• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 25 دی 1402
کد مطلب : 215627
+
-

گفت‌وگو با عزیز قانعی‌راد، رئیس اداره مهارت‌آموزی و اشتغال اداره کل امور زنان و خانواده

هدف از توانمندی زنان، فعالیت اقتصادی موفق و پایدار است

شاید بارها از کنار ساختمان‌هایی در شهر عبور کرده باشید که عنوان سردرشان نظر شما را جلب کرده باشد؛ ساختمان‌هایی با عنوان مراکز توانمندسازی کوثر؛ مراکزی که از نوع فعالیت در آن خبری و اطلاعاتی ندارید و فقط با دیدن همین عنوان می‌دانید هر چه هست مربوط به توانمندسازی بانوان مستعد است. همین ابهام و سؤال ذهنی برخی از شهروندان دلیلی شد  تا با عزیز قانعی‌راد، رئیس اداره مهارت‌آموزی و اشتغال اداره کل امور زنان و خانواده گفت‌وگویی  انجام  دهیم:

دلیل راه‌اندازی مراکز مهارت‌آموزی و توانمندسازی کوثر توسط شهرداری تهران چه بود؟
 درواقع این مراکز زیرمجموعه اداره مهارت‌آموزی و اشتغال اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران هستند. این مراکز با هدف مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار و اقشار ضعیف جامعه، کم‌برخوردار و خانم‌های خودسرپرست تعریف شده است و سعی بر این دارد که جامعه هدف بتواند با فعالیت اقتصادی یک معیشت پایدار برای خودش تعریف کند. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این اداره در پله اول حمایت از افرادی است که قصد دارند با حس مسئولیت اجتماعی در سطح وسیع اشتغال‌زایی کنند.
همکاری با این زنان  چگونه است؟
 بانوان صاحبان مشاغل براساس تفاهم با شهرداری موظف هستند به‌مدت 3‌ماه برای متقاضیان دوره مهارت‌آموزی داشته باشند و بعد از آن افراد در همان فضا با بیمه و حقوق وزارت کار مشغول به‌کار می‌شوند. در حال حاضر حدود ۹۱مرکز کوثر در مناطق ۲۲گانه شهر تهران با ظرفیت اشتغال ۱۵۰۰نفر مشغول به فعالیت هستند که بیش از ۹۰درصد از این ۹۱مرکز در صنف خیاطی و دوخت و دوز فعالیت دارند و مابقی هم صنوفی مثل صنایع غذایی، صنایع‌دستی و بسته‌بندی است. هر یک از این فضاها با 40درصد زیر قیمت نسبت به سایر فضاهای کارگاهی توسط شهرداری در اختیار صاحبان مشاغل و کارآفرینان گذاشته می‌شود. اما حمایت این اداره تنها به ایجاد مراکز کوثر ختم نمی‌شود، بلکه برای ارائه محصولاتشان و نیز ایجاد فضای بازار و بازارچه هم برنامه‌ریزی شده است. محصولات تولید شده باید در یک فضایی مثل بازار عرضه شوند تا کارگاه‌های تولیدی برای تولیدات جدید قوت داشته باشند؛ به همین منظور برای مخاطبان، شهروندان کارآفرین و بانوان فعال در حوزه مشاغل خرد خانگی سکوهای فروش در تهران تعریف کرده‌ایم تا بتوانند با فروش محصولات تولید شده در این سکوها آنها را به سرمایه مجدد برای کار تبدیل کنند. برای دستیابی به این هدف شرکت ساماندهی، مترو، میادین میوه تره‌وبار و فروشگاه شهروند دست یاری به ما دادند که بتوانیم بازارچه‌های موقت و دائمی برپا کنیم. بازارچه‌های موقت به‌مدت 5 و ۱۰روزه در مناسبت‌هایی مثل ایام‌ماه مبارک رمضان، روز دختر، روز مادر، دهه کرامت، استقبال از مهر، شب یلدا، دهه فجر و استقبال از بهار برپا می‌شوند. بازارچه‌های ثابت هم در مناطق ۵، 4 و ۱۵ با ظرفیت ۱۵۰غرفه به‌مدت 6‌ماه تا یک سال در اختیار خانم‌های کارآفرین گذاشته می‌شوند که بتوانند به‌صورت رایگان استفاده کنند.
 نحوه همکاری بانوان با این اداره چگونه است؟
 علاقه‌مندان می‌توانند به‌صورت حضوری به آدرس ما در خیابان بهشت، کوچه عدالتخواه، پلاک ۲۳، اداره کل بانوان مراجعه کنند یا از طریق وب‌سایت زنان و تولید ملی و همچنین ادارات بانوان مناطق ۲۲گانه اطلاعات و درخواست‌شان را ثبت کنند. همچنین این عزیزان می‌توانند به اداره بانوان شهرداری منطقه خودشان مراجعه و خدمات موجود را از همکاران ما مطالبه کنند.
استقبال از مراکز توانمندسازی کوثر چگونه بوده است؟
 تعداد مراکز کوثر تا 2سال پیش حدود ۵۰مرکز بود و طی 2سال مدیریت خانم دکتر اردبیلی تعداد این مراکز به 91مرکز فعال رسید که به صراحت می‌توان گفت رشد ۸۰ تا ۹۰درصدی صورت گرفته است.
همچنین درباره بازارچه‌ها هم به این نکته اشاره کنم که طی مدت این دو سال، با راه‌اندازی یک بازارچه ثابت و جدید در منطقه 15حدود ۵۰غرفه به ظرفیت‌ بازار اضافه شد؛ ضمن آنکه ایجاد بازارچه‌های مناسبتی در میادین اصلی شهر نقش مهمی را در فعالیت اقتصادی افراد با مشاغل خانگی ایفا کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید