• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
جمعه 6 بهمن 1402
کد مطلب : 216726
+
-

شبکه‌‌ها و حلقه‌ها به سودوکو وارد شدند!

ناصر فروندیان

سلام به شما سودوکوبازهای عزیزی که با مطالعه این متن یا دیدن کلیپ آموزشی این هفته، در بیست و هشتمین جلسه کلاس سودوکوی روزنامه همشهری جمعه شرکت دارید. این جلسه می‌خواهیم کمی از خانواده N Fish فاصله بگیریم و به سراغ تکنیک کاربردی دیگری به اسم X Cycle برویم. این تکنیک با توجه به قوانین Nice Loop می‌تواند کمک بسیار بزرگی در حل سودوکوها  به ما بکند اما قبل از آن نیاز داریم که تعاریفی را بشناسیم:
شما قبلا «زنجیره» را با «رنگ ساده» یا Simple Coloring تجربه کرده بودید و اگر درس‌های قبلی را مرور کرده‌اید حتما آن را  می‌شناسید.  حالا در صورتی که همین زنجیره، بسته شود به آن «حلقه» یا Loop می‌گوییم و در صورتی که چند حلقه تودرتو داشته باشیم به آن «شبکه» می‌گوییم. تکنیک X Cycle، نوع گسترده شده‌ای از همان تکنیک قدیمی  Simple Coloring است با این تفاوت که به جای زنجیره از حلقه استفاده می کند.



بازهم با رنگ‌کردن سر و کار داریم و طبیعتا یک کاندیدا و ارتباط قوی نیاز داریم. قانون اول Nice Loop که این جلسه مطرح می‌کنیم می‌گوید: «اگر تعداد گام‌های حلقه ما زوج باشد، می‌توانیم کاندیداهای اضافی را از خارج حلقه حذف کنیم!» همین جمله را در سودوکوی زیر با هم مرور می‌کنیم:

کاندیدای مورد نظر ما رقم 8 است که در ستون دوم، ردیف هشتم و ستون هفتم ارتباطش قوی است. یعنی در صورتی رقم ۸  اولی درست نباشد، بدون شک باید رقم ۸ بعدی درست باشد.
طبق رنگ ساده این کاندیداها رنگ می‌کنیم.به ترتیب یکی سبز و یکی  قرمز. پس از رنگ کردن، تمام ۸‌های قرمز و سبز به هم وصل می‌کنیم و آنها را تبدیل به یک حلقه می‌کنیم. حالا تعداد گام‌های حلقه را می‌شماریم.
از خانه نارنجی شروع به شمارش می‌کنیم. اولین گام از خانه نارنجی به خانه 72 است. گام دوم از خانه 72 به 83، گام سوم از خانه 83 به 89، گام چهارم از خانه ۸۹به ۹۷، گام پنجم  از 97 به 37 و در آخر گام ششم از 37 به همان خانه نارنجی شروع است.
پس تعداد گام ها شش است که یک عدد زوج است. حالا می‌توانیم از خارج این حلقه هر کاندیدای 8 رنگ نشده‌ای را که بتواند دو رنگ سبز و قرمز را ببیند حذف کنیم.
این‌جا با این تکنیک کاندیداهای ۸ زرد رنگ حذف شدند. اما باید بدانید که تمام تکنیک‌های خانواده N Fish  به دلیل زوج بودن گام‌ها از همین قانون تبعیت می کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید