• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 تیر 1397
کد مطلب : 21624
+
-

دور کُند تحول سلامت در لرستان

عملیات ساخت 2 بیمارستان در کوهدشت و دورود به رغم دستور استاندار، به تعویق افتاده است

گزارش
دور کُند تحول سلامت در لرستان




محمدرضا گودرزی| خرم آباد- خبرنگار: 

اصلاحات نظام سلامت در دولت تدبیر و امید به‌عنوان یک تغییر مهم و هدفمند برای بهبود کارایی، عدالت و اثربخشی حوزه سلامت مورد تأکید است. در همین راستا مجموعه برنامه‌های تحول نظام سلامت با هدف حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و ارتقای کیفیت خدمات از سال ۹۳ از سوی دولت تدبیر و امید اجرایی شده است و همچنان ادامه دارد.

یکی از این برنامه‌ها احداث بیمارستان است که برای بالا بردن کیفیت خدمات درمانی مورد توجه ویژه‌ دولت بوده است و از طرفی مهم‌ترین عنصر زیرساختی برای توسعه و تحول حوزه سلامت به شمار می‌‌آید. بنابراین، اجرای طرح تحول سلامت، موقعیت بیمارستان‌ها را از لحاظ اجرا و تجهیز تغییر داد و برای خدمات بهتر به مردم براساس اهداف یاد شده، ساخت مراکز خدمات درمانی در برخی نقاط کشور به‌ویژه مناطق محروم براساس نیاز و در چارچوب مطالعات ضرورت یافت.  در لرستان نیز مانند سایر استان‌ها در حوزه طرح تحول نظام سلامت اقدامات خوبی انجام گرفته که از جمله آنها می‌توان به کلنگ‌زنی بیمارستان‌های دورود و کوهدشت اشاره کرد که با اجرای این طرح‌ها تحول بزرگی در نظام سلامت این مناطق به وجود می‌آید. 


کلنگ زنی 2 بیمارستان در دهه فجر

در همین راستا، دهه فجر سال گذشته کلنگ این طرح‌ها به زمین زده شد و استاندار در این مراسم با اشاره به این که یکی از مهم‌ترین نیازها و خواسته‌های مردم ایجاد بیمارستان است، اظهار کرد: بیمارستان فعلی این شهرستان ظرفیت ۷۰ تخت را دارد که این سرانه پایین است، اما خوشبختانه با تلاش و پیگیری فراوان، عملیات اجرایی ساخت یک بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی مصوب و اعتبار آن هم تامین شده، آغاز شده است. وی با اشاره به این که شاهد آغاز عملیات احداث این بیمارستان به عنوان یکی از پروژه‌های مهم و اصلی استان هستیم، گفت: امیدواریم این مرکز بهداشتی و درمانی طبق زمان‌بندی و در موعد مقرر به نتیجه برسد و مردم از آن استفاده کنند.  دکتر خادمی ادامه داد: کلنگ بدون برنامه و اعتبار نمی‌زنیم. برای همین این بیمارستان باید هرچه سریع‌تر ساخته شود. مدیر ارشد لرستان با اشاره به این‌که مسئولان در اجرای کارها جدیت لازم را داشته باشند، گفت: برای ساخت این بیمارستان تا به حال ۶۰ میلیارد تومان اعتبار تامین شده که انتظار می‌رود برای تکمیل و تهیه تجهیزات به اعتباری بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان نیاز داشته باشیم. 


کوتاهی دانشگاه علوم پزشکی 

به رغم تأکید استاندار اما اجرای برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی در برخی از شهرستان‌ها ی لرستان همچنان بلاتکلیف مانده است. احداث بیمارستان در شهرستان‌ها ی کوهدشت و دورود به صورت مشارکتی با بخش خصوصی از برنامه‌های اعلام شده دانشگاه علوم‌ پزشکی لرستان در دهه فجر بود که درحال حاضرپیشرفت خاصی نداشته است.  «گودرز امیری» معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری در گفت و گو با همشهری در این باره بیان کرد: قرار شد عملیات اجرایی این 2 بیمارستان طبق برنامه زمان‌بندی آغاز و به استاندار گزارش شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. 


راهکار دولت 

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند در صورت تامین نشدن اعتبار دولتی با استناد به دستورالعمل موضوع ماده ۲۷ برای شرایط واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جدید اقدام کند. امیری با اشاره به این‌که این پروژه‌ها اکنون تبدیل به مطالبات عمومی شده است، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی موانع و مشکلات موجود در اجرای این پروژه را گزارش دهد. دولت تدبیر و امید در راستای دستیابی به اهداف خود برای بهبود، ایجاد عدالت و اثر بخشی حوزه سلامت در استان لرستان باید هر چه سریع‌تر نسبت به ساخت این پروژه‌ها و تجهیز آنها اقدام کند. برای همین انتظار می‌رود مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهتمام ویژه‌ای نسبت به این موضوع داشته باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید