• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21666
+
-

گلایه های شهروندان از تاکسی های تلفنی

شهروندان خواستار توجه جدی مسئولان تاکسیرانی بر عملکرد مدیران و رانندگان تاکسی‌های تلفنی شدند

در شهر
گلایه های شهروندان از تاکسی های تلفنی


فرحناز چراغی| کرمانشاه- خبرنگار:

بسیاری از خانواده‌ها این روزها برای جابه جایی و سفر تاکسی‌های تلفنی را انتخاب می‌کنند تا از هر لحاظ چه ایمنی و چه امنیت با آسودگی خاطر سفر کنند. اما نبود نظارت دقیق از برخی سوی متولیان امر شاید زمینه را برای بروز بعضی تخلفات از سوی رانندگان تاکسی‌های تلفنی فراهم کرده است.
از طرفی بی‌توجهی مدیران آژانس‌های تاکسی به مقررات و نوع استخدام رانندگان برای فعالیت در آژانس بر مشکلات موجود آژانس‌ها افزوده است. 
همین دلایل باعث شده در برخی محلات دور و حاشیه‌ای شهر از جمله شهرک پردیس، جعفرآباد، جمع خانه، زیباشهر و...‌شاهد تخلف رانندگان و نارضایتی شهروندان باشیم. 


در استخدام رانندگان دقت نمی‌شود

یکی از شهروندان ساکن شهرک پردیس با گلایه از نبود نظارت بر فعالیت آژانس‌های تاکسی در مناطق حاشیه شهر، می‌گوید: این وضعیت باعث سوءاستفاده برخی رانندگان و آژانس‌ها شده است. «سوسن امیری » که شاغل است، می‌گوید: آژانس‌ها در استخدام رانندگان دقت نمی‌کنند‌ از رانندگان بسیار جوان و مجرد استفاده می‌شود. ما هزینه مضاعف نمی‌دهیم که سوار چنین خودروهایی با چنین رانندگانی شویم. رانندگان آژانس محله ما خیلی جوان هستند و ضبط روشن می‌کنند و رعایت حال مسافر را نمی‌کنند. اغلب رانندها افراد کوچه بازاری هستند سر و وضع نامناسبی دارند. وی خواستار توجه جدی مسئولان تاکسیرانی بر عملکرد مدیران و رانندگان تاکسی‌های تلفنی شد.
این شهروند کرمانشاهی از نصب نبودن تابلو آژانس تلفنی بر خودرو گلایه می‌کند و می‌افزاید: تفاوت خودروهای تاکسی‌های تلفنی با شخصی‌های مسافربر در خیابان تابلو آن‌هاست که رانندگان آژانس‌های تلفنی از آن استفاه نمی‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: گاهی کارم طول می‌کشد و برای امنیت خاطر از تاکسی تلفنی سرویس می‌گیرم که نداشتن تابلو خودروی آن‌ها در شب، برایم مشکل ایجاد کرده است. وی ادامه می‌دهد: بسیاری از رانندگان در پاسخ به گلایه‌ام برای نداشتن تابلو، آن را از زیر صندلی خودرو بیرون آورده و نشان می‌دهند، اما آن را بر روی خودرو نصب نمی‌کنند.


نارضایتی از کرایه‌ها

یکی دیگر از شهروندان با ابراز ناراضیتی از کرایه‌های تاکسی‌، به همشهری می‌گوید: آژانس‌ها تعرفه مشخصی برای کرایه ندارند و هر راننده برای خود نرخ خاص دارد. باید مسئولان نظارت ویژه‌ای در این بخش کنند. «منیر عباسی» ادامه می‌دهد: رانندگان آژانس‌های محله ما اغلب آدرس را نمی‌دانند و ما باید خود تلاش کنیم آدرس مقصد را پیدا کنیم، به همین دلیل ممکن است دیر به مقصد برسیم.
وی که ساکن محله جمع‌خانه است می‌گوید: رانندگان آژانس محله ما بیشتر خودروهای فرسوده‌ای دارند و ظاهر خودرو از لحاظ بهداشتی مناسب نیست. خود راننده نیز ظاهر مناسبی ندارد که این نیازمند نظارت بیشتر است. مدیران آژانس‌ها نباید هر راننده‌ای را استخدام کنند، چراکه با امنیت و روان مردم سروکار دارند.


دلایل بی اعتمادی مردم

« فریبرز رستم آبادی» مدیر یکی از آژانس‌های شهر کرمانشاه با بیان این‌که داشتن کارت سلامت، صلاحیت اخلاقی، داشتن گواهی عدم سوء پیشینه و کارت تردد از شرایط مورد نیاز راننده برای کار در آژانس تلفنی است، می‌افزاید:در آژانس ما همه این موارد رعایت می‌شود، اما در برخی آژانس‌ها این موارد رعایت نمی‌شود و مجوز فعالیت ندارند که این مساله باعث بی‌اعتمادی برخی مردم به همه آژانس‌ها می‌شود که تاکسیرانی باید نظارت بیشتری روی این مساله کند.  مدیرعامل سازمان تاکسیرانی کرمانشاه می‌گوید: بدون شک نبض توسعه اقتصادی و پویایی افراد در زندگی شهری و روستایی و رسیدن به توسعه پایدار شهری و عدالت اجتماعی، در بخش حمل و نقل و در گرو همکاری و مساعی تلاشگران در حوزه حمل و نقل است. « سجاد سلیمانی» می‌افزاید: برخی از قوانین و مقرراتی که مسئولان و رانندگان آژانس‌ها ملزم به رعایت آن‌ها هستند شامل وجود تجهیزات ایمنی درون خودرو،نصب شطرنجی‌ها، بغل نویسی‌های آژانس‌ها با آرم سازمان تاکسیرانی، تابلوی سقف شامل نام و شماره تلفن آژانس و رعایت مساحت مورد نیاز برای محل آژانس است.


مواردی که آژانس‌ها باید رعایت کنند

وی موارد ضروری‌را که باید از سوی آژانس‌ها رعایت شود ‌ شامل توجه به امنیت راننده و مسافر، سرویس‌دهی بموقع و دریافت کرایه مصوب می‌داند که از موارد مهم و قابل توجه آژانس‌های مسافرتی است. سلیمانی در ادامه به شرایط استخدام و فعالیت رانندگان در آژانس‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: داشتن 23 سال تمام، گواهینامه معتبر، کارت پایان خدمت از جمله شرایط استخدام رانندگان توسط مدیران آژانس هاست. همچنین نداشتن سوءپیشینه، فساد اخلاقی و نداشتن شغل دیگر و تاهل از دیگر شرایط استخدام در آژانس‌های تلفنی است. در غیر این صورت اعتبار پروانه حمل و نقل آن آژانس باطل می‌شود. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر کرمانشاه درباره فعالیت آژانس‌های تاکسی‌های تلفنی در کرمانشاه به همشهری می‌گوید: آژانس‌های تاکسی تلفنی در کرمانشاه 2 دسته هستند که یکی زیر نظر سازمان تاکسیرانی و دیگری زیر نظر«اتحادیه موسسه اتومبیل کرایه» است. 

تعداد 270 آژانس تاکسی تلفنی تحت پوشش سازمان تاکسیرانی قرار دارند. از این تعداد 14 آژانس تلفنی ویژه بانوان در کرمانشاه تردد می‌کنند. در حال حاضر 9 هزار خودرو در قالب تاکسی‌های گردشی، آژانس و مسیری در شهر کرمانشاه تحت پوشش سازمان تاکسیرانی است‌.


وظیفه پلیس فقط ارائه مجوز است

رئیس پلیس راهور استان نیز با بیان این‌که تاکسی‌های تلفنی 2 دسته‌اند که یکی زیر نظر تاکسیرانی و دیگری زیر نظر اتحادیه موسسه اتومبیل کرایه فعالیت می‌کنند، می‌افزاید: پلیس تنها مجوز محل کسب و کار صنف و صلاحیت ترافیکی را تایید می‌کند. سرهنگ «فضل الله شیری» به همشهری می‌گوید: مجوز فعالیت از سوی پلیس تایید می‌شود و چگونگی عملکرد و قوانین حاکم بر استخدام را تاکسیرانی و اتحادیه پیگیری می‌کنند و پلیس حق دخالت ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید