• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21665
+
-

افزایش اقبال یزدی‌ها به لوازم آرایشی بی‌کیفیت

تقاضای یزدی‌ها برای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی بی‌کیفیت 2 برابر افزایش یافته است

گزارش
افزایش اقبال یزدی‌ها به لوازم آرایشی بی‌کیفیت

آسیه طاهری‌زاده|  یزد - خبرنگار:

 افزایش 20 تا 60 درصدی قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی، ذائقه مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی استان یزد را تغییر داده، به طوری که در ماه‌های گذشته درخواست برای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی بی‌کیفیت تا 2 برابر افزایش یافته است.
ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورها در مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی است و یزدی‌ها نیز هفتمین مصرف‌کننده این لوازم در کشور هستند، به طوری که حتی افزایش قیمت در بازار نیز موجب کاهش خرید آنها نشده، ولی موجب هدایت خریداران به سوی اجناس بی‎‎کیفیت و ارزان شده است.


سوق یافتن یزدی‎‎ها به لوازم آرایشی ارزان 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم ‌آرایشی و بهداشتی یزد با اشاره به افزایش میانگین 30 درصدی قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی، می‎‎گوید: قیمت برخی اقلام چون ادکلن‎‎ تا 60 درصد افزایش داشته، با این حال عمده افزایش قیمت در این بازار از 20 تا 40 درصد بوده است.
«سید‌محمدعلی عبقری» با اشاره به افزایش قیمت‏‏ها، اظهار می‏‏کند: در ماه‎‎های اخیر درخواست یزدی‎‎ها برای خرید اجناس قاچاق و ارزان تا 2 برابر افزایش داشته که این موضوع با توجه به کیفیت پایین و ضررهایی که دارد، نگران‎‎کننده است.

وی با بیان اینکه 10 درصد لوازم آرایشی موجود در بازار یزد قاچاق است، می‎‎گوید: 35 مرکز پخش در یزد اقدام به توزیع لوازم آرایشی با مجوز وزارت بهداشت می‎‎کنند، با این حال یزدی‎‎ها علاوه بر خرید اجناس بی‎‎کیفیت، برخی خریدهای خود را در تعطیلات و در شهرهای مرزی انجام می‏‏دهند تا با هزینه کمتری لوازم آرایشی بهداشتی خود را خریداری کنند.
عبقری با بیان اینکه سعی کردیم از ورود کالای قاچاق به استان جلوگیری کنیم، بیان می‎‎کند: باید لوازم آرایشی و بهداشتی موجود در فروشگاه‌ها دارای مجوز اداره بهداشت باشند، از این رو برای نظارت و جلوگیری از فروش لوازم آرایشی قاچاق، بازرسانی به فروشگاه‌ها اعزام می‌شوند.عسکری با اشاره به اینکه زنان بارد‌ار و کود‌کان از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها د‌ر برابر آلود‌گی با سرب به ‌‌شمار می‌روند‌، می‌گوید‌: این ماد‌ه به راحتی از جفت عبور می‌کند و وارد‌ مغز جنین می‌شود‌ و از رشد‌ و تکامل طبیعی آن جلوگیری می‌کند‌.

وی با اشاره به اینکه استفاد‌ه‎کنند‌گان این نوع فرآورد‌ه‌ها باید‌ خطرات و عوارض مصرف محصولات قاچاق و تقلبی را جد‌ی بگیرند‌، می‎‎افزاید: این اجناس نه‌تنها ترکیبات نامشخصی دارند، بلکه آلود‌گی‌های زیاد‌ی د‌ر آنها مشاهد‌ه شد‌ه است که خطرات زیاد‌ی از قبیل حساسیت پوستی، کچلی، آکنه شد‌ید‌ و صد‌مات کبد‌ی جبران‎‎ناپذیری د‌ر بد‌ن مصرف‌کنندگان ایجاد‌ می‌کند.
عسکری می‏‏گوید: بعضی مواد‌ آرایشی د‌ارای مقاد‌یری مواد‌ روغنی غیرمجاز هستند‌ که باعث بروز آکنه د‌ر پوست‌های مستعد‌ می‌شوند‌ و این مواد‌ روغنی د‌ر لوازم آرایشی غیر استاند‌ارد‌ به میزان بسیار بالاتری وجود‌ د‌ارد و ‌به همین د‌لیل ایجاد‌ جوش‌های سر سیاه و آکنه از عوارض ‌استفاد‌ه از لوازم ‌آرایشی غیرمجاز و قاچاق است.

این فعال صنفی با اشاره به وضعیت نامطلوب بازار لوازم‌ آرایشی و بهداشتی در یزد، اظهار می‎‎کند: تداخل صنفی، افزایش قیمت اجناس و کاهش قدرت خرید مردم از مشکلاتی است که به رکود در بازار لوازم‌ آرایشی و بهداشتی دامن زده و فروش را تا 50 درصد کاهش داده است، البته این شرایط در همه کشور صادق است.
وی در رابطه با میزان مصرف لوازم ‌آرایشی در استان  عنوان می‏‏کند: براساس برآوردهای انجام‌‌شده،  یزد از لحاظ مصرف لوازم‌ آرایشی در کشور رتبه هفتم را دارد.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم ‌آرایشی و بهداشتی یزد اظهار می‎‎کند: 185 فروشگاه لوازم ‌آرایشی دارای مجوز در یزد مشغول فعالیتند، البته تعداد 50 فروشگاه‎‎ هم در صف دریافت پروانه هستند.


کاهش 80 درصدی شکایت از فروشگاه‌ها

رئیس اتحادیه لوازم آرایشی یزد با بیان اینکه در یک سال گذشته شکایت‎‎ها 80 درصد کاهش داشته است، می‎‎افزاید: دلیل اصلی این موضوع وجود قیمت و تاریخ با توجه به نظارت‎‎ها و قابلیت پس دادن لوازم آرایشی در صورت رضایت نداشتن مشتری است.
وی می‎‎گوید: با توجه به علاقه زیاد زنان و دختران جوان در استفاده از لوازم آرایشی باید مشکلات این صنف مورد توجه قرار بگیرد تا به سلامت جامعه لطمه وارد نشود.
عبقری با بیان اینکه سود قانونی برای لوازم آرایشی 15 درصد است، بیان می‌کند: با توجه به اینکه لوازم آرایشی معمولاً از سوی خریداران قبل از خرید تست می‏‏شوند و اصطلاحاً، دستخوری بالایی دارد، فروشندگان با سودی در حدود 20 درصد اقدام به فروش لوازم آرایشی می‏‏ کنند.
وی با بیان اینکه خریداران باید به مجوز بهداشتی برندهای معروف نیز توجه کامل داشته باشند، می‏‏گوید: برند معروف تقلبی نیز در بازار موجود است که در این رابطه با فروشگاه‌هایی که لوازم آرایشی قاچاق و تقلبی خرید و فروش می‎‎کنند، برخورد جدی و قانونی می‎‎شود.
عبقری اظهار می‎‎کند: تولید لوازم آرایشی در کشور نیز رشد خوبی داشته است و در یک سال گذشته، محصولات ایرانی باکیفیت و قابل رقابت با محصولات خارجی تولید شده است. در نمایشگاه سلامت و زیبایی یزد نیز بیشتر برندهای ارائه‌شده، ایرانی بودند؛ با این حال مشکلات برای ورود موارد اولیه لوازم آرایشی و بهداشتی برای تولیدکنندگان داخلی موجب کاهش کیفیت و تولید محصولات ساخت داخل شده است.


پای داروخانه ‏ها در کفش فروشندگان لوازم آرایشی  

یکی از فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی با بیان اینکه تداخل صنفی مشکلات متعددی هم برای مردم و هم برای فروشندگان لوازم ‌آرایش به دنبال داشته است، می‎‎گوید: فروشگاه‌های بزرگ، خرازی‌ها، داروخانه‎‎ها و برخی صنوف دیگر حق فروش لوازم بهداشتی و آرایشی را ندارند؛ چرا که فروش لوازم‌ آرایشی و بهداشتی توسط صنوف دیگر فروش فعالان این صنف را بسیار تحت تاثیر قرار داده است.
«محمد رضی» تصریح می‎‎کند: در نامه‌ها و طومارهای متعددی که به مسئولان استان نوشتیم، خواستار توقف فروش لوازم ‌آرایشی از سوی دیگر صنوف شده‏‏ایم، اما تاکنون اقدام قابل ‌توجهی صورت نگرفته است.
این فروشنده لوازم آرایشی ادامه می‎‎دهد: مسئولان می‌گویند چون خیلی از اجناس موردنظر، حالت درمانی دارد و صرفاً جنبه زیبایی ندارد می‌تواند در داروخانه‌ها هم به فروش برسد، اما این موضوع شرایط سوءاستفاده برای فروش تمام اقلام آرایشی را فراهم کرده و نمای بیشتر داروخانه‌ها، تبلیغ آرایشی و بهداشتی شده است.

یکی دیگر از فروشندگان لوازم آرایشی می‏گوید: فروشگاه‌های بزرگی که به تازگی در یزد خیلی رشد هم داشته‌اند به‌ راحتی اقلام آرایش بهداشتی را زیر قیمت می‌فروشند. 
«محمد تهرانی» اظهار می‏کند: براساس نتایج تحقیق اخیرمان به این نتیجه رسیده‌ایم که عرضه اقلام آرایشی و بهداشتی با قیمت پایین‌تر در فروشگاه‌های بزرگ به دلیل سفارش اجناس با مقدار و کیفیت پایین‌تر و در برندهای خارجی عرضه بدون کد شبنم و مجوز واقعی است.وی با بیان اینکه در برخی سالن‌های آرایشی نیز به راحتی از اجناس قاچاق استفاده می‌شود، ادامه می‏‏دهد: بسیاری از لوازم آرایشی بدون مجوز بهداشتی در این سالن‌ها استفاده می‌شود و به فروش می‌رود. امیدواریم با دریافت مجوز ورود به سالن‌های آرایشی و با کمک سازمان صنعت، معدن و تجارت؛ اتاق اصناف و ستاد مبارزه با قاچاق از ورود اجناس و لوازم آرایشی قاچاق به کشور و نیز سالن‌های آرایشی جلوگیری کنیم.تهرانی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل تداخل صنفی با داروخانه‎‎هاست، می‌گوید: سال‌هاست رژ لب، لاک و لوازم برقی نظیر اتو مو و سشوار در داروخانه‏‏های استان به عنوان لوازم بهداشتی فروخته می‌شود و از اعتماد مردم به این مراکز به این شکل سوء‌استفاده می‏‏شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید