• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21681
+
-

رتبه نخست استان فارس در ثبت جهانی


ثبت جهانی محور ساسانی فیروزآباد در یونسکو، استان فارس را در رتبه نخست آثار ثبت جهانی شده ایران قرار داد و تعداد این آثار آنطور که دیروز ایسنا به نقل از مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس نقل کرد به 11 اثر ثبت جهانی رسید.

مصیب امیری با اشاره به ثبت جهانی محور ساسانی فیروزآباد فارس گفت که این محور از فیروزآباد شروع می‌شود، به بیشاپور می‌رسد و تا سروستان ادامه دارد.

اواظهار کرد: این مجموعه شامل آثار مجموعه تاریخی - طبیعی بیشاپور در شهرستان کازرون ازجمله شهر تاریخی بیشاپور، تنگه تاریخی- طبیعی چوگان و غار و مجسمه شاپور اول ساسانی، مجموعه تاریخی قلعه‌دختر، آتشکده و شهر گور در شهرستان فیروزآباد و کاخ ساسان در شهرستان سروستان استان فارس است. به گفته او، علاوه بر این آثار، تعداد زیادی از آثار شاخص ساسانی در شهرستان‌های داراب و فراش‌بند وجود دارد که می‌توانند در آینده به پرونده منظر باستانی محور ساسانی فارس الحاق شوند.

 او با مهم خواندن ثبت جهانی محور ساسانی فارس و تأثیر این ثبت بر توسعه بیش از پیش گردشگری این مناطق به‌دلیل ورود به سیستم گردشگری جهانی گفت: بیش از ۱۳میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی برای مرمت‌های اضطراری و امور عمرانی آثار این 3محور در سال مالی ۹۵ هزینه شد.

نخستین اثر جهانی شده استان فارس در یونسکو سال ۱۳۵۸ به ثبت جهانی رسید و محوطه تاریخی تخت‌جمشید توانست با شماره ۱۱۴ به فهرست جهانی افزوده شود. پس از آن محوطه‌ تاریخی پاسارگاد به شماره پلاک جهانی ۱۱۰۶ و 2 باغ جهانی ارم و پاسارگاد نیز در قالب پرونده زنجیره‌ای باغ‌های ایرانی در سال۱۳۹۰ به شماره ۱۳۷۲ به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید