• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 3 بهمن 1402
کد مطلب : 216588
+
-

تبدیل‌شدن طرح «من‌شهردارم» به الگوی ملی

نگاه
تبدیل‌شدن طرح «من‌شهردارم» به الگوی ملی

مجید باقری؛ معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران

نهال نوپای «من شهردارم» امروز 2ساله شد. این طرح از 2 سال پیش با رویکرد مردمی‌سازی اداره شهر تهران از طریق بودجه‌ریزی مشارکتی و انجام برنامه‌ریزی «با مردم» به جای برنامه‌ریزی «برای مردم» آغاز شد. یک میلیون و ۳۰۰هزار مشارکت‌کننده باعث شد در این طرح، یک رکورد تاریخ‌ساز ثبت شود که با استناد به آن، با قاطعیت می‌توانیم فعالیت‌های مشارکتی شهرداری و تاریخ برنامه‌ریزی شهری را به قبل و بعد از آن تقسیم کنیم.
تکنیکی که در این طرح به‌عنوان ارتباط چهره به چهره مورد استفاده قرار گرفت، باعث موفقیت در جلب مشارکت شد و تجربه سال اول طرح نیز به ما کمک کرد. توسعه محله‌ای و کل طرح در دوره اول من شهردارم تا امروز پیشرفت خوبی داشته است؛ به‌طوری که کل طرح، ۷۶درصد پیشرفت داشته و در بحث توسعه محله‌ای این عدد به بالای ۹۰درصد رسیده است. همچنین با این اهتمام در جلب مشارکت شهروندان تهرانی، شهرداری توانست از طریق این طرح، وجهه خود را از یک نهاد خدماتی صرف به یک «نهاد اجتماعی فرهنگ‌‌محور و خدمت‌محور» ارتقا دهد.
بنا داریم در نظام بودجه‌ریزی، این طرح را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که مجددا سرمایه اجتماعی خوبی را جلب کنیم. دبیرخانه طرح من شهردارم یک مرکز تحقیق و توسعه دائمی را طرح ریزی کرده که تمامی فرایندها را براساس آخرین اطلاعات روز و استاندارد به‌روزرسانی کند. همچنین با استفاده از ثبت تجارب من شهردارم، می‌توانیم نقاط ضعف آن را برطرف کنیم. در کنار کتابچه تدوین تجارب طرح من شهردارم، کتاب من شهردارم را نیز به چاپ خواهیم رساند.
 تجارب سفیران «من شهردارم» در کتابی ثبت می‌شود و دبیرخانه دوره دوم یک مرکز دائمی تحقیق و توسعه ایجاد می‌کند که دستاوردها را به‌صورت علمی دنبال خواهد کرد. در دوره‌های بعدی برخی روش‌های ارتباط‌گیری و معرفی پروژه‌ها با مردم را اصلاح خواهیم کرد تا دقیق‌تر و شفاف‌تر شود.
سفیران من شهردارم در مساجد، میادین میوه و تره‌بار، مدارس، مترو و حتی هنگام برگزاری مسابقه فوتبال از مردم نظرخواهی کردند. 3 رتبه برتر در میان سفیران طرح که بیشترین تعداد نظرخواهی از شهروندان را داشتند، هر کدام توانستند 9 تا 12هزار نظرخواهی ثبت کنند.
تبدیل من شهردارم به یک الگوی ملی و تسری آن به سازمان و شرکت‌ها و کلانشهری دیگر درکشور است که شهر کاشان چند روز پیش اجرای این طرح را آغاز کرده و بقیه شهرها هم به اجرای آن علاقه‌مند هستند.
باید در روش تعریف پروژه‌ها برای سال‌های آینده تجدیدنظرهایی داشته باشیم و روش‌های ارتباط‌گیری با شهروندان و جلب آرای آنها نیز باید بهبود پیدا کند. در واقع، روش‌های ارتباط‌گیری را به‌طور دقیق احصا و این فرایند را دقیق‌تر و شفاف‌تر خواهیم کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید