• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 1 بهمن 1402
کد مطلب : 216273
+
-

هیئتی که متوقف نمی‌شود

فعالیت همه‌جانبه یک هیئت از کنکور تا هزینه درمان و فعالیت‌های عمرانی

کوتاه‌تر از گزارش
هیئتی که متوقف نمی‌شود

علی ترابی- روزنامه‌نگار

هیئت رهپویان حسینی خوزستان چندسالی است که به‌طور جدی در حوزه تحصیل دانش‌آموزان به‌ویژه کنکوری‌ها ایستاده و فضای هیئت را برای تحصیل هرچه بهتر آنها فراهم کرده است.

 هیئت در گذشته شاید به مثابه مکانی برای عزاداری، آن هم تنها در ایام‌های خاصی همچون محرم و صفر به شمار می‌رفت. اما خوشبختانه در طول چند سال گذشته و با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص نقش هیئت‌ها و کارکردهای آن اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورده است. یکی از هیئت‌هایی که امروز در حوزه‌های مختلف در حال انجام اقدامات کارآمد است، هیئت رهپویان حسینی خوزستان است که تلاش کرده در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فعالیت کند که ثمره آن کسب عنوان شایسته تقدیر در رشته «هیئت و اقتصاد» در دومین مهرواره هوای نو شد.

مسجدی ساختیم تا هیئت در آن راه بیندازیم
این هیئت در چندین بخش اعم از کارهای جهادی، عمرانی و درمانی، کارآفرینی، اقتصاد، خانواده قرآنی دانش‌آموزی و محرومیت‌زدایی فعالیت دارد. فرج‌الله احمدی، یکی از گردانندگان هیئت رهپویان حسینی می‌گوید: قبل از آغاز به ‌کار، ابتدا نیازمند مکانی برای تشکیل هیئت بودیم.از آنجا که منطقه ما با کمبود مسجد روبه‌رو بود تصمیم گرفتیم مسجدی را احداث و آنجا را مکان هیئت کنیم. به همین منظور با کمک خیرین و آستین‌هایی که بچه‌های محله بالا زدند، کار ساخت مسجد را آغاز کردیم و خوشبختانه برای ساخت مسجد هیچ‌ هزینه‌ای اعم از معمار یا کارگر پرداخت نشد. بنای مسجد در 2بخش ساخته شد؛ یک بخش مربوط به صحن مسجد برای عبادت مردم و دیگری ساختمان 4طبقه همجوار صحن اصلی مسجد بود که هنوز کامل نشده است و به‌دنبال خیرین برای تکمیل آن هستیم.

مسجد ما 24ساعته باز است
این هیئت در ایام امتحانات پایان ترم دانش‌آموزان مسجد را به‌صورت 24ساعته باز و کلاس‌های رفع مشکلات را برپا می‌کند و با حضور معلمان زبده سعی در رفع مشکلات دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی دارد.
همچنین در دوران کنکور از استادان برجسته‌ای که به راحتی حتی در کلاس‌های آنها نمی‌توان ثبت نام کرد، بهره می‌برند و آنها را به مسجد می‌آورند تا به‌صورت 24ساعته دانش‌آموزان بتوانند درس‌های خود را مطالعه کنند و برای کنکور آماده شوند. فرج‌الله احمدی در این خصوص می‌گوید: «ما درخصوص دانش‌آموزان به‌صورت دقیق روی همه اشراف داریم و شرایط تحصیلی آنها را رصد می‌کنیم.»

هیئت ما صادرات هم دارد
در بخش کارآفرینی نیز این هیئت به سمت تولیدات صنایع‌دستی و کالاهای فرهنگی رفته و در بازارهای مختلف، محصولات خود را به فروش می‌رساند. همچنین در پرورش عسل، دامپروری، جوجه‌کشی و پرورش قارچ، ذرت، خیار، گوجه و تخمه آفتابگردان این هیئت مشغول است و خوشبختانه در تولید و عرضه عسل هم پایش به بازارهای جهانی همچون ترکیه، عراق، فرانسه، آلمان و... باز شده است. به‌گفته فرج‌الله احمدی، یکی از مشکلات آنها در این بخش نداشتن کارت بازرگانی است که هنوز نتوانسته‌اند آن را دریافت کنند.

پرداخت هزینه درمان بیماران بی‌بضاعت
در حوزه درمان نیز از آنجا که بسیاری از بچه‌های این هیئت پزشک هستند، بدون دریافت هزینه‌ای، کارهای درمانی را انجام می‌دهند، ضمنا هزینه درمان برخی از خانواده‌های بی‌بضاعت را هم پرداخت می‌کنند. احمدی می‌گوید: «کار ما در حوزه درمان به همین جا ختم نمی‌شود، بلکه با برخی مراکز درمانی نیز تفاهم کرده و از طریق نامه هیئت بخشی از هزینه درمان بیماران بی‌بضاعت را پرداخت می‌کنیم.»

700خانواده تحت پوشش این هیئت هستند
در حوزه عمرانی نیز سعی بچه‌های این هیئت بر این است که به مناطق محروم بروند و خانواده‌های هدف را رصد کنند، سپس کارهای بازسازی یا ساخت منازل را برای کسانی که شرایط مالی مساعدی ندارند ، برعهده می‌گیرند. خوشبختانه تا امروز ساخت 5خانه در کارنامه آنها ثبت شده است. بسیاری از منازلی هم که نیاز به مرمت دارند یا وسایلی ندارند نیز توسط بچه‌های هیئت رهپویان حسینی ساخته یا وسایل آن تأمین می‌شود.
در حوزه معیشت نیز این هیئت خانواده‌های کم برخوردار را شناسایی و به آنها کمک می‌کند که در حال حاضر 700خانواده تحت پوشش این هیئت هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید