• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 2 بهمن 1402
کد مطلب : 216446
+
-

مسابقه ورزشی یک‌میلیون نفری

مسابقات «قهرمان‌شهر2» با مشارکت بیش از یک‌میلیون شهروند تهرانی به مرحله نهایی خود رسیده است

گزارش
مسابقه ورزشی یک‌میلیون نفری

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

مسابقات قهرمان‌شهر2با مشارکت میلیونی تهرانی‌ها در 352محله تهران از تابستان امسال شروع شد و در حال حاضر با حضور نفرات و تیم‌های برتر مناطق 22گانه مرحله نهایی خود را طی می‌کند. در این دور از مسابقات، هزاران مرد و زن تهرانی در رده‌های سنی مختلف و در رشته‌های متفاوت در رقابت هستند تا در نهایت قهرمان‌های شهر سال 1402تهران مشخص شوند. نکته مثبت و قابل‌توجه استقبال خوب تهرانی‌ها از این رویداد بزرگ ورزشی است؛ به شکلی که حدود 10درصد از جمعیت پایتخت از محله‌های جنوبی تا شمالی و از کودکان تا سالمندان در قهرمان‌شهر2 مشارکت کرده‌اند و شاهد افزایش مشارکت 30درصدی تهرانی‌ها نسبت به دوره نخست این رقابت‌ها در سال گذشته هستیم. این مسابقات با شعار «قهرمان شهر، شهر قهرمان» هم‌اکنون در منطقه 5تهران در جریان است.

استعدادیابی با برگزاری مسابقات «قهرمان‌شهر»
محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درباره مسابقات قهرمان شهر2 می‌گوید: «بیش از ۶۰۰نفر از شهروندان سال گذشته در مسابقات قهرمان‌شهر به‌صورت تیمی و انفرادی در رده‌های سنی و رشته‌های مختلف شرکت کردند. برای قهرمان شهر2 امسال بخش‌های مختلف حوزه فرهنگی و اجتماعی و سراهای محله پای کار آمدند و در این دوره بالغ بر یک‌میلیون نفر در این مسابقات شرکت کرده‌اند و درواقع شاهد ثبت یک رکورد بوده‌ایم. رویداد قهرمان‌شهر، مسابقات کم‌نظیری است که حتی در کلانشهرهای دیگر کشورها نیز کمتر شاهد چنین رویداد بزرگ و مردم‌محوری هستیم.»
او ادامه داد: «درواقع «قهرمان شهر» گام‌های بلندی در محلات شهر تهران برداشت و مخاطبان خوبی پیدا کرد و ما تا به حال چنین رکوردهایی را از حضور و مشارکت شهروندان در سازمان ورزش نداشتیم. طبق تقویم و برنامه‌ریزی مسابقات قهرمان‌شهر، باید میزان مشارکت را به ۱۰‌درصد جمعیت تهران می‌رساندیم.»
توکلی ضمن ابراز امیدواری نسبت به ارتقای شادی و نشاط در پایتخت افزود: «مسابقات قهرمان‌شهر خروجی هم دارد و صرفا یک دوره مسابقات نیست که چند‌ماه برگزار شود و بعد از آن با اهدای چند جام و مدال و جایزه به پایان برسد. این مسابقات مثل دو‌ی امدادی است که ابتدا از سطح محلات آغاز شده و بعد منطقه‌ای و اکنون در سطح شهر تهران برگزار می‌شود ‌و طی آن استعدادهای برتر توسط فدراسیون و انجمن‌های ورزشی مرتبط و استعدادیاب‌ها شناسایی می‌شوند. در ادامه مسابقات در سطح شهرهای دیگر کلانشهر‌ها برگزار می‌شود.»

دعوت نفرات برتر فوتبال دستی به مسابقات کشور
علی جزایی، معاون ورزش آقایان سازمان ورزش شهرداری تهران درباره مسابقات قهرمان شهر2 می‌گوید: «امسال شاهد افزایش رشته‌های ورزشی آقایان از 8رشته به 10رشته هستیم. در قهرمان شهر2 رشته‌های ورزشی دارت و فوتبال‌دستی به بخش آقایان اضافه شده است. غیر از رشته‌های کشتی و شنا، تمام مسابقات، ابتدا در سطح محلات برگزار شد و تیم‌های برتر به مرحله منطقه‌ای رسیدند.»
او ادامه داد: «با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم در رشته‌های شنا و کشتی در تمام محلات فراهم نبود، این دو رشته به‌صورت منطقه‌ای برگزار شدند که تمام محلات در این رشته‌ها تیم و نماینده داشتند. تیم‌های برتر با همان نامی که در بخش محله‌ای شرکت کردند در مرحله منطقه‌ای و شهر تهران شرکت و منطقه خودشان را نمایندگی می‌کنند. همچنین در بخش کلانشهر‌ها نیز این تیم‌ها با همان نام محله‌ای خودشان شهر تهران را نمایندگی خواهند کرد.»
جزایی درخصوص استعدادیابی نفرات برتر این مسابقات هم می‌گوید: «به استعدادیاب‌های 10فدراسیون و انجمن مرتبط در سالن مسابقات یک کرسی اختصاص داده شده است. سطح کیفی رقابت‌ها واقعا بسیار بالاست؛ برای مثال در بخش استعدادیابی هر 15قهرمان رشته فوتبال‌دستی در 5رده سنی مختلف توسط انجمن فوتبال‌دستی کشور برای شرکت در مسابقات قهرمانی کشور دعوت شدند.»

 درخشش بانوان در بدمینتون و آمادگی جسمانی
مرجان میرزایی، معاون ورزش بانوان سازمان ورزش شهرداری تهران با تأکید بر برگزاری این دوره از مسابقات در سطح بالا، از استعدادیابی نفرات برتر رشته‌های بدمینتون و آمادگی جسمانی توسط فدراسیون‌های این رشته‌های ورزشی خبر می‌دهد: «طبق آیین‌نامه مسابقات، ملی‌پوشان، بازیکنان لیگ و قهرمانان کشوری اجازه حضور در این رقابت‌ها را ندارند و نام تمام شرکت‌کنندگان از فدراسیون و انجمن‌های مرتبط استعلام گرفته شده و تا‌کنون هیچ تخلفی گزارش نشده است. با وجود این، سطح مسابقات بسیار بالاست و در چند رشته ورزشی ازجمله بدمینتون و آمادگی جسمانی استعدادیاب‌ها نفراتی را انتخاب و برای حضور در اردو‌ها و مسابقات دعوت کرده‌اند.»

توسعه ورزش همگانی

حسین اوجاقی-مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران

وظیفه اصلی سازمان ورزش، ترویج ورزش همگانی است و مسابقات یکی از ابزارها به شمار می‌رود که با حمایت معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران آن را برگزار می‌کنیم. به‌همین منظور مسابقات «قهرمان ‌شهر» را راه‌اندازی کردیم. مسابقات «قهرمان شهر2» بیش از یک میلیون نفر شرکت‌کننده دارد و اکنون به مرحله نهایی خود رسیده و در بخش فرامنطقه‌ای برگزار می‌شود که شامل ۱۰رشته بانوان و آقایان در ۳ بخش تیمی و ۷ ورزش انفرادی است. هندبال، بسکتبال و فوتبال گل کوچک، بدمینتون، کشتی، دارت و شنا و فوتبال دستی رشته‌های این مسابقات هستند و در بخش بانوان هم شامل والیبال، داژبال، بسکتبال، دارت، بازی‌های بومی محلی، بدمینتون، تنیس روی میز و ژیمناستیک است. چند سالن خود را هم برای برگزاری این رشته‌ها مجهز کرده‌ایم. ورزشگاه منطقه ۵ محل برگزاری مسابقات است و سعی کردیم که این مسابقات را در ‌شأن مردم برگزار کنیم. طبق نظرسنجی سطح برگزاری مسابقات به‌صورتی بوده که رضایت شهروندان را در پی داشته و می‌توانیم در سطح مسابقات بین‌المللی و در شهرهای مختلف کشورهای اسلامی، این مسابقات را برگزار کنیم. این مسابقات خروجی دارد؛ به‌طور مثال ورزشکارانی در رشته‌های دوومیدانی و داژبال از دل مسابقات قهرمان شهر به اردوی تیم ملی دعوت شدند. یکی از برنامه‌های تحولی شهرداری علاوه بر تحول سخت‌افزاری، تحول نرم است که با ورزش می‌توان ایجاد کرد. در حقیقت چیزی که حال مردم را خوب می‌کند سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی است. از طریق ورزش می‌توان آسیب‌های اجتماعی را کمتر کرد و این تنها از طریق سرمایه‌گذاری روی ورزش میسر است تا بتوان آسیب و هزینه‌های درمان را کمتر کرد. برگزاری مسابقات با محور ورزش قهرمانی بخشی از فعالیت ورزش شهروندی است و توسعه ورزش همگانی در کنار ورزش قهرمانی از دیگر فعالیت‌های سازمان ورزش شهروندی محسوب می‌شود. سرانه ورزش در تهران ۲ مترمربع است که با محاسبه فضای روباز که به ورزش اختصاص پیدا می‌کند این میزان از میانگین سرانه جهانی کمتر است. از 2 طریق سعی کردیم به مردم خدمات ارائه دهیم؛ یکی با استفاده از زیرساخت‌ها و اماکن ورزشی که در سال گذشته چیزی حدود ۱۵ میلیون سانس از مجموعه‌های ورزشی به مردم به‌صورت تفریحی و آموزشی خدمات ارائه شد و دوم ارائه خدمات به‌صورت رویدادمحور به شهروندان بود. بی‌تحرکی و کم‌تحرکی زیادی در تهران وجود دارد؛ به‌طوری که نزدیک به ۵۳ درصد جمعیت تهران دچار کم‌تحرکی هستند که سعی داریم امکاناتی را فراهم کنیم تا مردم را درگیر فعالیت‌های ورزشی کنیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید