• چهار شنبه 7 آذر 1403
  • الأرْبِعَاء 25 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 27
چهار شنبه 4 بهمن 1402
کد مطلب : 216602
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/k5LYE
+
-

دوری تاکسی‌های اینترنتی ازمردم

دوری تاکسی‌های اینترنتی ازمردم

فاطمه عباسی

تـاکـسی‌هــای اینترنتی قرار بود جایگزین ارزان آژانس‌ها باشند تا مجبور نباشیم برای یک سفر درون‌شهری کوتاه، مبلغ زیادی پرداخت کنیم. اوایل همین طور هم بود، نرخ این تاکسی‌های آنلاین، تقریبا یک سوم نرخ آژانس‌ها بود و به همین دلیل با اقبال مردم مواجه شدند و کم‌کم جای تاکسی‌های کرایه‌ای را گرفتند؛ تا جایی که حالا به ندرت می‌توانید یک آژانس در یک محله پیدا کنید و به‌گفته محمد خلج، مدیرعامل یکی از سامانه‌های تاکسی‌های آنلاین، در حال حاضر 5درصد از مردم از حمل‌ونقل هوشمند و از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کنند. اما چند وقتی است که گزینه ارزان‌بودن این تاکسی‌های اینترنتی حذف شده و قیمت‌ها به‌صورت نجومی بالا رفته است تا جایی که حالا امکان استفاده قشر متوسط و رو به پایین از این مدل تاکسی‌ها کاهش یافته و به لیست تقاضا‌های لوکس طبقه مرفه که قصد دارند از ترافیک و جریمه‌های راهنمایی و رانندگی بگریزند افزوده شده است. کارشناسان می‌گویند مبنای قیمت‌گذاری سفر‌ها براساس سهم بازار شفاف نیست و بسیاری از کاربران طبقه متوسط به ناچار از لیست مشتری‌های این سامانه به مرور حذف می‌شوند. میلاد منشی‌پور، مدیرعامل یکی دیگر از پلتفرم‌های تاکسی‌های اینترنتی هم در این‌باره می‌گوید: «اکنون 5/ 3 میلیون راننده در تاکسی‌های اینترنتی مشغول به‌کار هستند و دلیل بالا رفتن قیمت‌ها، به وضعیت اقتصادی و تمایل رانندگان برمی‌گردد. بسیاری از رانندگان به‌خاطر بالا بودن هزینه‌های خودرو  سفرهایی با قیمت پایین را قبول نمی‌کنند و تقاضاها نیز در این زمینه کاهش پیدا کرده است. با این حال ما سعی داریم بهترین راه را برای راضی نگه داشتن مسافر و راننده پیدا کنیم.» با همه این اوصاف، به‌نظر می‌رسد که فعالیت سامانه‌های تاکسی‌های اینترنتی از وضعیت ناوگان و نظام نرخ‌گذاری فاصله گرفته و لازم است استاندارد های مناسبی برای آنها تعریف شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید