• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 1 بهمن 1402
کد مطلب : 216329
+
-

ورود زنان به اقتصاد با وام مشاغل خانگی

طبق برآوردها، امسال حدود 120هزار زن از طریق مشاغل خانگی وارد بازار کار کشور می‌شوند

ورود زنان به اقتصاد با وام مشاغل خانگی

براساس آمارهای وزارت کار، بیش از 80درصد تسهیلات پرداختی و مجوزهای صادره برای مشاغل خانگی به زنان اختصاص داشته و آنها به جامعه هدف طرح مشاغل خانگی تبدیل شده‌اند. به گزارش همشهری، آمارهای رسمی حاکی از این است که نرخ مشارکت اقتصادی زنان در اقتصاد ایران به 14.4درصد رسیده که در قیاس با نرخ مشارکت اقتصادی 68.6درصدی مردان، رقم بسیار پایینی است؛ درحالی‌که زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و غیبت آنها در اقتصاد، یکی از موانع بزرگ توسعه اقتصادی به‌حساب می‌آید. این امید وجود دارد که با گرایش زنان به مشاغل خانگی، بخشي از سهم محقق نشده آنها از اقتصاد جبران شود و نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی رشد کند.

میانبر افزایش مشارکت اقتصادی زنان
مشاغل خانگی در بحث افزایش نرخ مشارکت اقتصادی بانوان نقش بسزایی دارند و به‌واسطه حضور کم‌رنگ بانوان در بازار کار، می‌تواند به ترمیم نرخ مشارکت اقتصادی آنها کمک کند. هدف‌گذاری وزارت کار برای ایجاد اشتغال خانگی در سال‌جاری، معادل ۱۵۰هزار شغل بوده است و طبق آمار تا پایان آذرماه حدود ۱۴۰هزار شغل ایجاد شده است. با احتساب سهم 80درصدی زنان در این مشاغل، از مجموع هدف‌گذاری، حدود 120هزار شغل به زنان اختصاص خواهد یافت که معادل 4درصد کل جمعیت زنان شاغل در اقتصاد ایران است و اثرگذاری آن بر افزایش نرخ مشارکت اقتصادی آنان در آمارهای پاییزی بازار کار مشهود است.

اشتغال زنان  پشت سد بانک‌ها
اظهارات رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار حاکی از این است که با وجود باقی ماندن 2‌ماه تا پایان سال، هنوز بخشی از 4هزار میلیارد تومان تسهیلات مصوب امسال باقی مانده و به همین واسطه، بانک‌ها هنوز توزیع هزار میلیارد تومان اعتبار جدید را آغاز نکرده‌اند. البته آزیتا همتیان به ایسنا گفته است: تسهیلات جدید در مرحله اجراست و پرونده‌هایی که به بانک‌ها ارسال شده در نوبت دریافت وام هستند؛ اما نکته قابل‌توجه این است که نظام بانکی در یکی دو ‌ماه پایان سال هیچ تسهیلاتی پرداخت نمی‌کند و عملا موکول شدن این پرونده‌ها به پایان سال معنایی جز پرداخت نشدن تسهیلات ندارد.

سیطره زنان  بر مشاغل خانگی
در سال گذشته و مطابق با قانون بودجه، ۳هزارمیلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال خانگی اختصاص پیدا کرد که بیش از ۹۰درصد این مبلغ در قالب تسهیلات پرداخت شده و در سال‌جاری نیز اعتبار این حوزه با ۳۳درصد افزایش به ۴هزارمیلیارد تومان رسیده است. در این میان، آنگونه که معاونت اشتغال وزارت کار اعلام کرده، در نیمه دوم امسال، هزار میلیارد تومان دیگر برای تقویت منابع وام مشاغل خانگی از سوی بانک مرکزی اختصاص پیدا کرده و مجموع اعتبار اختصاص یافته به این حوزه به ۵هزارمیلیارد تومان رسیده است. با توجه به سهم 80درصدی زنان از مشاغل خانگی، این گروه در 2سال اخیر از مجموع 8هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته، به حدود 6400میلیارد تومان منابع دسترسی پیدا کرده که می‌تواند محرک خوبی برای ورود زنان به بازار کار باشد؛ البته مشروط به اینکه پرداخت این تسهیلات طبق قانون انجام شود.

نقشه ایجاد مشاغل خانگی جدید
مشاغل خانگی نخستین گروهی بود که گام‌های سه‌گانه مقررات‌زدایی برای آنها به سرانجام رسید و عملا راه برای ثبت سریع بیش از 500 مجوز کسب‌وکار خانگی فراهم آمده و متقاضیان مجوز برای مشاغل خانگی ‌توانستند با ورود به درگاه ملی مجوزها، تقاضای خود را برای مجوز مربوطه ثبت و ظرف چند روز اجازه راه‌اندازی آن کسب‌وکار را پیدا کنند. این مسئله در کل کشور با استقبال صاحبان ایده و خلاقیت مواجه شد؛ اما آنگونه که دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی می‌گوید: استقبال از مشاغل خانگی و دریافت تسهیلات این حوزه در استان‌های هرمزگان، مازندران، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، سمنان، گلستان و لرستان بیش از سایر استان‌ها بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید