• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 4 بهمن 1402
کد مطلب : 216600
+
-

کم آبی را خودمان چاره کنیم

کم آبی را خودمان چاره کنیم

سید سروش طباطبایی پور

کمبود آب، موضوع نگران‌کننده‌ای است؛ موضوعی که محسن اردکانی‌، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، در مجمع روابط‌عمومی آبفای استان تهران بیان کرد. اما نکته امیدوارکننده در سخنان او، این بود که آمارها نشان می‌دهد، در طول این سال‌ها، متغیرهای انسانی، نقش مؤثرتری در مدیریت آب در طول این دوره‌ خشکسالی داشته‌اند. یعنی در ادامه مسیر هم، اگر با وجود همه‌ کم‌وکاستی‌های نزولات آسمانی، ما ساکنان شهرها و روستاها، ‌روش‌های صرفه‌جویی را بیاموزیم و آنها را رعایت کنیم، از پس غول بی‌آبی، برخواهیم آمد. در اینجا برخی از راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف آب را با هم مرور می‌کنیم.

سیفون‌های ناقلا
چند قطره جوهر رنگی، در سیفون سرویس بهداشتی منزل‌تان بریزید. اگر بدون کشیدن اهرم سیفون، کف توالت شما رنگی می‌شود، معنی و مفهومش آن است که سیفون شما نشتی دارد. کارشناسان می‌گویند در این حالت، روزانه لااقل توالت شما 400لیتر آب آشامیدنی هدر می‌دهد.

سردوش پرفشار
کوتاه‌بودن شلنگ دوش حمام هم نقش مؤثری در صرفه‌جویی دارد. اگر در کنار آن، مدل سردوش خانه‌ شما هم، از نوع پرفشار باشد که چه بهتر. بررسی کارشناسان نشان می‌دهد با سر دوش با شلینگ معمولی، در هر دقیقه شما 20تا 400لیتر آب مصرف می‌کنید؛ ولی با سردوش پرفشار و شلینگ کوتاه، این عدد به 12لیتر در دقیقه خواهد رسید. در کنار آن، مثل گذشته، وقتی مشغول کف‌زدن به سر و بدنتان هستید، اهرم شیر را ببینید که ثواب دارد!
ماشین پر ماشین‌های لباسشویی یا ظرفشویی، آن‌قدر هوشمند نیستند که اگر نیمه‌پر باشند، آب کمتری مصرف کنند. پس هرگاه آنها را پرکردید، دکمه آغاز را فشار دهید.

فقط یک لیوان
به شما قول می‌دهم حتی با یک یک لیوان آب هم می‌توانید دندان‌های‌تان را مسواک بزنید، باور ندارید، لااقل برای یک‌بار امتحان کنید.

استخر آب
میوه‌ها، سبزیجات و حتی ظرف‌های کثیف، از آبتنی در استخر آب، لذت می‌برند. پس لطفاً محفظه سینک ظرفشویی را ببندید و استخری از آب فراهم و برای چنین شست‌و‌شوهایی، از این روش استفاده کنید.

جارو
از نگهبان آپارتمانتان بخواهید برای خودشیرینی، حیاط یا جلو ساختمان شما را با آب نشوید. برایش جارو بخرید و هر وقت حیاط را جارو زد، به او اضافه‌کار بدهید. مبلغ اضافه‌کار او کمتر از پول آبی است که به‌خاطر صرفه‌جویی نکردن او، باید به اداره آب پرداخت کنید.

گیاهان خواب
به‌خصوص در فصل زمستان، درختان و گیاهان، یا احتیاج به آبیاری ندارند، یا باید کمتر به آنها آب داد. پس به‌حساب و کتاب آبیاری زمستانی گیاهان توجه کنید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید