• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 25 دی 1402
کد مطلب : 215629
+
-

مراکز کوثر مکانی امن برای توانمندسازی و اشتغال‌زایی بانوان

مراکز کوثر مکانی امن برای توانمندسازی و اشتغال‌زایی بانوان

طبق سرشماری سال 1395شهر تهران بالغ بر455هزار زن سرپرست خانوار دارد. شایان ذکر است که رشد جمعیت زنان سرپرست خانوار در کشور از سال‌1385تا 1395معادل2/3درصد افزایش داشته است که در دهه‌های اخیر، همراه با طیف وسیعی از مسائل و مشکلات ناظر بر موضوعات پایداری خانواده از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، سلامت و مهارتی، توجه بسیاری از سیاستگذاران و برنامه‌ریزان را به این گروه جمعیتی معطوف داشته است؛ ازجمله نیاز این گروه خاص، مسئله اشتغال و کسب مهارت در محیط امن و سالم است و یکی از ماموریت‌ها و دغدغه‌های مهم شهرداری تهران، فراهم کردن امکان اشتغال‌زایی برای زنان سرپرست‌خانوار است.
 براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه خانواده (ارتقای معیشت و اقتصاد خانواده‌ها با توانمندسازی این نهاد با هدف کاهش دغدغه‌های آینده آنها درباره اشتغال، ازدواج و مسکن) و اسناد فرادستی شامل مصوبه شورای اسلامی شهر تهران سال‌1390مبنی بر «استفاده از ظرفیت همکاری و مشارکت شهرداری تهران در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی» و همچنین ماده 73برنامه پنج‌ساله سوم شهر تهران و قانون ساماندهی مشاغل خانگی مصوبه سال‌1389مجلس شورای اسلامی، حفظ و گسترش مراکز توانمندسازی کوثر و کسب‌وکارهای خرد و مشاغل خانگی با روش و سیاست‌های اتخاذی توسعه مدل مشارکت اجتماعی با همکاری فعال بخش خصوصی به‌منظور توسعه و ترویج کارآفرینی اجتماعی، از ماموریت‌های اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران است.
 در این راستا اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با رویکرد توسعه کارآفرینی اجتماعی و توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست‌خانوار، حل مسائل اجتماعی با رویکرد نوآورانه ایجاد کسب‌وکار را در دستور کار خود قرار داده است. اداره کل امور بانوان در تلاش است تا با توسعه مراکز توانمند‌سازی‌ کوثر در مناطق 22گانه شهر تهران فرصت مهارت‌آموزی و اشتغال پایدار را در راستای خودکفایی و ارتقای توانمندی فردی و اقتصادی بانوان فراهم کند.
 املاکی که با عنوان مراکز توانمندسازی کوثر معرفی می‌شوند طبق مصوبه شماره 2790با عنوان «تعیین تکلیف املاک واگذار شده شهرداری تهران به اشخاص حقیقی و حقوقی» واگذار و به بهره‌برداری خواهند رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید