• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 3 بهمن 1402
کد مطلب : 216575
+
-

مهر تأیید سازمان هواشناسی بر یافته‌های همشهری

اعلام دلیل ضعف سامانه‌های بارشی

مجید جباری؛ روزنامه‌نگار

سازمان هواشناسی کشور مهم‌ترین دلایل اختلاف بارش برف و باران در ترکیه و ایران را اختلاف ارتفاع 2کشور، تفاوت الگوی بادها و اقلیم 2کشور اعلام کرد. این نتایج درحالی منتشر می‌شود که روزنامه همشهری طی‌ ماه گذشته در سلسله گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی با کارشناسان و مدیران هواشناسی و سازمان حفاظت محیط‌زیست به نتایج مشابهی دست یافته بود.  علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز چند هفته قبل دستور رسیدگی به شایعات مطرح شده در فضای مجازی درباره ابردزدی توسط ترکیه را صادر کرد. حالا سازمان هواشناسی به‌صورت رسمی این ادعاها را رد و دلایل اختلاف بارش در 2کشور همسایه را اعلام کرد و بر یافته‌های همشهری مهر تأیید زد.
در بخشی از اطلاعیه سازمان هواشناسی آمده است: «در مناطق شرقی کشور ترکیه (هم‌مرز با شمال‌غرب ایران) رشته‌کوه‌های آناتولی واقع شده که به‌دلیل ارتفاع بیشتر نسبت به مناطق همجوار در آذربایجان‌غربی مثل دریاچه وان با ارتفاع ۱۷۲۶متر و دریاچه ارومیه با ارتفاع۱۲۸۰متر از سطح دریا، شرایط وقوع بارش برای آنها فراهم‌تر است.» براساس این اطلاعیه«بادها و الگوی جریان هوا در مناطق مختلف می‌تواند بر توزیع بارش تأثیر بگذارد. منطقه شرق ترکیه در مسیر باد و جریانات هوایی مرطوب از مدیترانه یا دریای سیاه قرار دارد که باعث بارش بیشتر می‌شود.» هواشناسی اعلام کرد: «عامل سوم به الگوی اقلیمی 2کشور ارتباط دارد. بسته به نوع اقلیم سرد یا گرم و نیز مسائل دیگر مثل الگوی بارندگی‌ها، میزان بخار آبی و...، بارش در هر کشور و منطقه متفاوت است و اساساً مقایسه2منطقه با 2الگوی اقلیمی متفاوت منطقی نیست.  بنابراین این تفاوت به عوامل مرتبط با طبیعت بارش، اقلیم و نوع و فراوانی سامانه‌های بارشی برمی‌گردد و دلایلی مانند دخالت‌های مصنوعی، ابردزدی و موارد مشابه مردود است.»
شایعه ابردزدی و دخالت دیگر کشورها در آب‌و‌هوای ایران در 2‌ماه اخیر جنجال زیادی در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها به پا کرده بود؛ تا جایی که برخی بارورسازی ابرها توسط ترکیه را دلیل ضعیف شدن سامانه‌های بارشی به نسبت ترکیه عنوان می‌کردند و عده‌ای‌ دیگر دخالت عمدی دیگر کشورها را دلیل کم‌بارشی امسال ایران می‌دانستند؛ موضوعی که حالا با اعلام رسمی دلایل اختلاف بارش در 2کشور از سوی هواشناسی، پایانی بر شایعات و جنجال فضای مجازی به‌حساب می‌آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید