• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
دو شنبه 2 بهمن 1402
کد مطلب : 216391
+
-

مدرس، خانه وزیر مختار را خرید

کامل‌ترین شکل یک خانه سنتی را اینجا ببینید

مدرس، خانه وزیر مختار را خرید

آیت‌الله مدرس حقوق 2 سال خود  را در مجلس شورای ملی جمع کرد تا توانست خانه‌ای در گذر میرزامحمود وزیر بخرد؛ محله‌ای نزدیک به مجلس شورای ملی که مدرس از سال ۱۲۸۹ خورشیدی به‌عنوان مجتهد طراز اول در آن مشغول به‌کار شد.
خانه شهید سیدحسن مدرس در محله عودلاجان از محله‌های محدوده حصار ناصری شهر تهران قرار دارد. این خانه که کامل‌ترین شکل یک خانه سنتی را در بافت تاریخی تهران به نمایش می‌گذارد، از بخش‌های مختلف اندرونی و بیرونی، مطبخ و کالسکه‌خانه تشکیل شده است. در این خانه تاریخی مجموعه‌ای از هنرها شامل گچبری، حجاری، آجرکاری، گره‌چینی، نقاشی و کتیبه‌نگاری در کامل‌ترین شکل، به‌کار رفته است. در نقشه  تاریخی شهر تهران که متعلق به سال ۱۲۷۵ ه. ق است، این خانه با عنوان «خانه وزیر مختار فرانسه» مشخص شده است. مرحوم سیدحسن مدرس در اوایل قرن معاصر و در دوره نمایندگی مجلس، در این خانه سکونت داشت.
آیت‌الله مدرس تنها فردی است که جز امام خمینی(ره)، تصویری از او روی اسکناس‌های ملی چاپ شده‌است.
چطور بازدید کنیم؟ برای بازدید از خانه موزه شهید مدرس هرروز جز شنبه، در 2نوبت، از ساعت ۱۰ تا ۱۴ و ۱۶ تا ۲۰ فرصت دارید. امکان عکاسی در این مجموعه وجود دارد. همچنین یک شربت‌خانه در خانه موزه شهید مدرس جای گرفته است که نوشیدن یک شربت سرد یا چای گرم در آن می‌تواند تجربه‌ای جالب را رقم بزند.
نشانی: تهران، خیابان امیر کبیر شرقی (امین حضور)، کوچه شهیدجاویدی (میرزا محمود وزیری)، بن‌بست مدرس (کوچه نصیرالدوله).

 

این خبر را به اشتراک بگذارید