بدونکفش وارد مدرسه شوید
طرح «مدرسه بدون کفش» با شعار «مدرسه، خانه اول» در بخشمحروم مهربان در شهرستان سراب اجرا شده است
سیده زهرا عباسی-روزنامهنگار
«مدرسه بدون کفش» از سالها پیش در بسیاری از کشورها مطرح شده و برخی از آنها هم این طرح را بهعنوان تجربهای موفق معرفی کردهاند.مدرسه بدون کفش این بار سر از بخش محروم «مهربان» در شهرستان سراب آذربایجانشرقی درآورده است؛ منطقهای که بیش از 8 هزار نفر جمعیت دارد و مدارس روستایی آن محرومیتهای زیادی دارند و برخی از امکانات با جذب 2میلیارد تومان مشارکت مردمی در ماههای اخیر برایشان فراهم شده است. به گزارش همشهری، این طرح با شعار «مدرسه، خانه اول» در حال اجراست و قرار است 33مدرسه روستایی بخش مهربان به آن بپیوندند.
8 مدرسه مفروش شدند
سرپرست آموزش و پرورش منطقه مهربان در گفتوگو با همشهری درباره شیوه اجرای طرح مدرسه بدون کفش گفت: «حدود 3ماه است که به این سمت انتخاب شدهام و طی 2ماه گذشته به همه مدارس شهری و روستایی بخش، یعنی 72مدرسه سرکشی کردهام. در این بازدیدها متوجه شدم وقتی افراد از داخل روستا که همه محروم هستند تردد میکنند فضولات حیوانی یا در فصل زمستان گلولای به کفشهایشان میچسبد و این آلودگی را با خود به فضای مدرسه میآورند. نتیجه این امر بوی نامطبوعی است که هم معلمان و هم دانشآموزان را اذیت میکند.»
این تجربه موجب شد، یوسف جوادیان، به فکر مفروشکردن مدارس روستایی بیفتد و این پیشنهاد را به بخشدار منطقه بدهد. او توضیح میدهد: «نتیجه این پیشنهاد جلسهای با بخشدار، مدیران شوراهای اسلامی روستاها، دهیاران و انجمن اولیا شد که همه از طرح استقبال کردند.»
بهگفته او گرچه مفروش کردن مدارس ابتدا با یک رویکرد بهداشتی انجام شد، اما مناسبسازی و بهبود فضای داخلی مدارس روستایی، روحیهبخشی به دانشآموزان، منعطفسازی محیط مدرسه، ایجاد حس آرامش، کاهش هزینههای نظافت مدرسه، آرامش صوتی محیط، قدرت مانور، تحرک و انعطاف بیشتر دانشآموزان هم در آن مدنظر بود.
آنطور که جوادیان توضیح میدهد از 33مدرسه روستایی بخش مهربان تاکنون 8مدرسه مفروش شدهاند و قرار است این طرح در همه مدارس بخش اجرا شود.
دیدگاه معلمان
حسن خلیلزاده، مدیر-آموزگار مدرسه روستای «کهدلان» به همشهری میگوید: «این طرح هم از نظر بهداشتی و هم از نظر روحی و روانی خیلی خوب است. بچهها انگار نگاه تازهای به مدرسه پیدا کردهاند و یک نوع حس در کنار خانواده بودن دارند.» بهاره نامجو، مدیرآموزگار مدرسه روستای «زنجیلآباد» هم با بیان اینکه مدرسه این روستا از 20روز پیش مفروش شده است به همشهری میگوید: «مدرسه ما دیوار نداشت و از سوی دیگر در فصل سرد مجبور بودیم چندبار بهدلیل چسبیدن گل و لای به کفش بچهها مدرسه را تمیز کنیم. اما مفروش کردن و در عین حال ساخت دیوار از طرف یک خیر، موجب شد بچهها حسی مانند در خانه بودن داشته باشند. بهنظر
میرسدهمبستگیشان بیشتر شده و این حس و حال و راحتی 12دانشآموز مدرسه که از مهد کودک تا ششم ابتدایی در یک کلاس درس هستند روی روند یادگیریشان هم تأثیر
گذاشته است.»
مکث
مدرسه بدون کفش در دنیا
تجربه مدرسه بدون کفش در بسیاری از کشورها اجرا شده است. محققان دانشگاه بورنموث انگلستان به سرپرستی پروفسور استفان هپل در تحقیقاتی گسترده در 25کشور جهان و در بیش از 100مدرسه در مدت 10سال دریافتند دانشآموزانی که کفش خود را در ابتدای ورود به ساختمان مدرسه از پا درمیآورند بیشتر احتمال دارد که زودتر به مدرسه بروند و دیرتر از آن خارج شوند. مطابق این تحقیق این دانشآموزان بهطور میانگین روزانه حدود نیم ساعت بیش از دیگران علاقه به مطالعه از خود نشان میدهند و پیشرفت تحصیلی بیشتری هم دارند.