• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 30 دی 1402
کد مطلب : 216237
+
-

ادای دین به مردم

یادداشت
ادای دین به مردم

مجید نصیرایی؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

مجلس یازدهم در عمر 4 ساله خود تلاش کرد تا به تمامی وعده‌های انتخاباتی‌اش عمل کند و خوشبختانه تا حد بسیار زیادی نیز موفق شد تا دین خود را به مردم ایران ادا کند. پیش‌تر نیز این مجلس مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب قرار گرفته بود که این موضوع حسن عملکرد مجلس را به خوبی نشان داده است. مهم‌ترین اقدامات مجلس را به‌طور اختصار می‌توان در چند محور بیان کرد.

اول؛ یکی از مهم‌ترین افتخارات مجلس یازدهم از ابتدا تاکنون حمایت از اقشار ضعیف جامعه بوده است. درصد رشد منابع تخصیص یافته برای کمیته امداد و بهزیستی، نشان‌دهنده توجه خاص مجلس به حمایت از مستضعفان جامعه بوده است. حمایت ویژه از کارگران، تصویب و اجرایی شدن طرح جهش تولید مسکن، همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم و بودجه۱۴۰۳، مبارزه با فساد، تسهیل در کسب‌وکارها و ... همگی ازجمله سیاستگذاری‌ها و قانون‌گذاری‌های مجلس یازدهم برای حمایت از قشر ضعیف و محروم جامعه ایران بوده است. همچنین تصویب مالیات بر خانه‌های خالی و ماشین‌های گران‌قیمت نیز از جمله حمایت‌های مجلس از عموم مردم جامعه و مبارزه با ویژه‌خواری در کشور بوده است.

دوم؛ در این مجلس ارقام بسیار خوبی در راستای محرومیت‌زدایی در روستاها و آبرسانی و برق‌رسانی اختصاص یافته است که خوشبختانه آثار آن نیز درحال رونمایی در سطح کشور است  البته نباید از همراهی بسیار خوب ریاست محترم جمهور و دولت سیزدهم غافل بود، چرا که وزارتخانه‌های دولت سیزدهم و استانداران کشور همراه مجلس یازدهم به خدمت‌رسانی به مردم ایران و مخصوصا قشر ضعیف‌تر جامعه پرداخته‌اند، اما علاوه بر اقداماتی که تاکنون صورت گرفته، مصوبات و قوانین دیگری نیز به تصویب رسیده که به مرور آثار آن در کشور و در حوزه‌های اقتصادی لمس خواهد شد.

سوم؛ مجلس یازدهم اقدامات لازم جهت ایجاد و ادامه شفافیت در نهادهای کشور را وظیفه خود دانسته و به خوبی نیز اقدامات لازم جهت اجرایی شدن آن را در مجلس شورای اسلامی انجام داده است. در ادامه، قانون شفافیت به شورای نگهبان فرستاده شد و پس از رفع ابهامات لازم ادامه مراحل خود را جهت تصویب نهایی طی خواهد کرد. بنابراین خوشبختانه مجلس یازدهم به قول خود برای ایجاد شفافیت عمل کرد و درف مرحله اول نیز این شفافیت در خود مجلس به‌وجود آمد؛ به‌طوری که نمایندگان مجلس به‌طور خودجوش، آرا و نظرات خود را در سامانه شفافیت مجلس به سمع و نظر مردم می‌رسانند و این نشان‌دهنده نمره قابل‌قبول مجلس یازدهم در موضوع شفافیت
است.

چهارم؛ یکی دیگر از مهم‌ترین اقداماتی که مجلس در حوزه فرهنگ و هنر کشور انجام داده است، حمایت‌ها از مجموعه‌های فرهنگی در سطح کشور بوده است. قانون جوانی جمعیت یکی از مهم‌ترین قوانینی بود که پس از سال‌ها معطلی، خوشبختانه در کمیسیون فرهنگی مجلس کنونی تنظیم و در نهایت در صحن علنی مجلس به تصویب رسید. در عین حال در موضوع اختصاص منابع برای عرصه‌های فرهنگی کشور اعم از مجموعه‌های ورزش برای جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد، مجموعه‌های گردشگری، صداوسیما و سایر دستگاه‌های فرهنگی اقدامات خوبی از سوی مجلس انجام
 شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید