• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 2 بهمن 1402
کد مطلب : 216420
+
-

اتاق ایران کجاست؟

سنگ بنای اتاق بازرگانی ایران در سال1262خورشیدی و به همت محمدحسن امین‌العرب و با نظر موافق ناصرالدین‌شاه گذاشته شد. عنوان نخست این تشکل بخش خصوصی، مجلس وکلای تجار ایران بود که در طول زمان دچار تغییرات شد و اکنون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران  خوانده می شود. طبق قانون، اتاق ایران، مؤسسه‌ای غیرانتفاعی با شخصیت حقوقی و استقلال مالی است که ساختمان اصلی آن در خیابان طالقانی تهران نبش تقاطع شهید موسوی و در مجاورت لانه جاسوسی واقع شده است. اتاق ایران محل اجتماع فعالان اقتصادی کشور از همه استان‌ها و تشکل‌های اقتصادی دارای کارت بازرگانی به همراه 20نماینده دولتی است.

فرایند انتخابات اتاق‌های بازرگانی چگونه است؟
در ایران 34 اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فعال است که انتخابات آنها در دوره‌های 4ساله و در اسفندماه برگزار می‌شود. در ادامه، انتخابات هیأت‌رئیسه اتاق ایران شامل رئیس، 4نایب‌رئیس، منشی و خزانه‌دار نیز در خردادماه سال بعد با رأی اعضای هیأت نمایندگان اتاق ایران برگزار می‌شود. شورای‌عالی نظارت، بالاترین رکن اتاق ایران است که اعضای آن را 4نماینده دولت شامل وزیر صنعت، وزیر اقتصاد، وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان استاندارد به همراه 3نماینده بخش خصوصی یعنی رئیس و 2نایب‌رئیس اتاق ایران تشکیل می‌دهند و ریاست آن برعهده وزیر صنعت است.

چرا اتاق ایران مهم است؟
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در قانون به‌عنوان مشاور سه‌قوه برشمرده شده و به همین واسطه در بسیاری از شوراهای عالی و مجامع حاکمیتی نظیر شورای‌عالی بورس، شورای‌عالی پول و... دارای نماینده دائمی است. حضور رئیس یا نماینده رئیس اتاق ایران در این مجامع به‌واسطه سهم بالای اعضای اتاق در اقتصاد و زیرساخت‌های اقتصادی کشور است که هم به پیگیری منافع ذینفعان اتاق کمک می‌کند و هم فرصتی برای تقویت همکاری‌های اجزای حاکمیت و بخش خصوصی محسوب می‌شود. سابقه 140ساله اتاق بازرگانی، بدنه کارشناسی قوی و قدرت رایزنی آن با اتاق‌های همتراز در سایر کشورها باعث شده تا این تشکل، یکی از پایه‌های اصلی در چانه‌زنی‌های تجارت خارجی و داخلی باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید