• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 1 بهمن 1402
کد مطلب : 216244
+
-

کاهش هزینه اینترنت

افزایش قیمت بسته‌های اینترنت، اگرچه امری اجتناب‌ناپذیر بود و باید برای توسعه زیرساخت‌های شبکه صورت می‌گرفت، اما نگرانی‌های اقتصادی‌ را نیز در میان مردم به‌وجود آورد.
 چندی پیش، اپراتورها در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری درخواست کرده بودند که بسته‌های بیشتر از ۲گیگابایت به میزان ۱۰۰درصد افزایش قیمت داشته باشند. آنها بر این باور بودند که ۶سال گذشته، تعرفه‌های اینترنت تغییر نکرده و «درصورت تداوم رویه تثبیت قیمت خدمات در این بخش ورشکستگی این صنعت در آینده کوتاه حتمی است». پس از طی مراحلی، اینترنت همراه و البته ثابت سرانجام با رشد 34درصدی در تعرفه‌ها مواجه شد. البته برای نخستین بار است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مقابل افزایش تعرفه اینترنت، تعهداتی را برای بهبود کیفیت شبکه موبایل، مانند افزایش 30درصدی سرعت در لایه دسترسی، رسیدن به پوشش 96درصدی اینترنت نسل چهارم، تحت پوشش قرار گرفتن حداقل 10درصد از جمعیت کشور از اینترنت نسل پنجم و...، از اپراتورها گرفته و حتی این تعهدات را ضمیمه پروانه فعالیت آنها کرده است تا از ضمانت اجرایی لازم هم برخوردار باشد. در کنار این تعهدات اپراتورها که عموما موجب بهبود شرایط در لایه دسترسی خواهد شد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم اقدامات زیرساختی گسترده‌ای را مانند افزایش 70درصدی ظرفیت شبکه زیرساختی کشور، اجرای طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها، رفع مشکل اشباع در لایه انتقال برخی از استان‌ها و... را در سایر لایه‌های شبکه در دست اقدام دارد تا توسعه همزمان اجزای مختلف شبکه، منجر به افزایش کیفیت چشمگیر تجربه کاربری هموطنان شود. در این میان شاید بد نباشد که ما هم نگاهی به وضعیت مصرف اینترنت خود بیندازیم و صرفه‌جویی‌هایی را در این مسیر درنظر بگیریم؛ البته نه صرفا به این خاطر که اینترنت گران شده است، بلکه به‌خاطر جلوگیری از هدررفت بسته‌های اینترنتی که می‌خریم.
 در این میان، راه‌ها و روش‌های متعددی وجود دارد که می‌توانیم با به‌کارگیری آنها، میزان داده‌های مصرفی خود را حسابی کاهش دهیم، بدون آنکه نیاز باشد تا از میزان استفاده‌مان از اینترنت کم کنیم. گوشی‌های هوشمند باتوجه به توسعه نرم‌افزاری دارای پیچیدگی‌هایی هستند که آشنایی با آن می‌تواند کمک بزرگی در مسیر صرفه‌جویی اینترنت باشد. پس ابتدا باید با گوشی خود و امکانات نرم‌افزاری‌اش آشنا شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید