستائیان و عشایر، زندانیان، معتادان بهبودیافته، آسیبدیدگان اجتماعی و اتباع خارجی تشکیل میدهند. نکته قابلتوجه اینکه طبق آمارها بیش از ۴۵درصد ورودیهای مراکز آموزش دولتی و غیردولتی سازمان آموزش فنی و حرفهای را فارغالتحصیلان دانشگاهی تشکیل میدهند. فارغ از اینکه جمعیت تحصیلکرده ورودی به این دورههای آموزشی در کدامیک از دستههای ذکر شده قرار بگیرند، سهم 45درصدی آنها در آموزشهای مهارت فنی و حرفهای، نشان میدهد که آموزشهای صرف تحصیلی این افراد متناسب با تقاضای بازار کار نبوده و آنها از طریق گذراندن دورههای آموزش فنی و حرفهای خود را با مشاغل عرضه شده در بازار کار وفق دادهاند.
چرا مهارتآموزی مهم است؟
آموزش نیروی انسانی، یک معیار کلیدی در توسعه جوامع به شمار میرود و درصورت سیاستگذاری و برنامهریزی درست و کارشناسی، میتواند مزایای بسیاری به لحاظ اقتصادی و اجتماعی بهدنبال داشته باشد. اساس مهارتآموزی باید با متناسبسازی نیاز و تقاضای بازار کار با نظام آموزشی و آموزش عالی اجرا شود؛ اما در ایران به دلایل متعدد، مراکز آموزش عالی فقط در نقش آموزش نظری مبانی و ارائه مدرک عمل کردهاند و همین مسئله به چالشی برای بازار کار تبدیل شده است. ازنظر کارشناسان، ارائه آموزشهای مهارتی، یک سرمایهگذاری بااهمیت در بنگاههاست که ضمن تضمین بهرهوری، راه را برای تعالی بنگاه و حل مشکل بیکاری کشور باز میکند. در ایران سازمان آموزش فنی و حرفهای، متولی ارائه آموزشهای غیررسمی مهارتی در هر دو بخش دولتی و غیردولتی است و در ۶۵۸مرکز آموزش دولتی، ۴۴۸۹کارگاه ثابت شهری، ۳۵۶کارگاه سیار شهری، ۳۷۲مرکز مدیریت مهارتآموزی و مشاوره شغلی در دانشگاهها، ۳۰مرکز تخصصی آموزشهای کارآفرینی و مهارتهای کسبوکار، ۳۹۵۳کارگاه صنایع و کارگاههای جوار و بینکارگاهی و ۵۶هزار و ۸۹۴واحد پذیرنده مهارتآموزی در محیط کار واقعی، سیاستهای تربیت نیروی کار ماهر و نیمهماهر و گسترش چتر مهارتی را اجرا میکند.