• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 10 تیر 1397
کد مطلب : 21594
+
-

کمبودهای صنایع کردستان

صنعت و معدن دو قطب اصلی اقتصادی در هر منطقه محسوب می‌شوند و استان با دارا بودن این دو ظرفیت در سطح گسترده با عدم توسعه و رونق اقتصادی روبه‌رو بوده است. در ادامه گفت‌وگوی همشهری را با «صدف آسایش» کارشناس توسعه اقتصادی در حوزه صنعت و معدن می‌خوانید.

 چه موانعی پیش روی تولید صنایع در استان وجود دارد؟

بسیاری از شهرک‌های صنعتی فاقد امکانات عمومی مانند جاده و حامل‌های انرژی هستند. به عنوان جایگزین، از سوخت‌های فسیلی مانند گازوئیل، بنزین و نفت استفاده می‌شود. علاوه بر ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی، هزینه فراوان و عدم دسترسی یکسان واحدهای تولیدی به این سوخت‌ها از جمله مشکلات است. همچنین بسیاری از تولیدکنندگان صنایع کلان مانند قطعات خودرو، لاستیک‌سازی، سنگ‌های معدنی، نساجی و مواد خوراکی برای دستیابی به مواد اولیه با کمبودهایی از قبیل نبود نقدینگی، سرمایه راکد و نبود بازار فروش مواجه هستند. این عوامل موجب کاهش تولید در سال‎های اخیر در شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی استان شده است. به دلیل واردات بی‌رویه کالاهای ارزان‌قیمت خارجی شاهد رکود بازار صنایع داخلی هستیم. 

چه راهکارهایی برای توسعه صنایع و معادن در استان وجود دارد؟

بسیاری از سرمایه‌داران استان به دلیل کمبود سرمایه در گردش در بخش تولید، سعی در واردات کالاها دارند. از این رو ضرورت دارد دستگاه‌های متولی شرایط خرید تضمینی و پرداخت تسهیلات کم‌بهره بانکی به تولیدکننده را فراهم کنند. در نتیجه این کار در بازار داخلی ثبات ایجاد می‌شود. 

صادرات هم می‌تواند نجات‌دهنده باشد و این ظرفیت در استان وجود دارد؟ 

بسیاری از کشورهای همسایه مانند عراق، ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات و کویت از نظر صنعت و معدن وابسته به کشورهای دیگر هستند. با ایجاد کارخانه‌های مختلف تولیدی در زمینه صنایع و معادن، علاوه بر تامین نیاز داخلی می‌توان زمینه صادرات آنها ‌را به این کشورها فراهم کرد که علاوه بر اشتغال‌زایی، توسعه اقتصادی و ارزآوری را برای کشور به همراه خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید