• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
جمعه 29 دی 1402
کد مطلب : 216089
+
-

سرعت بالای قطار مالی شهر

مدیریت شهری ششم توانسته طی سال‌های اخیر بودجه را به‌طور کامل محقق کند که در طول تاریخ بلدیه بی‌سابقه بوده است

سرعت بالای قطار مالی شهر

محمد قربانی- روزنامه نگار

شهرداری تهران سال‌جاری را با بودجه بیش از 70هزار میلیارد تومانی شروع کرد اما با کار و تلاش شبانه‌روزی در راستای حل مشکلات و گره‌های شهر تهران و شهروندان تهرانی، توانستند از سقف مصوب بودجه 1402عبور کرده و فصل جدیدی را در بودجه رقم بزند، شهرداری تهران نه‌تنها 100درصد بودجه 1402را محقق کرده بلکه با ارائه متمم 31هزار میلیارد تومانی سعی کرده با اذن شورای شهر بعضی از پروژه‌های این کلانشهر را که سال‌ها وعده تحقق آنها روی کاغذ مانده بود به واقعیت بدل کند.

  وضعیت بودجه شهرداری در دهه 90
لطف‌الله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در مورد وضعیت تحقق بودجه در ادوار گذشته با اشاره به بودجه شهرداری تهران از سال 90و میزان تحقق آن گفت: بودجه سال ۱۳۹۰ رقم ۹هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۱ رقم ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۲ رقم بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان، سال ۹۳ رقم ۱۵ هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان، سال ۹۴ رقم ۱۷ هزار و ۲۱۹ میلیارد تومان، سال ۹۵ رقم ۱۷ هزار و ۸۸ میلیارد تومان، سال ۹۶ رقم ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۷ رقم ۱۷ هزار و ۴۲۹ میلیارد تومان، سال ۹۸ رقم ۲۴هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان، سال ۹۹ رقم ۳۰ هزار و ۵۷۴ میلیارد تومان و سال ۱۴۰۰ رقم ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.
شهردار تهران با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ رقم ۵۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان مصوب و ۶۹ هزار و ۸۳ میلیارد تومان محقق شد، گفت: دوره ششم مدیریت شهری بی‌نظیرترین تحقق را رقم زده است.
وی ادامه داد: سال ۱۴۰۲ رقم ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان بودجه مصوب است و تا ۲۳ دی‌ماه از مرز تحقق ۶۰ هزار و ۷۶۷ میلیارد تومان عبور کردیم و ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه غیرنقد نیز در حال ثبت است که به بیش از ۷۶ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه غیرنقد نیز کارسازی شده و تا پایان سال محقق می‌شود. ما در سال قبل نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۳۵ درصدی بودجه مصوب و ۸۶ درصد رشد عملکردی نسبت به بودجه مصوب داشته‌ایم.
وی افزود: در بودجه متمم سال۱۴۰۲ درخواست کردیم رقم به ۱۰۷ همت برسد و این غیراز تبصره ماست. رقم تبصره بودجه امسال ۱۹ همت بوده که به ۲۱ همت می‌رسد. لذا پایه کار ما ۱۲۸ همت است. امیدواریم در اسفندماه مجدداً متمم ارائه دهیم.

  تحقق کامل بودجه طی  2 سال اخیر
معاون شهردار تهران با بیان اینکه در بودجه دو بحث درآمدی و هزینه‌ها مورد توجه است، گفت: بودجه مصوب شورای شهر تهران برای شهرداری تهران در سال‌جاری، 75هزار و 990میلیارد تومان بود که در برش 9ماهه باید مبلغی حدودا 57هزار و 400میلیارد تومان محقق می‌شد که عملکردمان در این مدت، حدود 53هزار و 200میلیارد تومان بوده است یعنی به‌عبارتی دیگر 93درصد بودجه تا این تاریخ محقق شده است.
وی با بیان اینکه با اتکا به بودجه غیرنقد با بانک‌ها تسویه حساب کرده و همچنین خریدهایی همچون میلگرد و مصالح به‌صورت غیرنقد برای پروژه‌های عمرانی انجام شده است، گفت: فقط 3000میلیارد تومان از بودجه غیرنقد در حساب‌ها اصطلاحا نشسته و حدود 12هزار میلیارد تومان جای کار دارد البته همیشه روال کار شهرداری اینگونه است که 40درصد درآمدها در 3ماهه سوم محقق می‌شود پس تا 22دی‌ماه حدود 60هزار میلیارد تومان نقد و 15هزار میلیارد تومان غیرنقد بودجه مصوبه 1402را محقق کردیم؛ اما هنوز از دی‌ماه روزهایی باقی‌مانده و علاوه بر آن بهمن‌ماه و اسفندماه را نیز در پیش‌رو داریم و پیش‌بینی ما این است که حدود 30هزار میلیارد تومان نیز در این زمان باقی‌مانده محقق شود به همین جهت متمم بودجه 31هزار میلیارد تومانی را به شورای شهر ارائه کردیم که جمع آن با بودجه مصوب شورای شهر حدود 107هزار میلیارد تومان می‌شود.
فروزنده درباره تحقق بودجه طی سال‌های اخیر عنوان کرد: تا این لحظه 93درصد بودجه سال 1402محقق شده و پیش‌بینی ما این است که از مرز 172درصد عبور کند. همچنین در سال 1401حدود 137درصد بودجه شهرداری محقق شده است. در سال 1400با اینکه 6ماهه دوم آغاز حضور مدیریت شهری بود 99درصد بودجه را محقق کردیم. وی تأکید می‌کند که عبور از بودجه و تحقق آن تنها در دوره مدیریت شهری ششم صورت گرفته و در تاریخ بلدیه بی‌سابقه است.

  درآمدهای شهرداری از چه راه‌هایی است؟
وی در تشریح سهم درآمدهای بودجه 1402گفت: سهم شهرسازی حدود 98درصد یعنی حدود 30هزار میلیارد تومان تا الان محقق شده و در حوزه درآمد پایدار 31درصد یعنی 16هزار و 500میلیارد تومان، در حوزه فروش املاک که تهاتر در این حوزه رخ داده 2500میلیارد تومان محقق شده و در حوزه تسهیلات و اوراق مشارکت 1900میلیارد تومان و سایر درآمدها 2هزارمیلیارد تومان که مجموعا 100درصد محقق شده است.
فروزنده ادامه داد: در متمم بودجه سال‌جاری نیز به همین نسبت افزایش دادیم به‌گونه‌ای که در متمم درآمد شهرسازی از 39هزار و 600میلیارد تومان به 56هزار و 900میلیارد تومان رسیده است، درآمد پایدار از 19هزار و700میلیارد تومان به 23هزار و 500میلیارد تومان رسیده، املاک از 6400به 15هزار میلیارد تومان رسیده و درآمد در حوزه تسهیلات و اوراق مشارکت از 4600میلیارد تومان به 5000رسیده و این مجموعه درآمدها هستند.
معاون مالی شهرداری تهران در مورد گزارش آخرین وضعیت اعتبارات و پرداخت‌های انجام شده نقد به واحدهای شهرداری تهران بر مبنای مصوبات کمیسیون منابع نقد، گفت: به معاونت خدمات شهری 93درصد پرداخت نسبت به تخصیص داشتیم که این شاخص در معاونت حمل ونقل به‌دلیل توسعه خطوط مترو و خرید اتوبوس‌ها حدود 122درصد بود و معاونت امور مناطق 81درصد، معاونت فرهنگی و اجتماعی 81، معاونت معماری و شهرسازی 96درصد، معاونت مالی و اقتصادی با دستور بازپرداخت وام‌ها 174درصد تخصیص داشتیم و همچنین برای معاونت برنامه‌ریزی 97درصد، معاونت فنی و عمرانی 208درصد، سازمان املاک که عمدتا برای ساخت 3 بزرگراه رفع معارض داشته 301درصد و سایر واحدها 81درصد تخصیص داشتیم که یعنی ما 118درصد منابع برای بخش‌های مختلف شهرداری تهران تأمین کردیم. وی در پاسخ به این سؤال که درآمدها از چه طریقی کسب می‌شوند گفت: عمده درآمدها در حوزه شهرسازی بود اما این به‌معنای تراکم فروشی و شهرفروشی نیست بلکه این افزایش درآمد بر عوارض استوار است نه تراکم فروشی، اصلا تراکم فروشی معنا ندارد چراکه محل کسب درآمدهای شهرسازی مشخص است و در حوزه درآمد پایدار نیز درآمد ما از محل ارزش افزوده است و درآمد تسهیلات و اوراق مشارکت نیز مشخص است که از بانک‌ها اخذ می‌شود و در بخش غیرنقد نیز ما آمدیم، املاک را بعد از مولدسازی برای پرداخت بدهی‌های‌مان با بانک‌ها تهاتر کردیم.
وی تأکید کرد:آیتم‌های درآمد شهری در حوزه صدور پروانه، پروژه مشارکتی و مجمع‌های ایستگاهی است و زمانی که در حوزه صدور پروانه رشد داشتیم این شهرفروشی نیست چراکه 80درصد پروانه‌های ما در مناطق جنوبی و بافت فرسوده است.

  متمم 31هزار میلیاردی برای بودجه 1402
فروزنده در مورد لایحه متمم بودجه 1402نیز با بیان اینکه در چهار ساله اخیر متمم بودجه نداشته‌ و تنها اصلاحیه بودجه داشته‌ایم، گفت: شهرداری تهران از سقف بودجه فراتر رفته و وضعیت درآمدی در 2 بخش نقد و غیرنقدی بهتر شده است و طبیعتاً برای اینکه بتوانیم این سقف اعتباری را هزینه کنیم باید لایحه متمم به شورای شهر ارائه می‌کردیم.
فروزنده ادامه داد: ترمیمی که در پروژه‌های عمرانی باید انجام شود حکایت از این دارد که این رشد که در متمم بودجه درنظر گرفته شده دقیقا اجازه از شوراست که بتوانیم هزینه‌های سرمایه‌ای خود را افزایش دهیم. وقتی هزینه‌های سرمایه‌ای افزایش پیدا می‌کنند یعنی می‌رود به سمت پروژه‌ها. معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در پاسخ به سؤالی درباره محل هزینه مازاد درآمدهای شهرداری تهران و پیش‌بینی لایحه متمم بودجه گفت: پروژه‌های شهرداری تهران در 4بخش حمل‌ونقل، عمران شامل آسفالت و بزرگراه‌سازی‌، خدمات شهری شامل پسماند و اصلاح سیستم‌های پسماند و نظافت شهر و بخش فرهنگی است که در هر 4بخش پیش‌بینی هزینه شده است؛ اما اولویت شهرداری طبق نظر شورا حمل‌ونقل عمومی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید