• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 24 دی 1402
کد مطلب : 215609
+
-

اکران معافیت مالیاتی هنرمندان

نمایندگان مجلس در سال جاری با افزایش 85 درصدی، سقف معافیت مالیاتی هنرمندان را به 480 میلیون تومان رسانده‌اند

گزارش
اکران معافیت مالیاتی هنرمندان

رضا کربلائی- روزنامه‌نگار

سقف معافیت مالیاتی کارگران در سال 120میلیون تومان است، اما این سقف برای هنرمندان 480میلیون تومان تعیین شده است! هنرمندان در جهان به‌ویژه آنها که میلیون دلاری دستمزد می‌گیرند، همواره در تیررس نهادهای مالیات‌ستانی قرار دارند؛ در ایران اما اين فعالان عرصه هنر و به‌ویژه برخی‌ها که دستمزدشان چند10برابر میزان دریافتی کارمند و کارگر است، تا 3سال پیش یک‌ریال هم مالیات نمی‌دادند.
به گزارش همشهری، حتی با عزم دولت و مجلس در 3سال گذشته برای مالیات‌گیری از هنرمندان با درآمد بالا، خبر رسیده که کل اظهارنامه‌هایی که امسال هنرمندان پر کرده‌اند‌ و تحویل سازمان مالیاتی داده‌اند، 4هزار میلیارد تومان درآمد اعلام شده که هزارمیلیارد تومان آن مشمول معافیت مالیاتی شده است.
اکران وضعیت معافیت مالیاتی هنرمندان خبر از یک معافیت غیرهدفمند می‌دهد. امسال که سقف معافیت مالیاتی کارگران در سال 120میلیون تومان است، این سقف برای هنرمندان 480میلیون تومان شده و در لایحه بودجه‌ای هم که دولت برای سال آینده تنظیم كرده و به مجلس فرستاده، اشاره‌ای به سقف معافیت مالیاتی هنرمندان نشده‌است.

معافیت هنرمندان از کجا می‌آید؟
شاید برایتان سؤال باشد که این معافیت مالیاتی از کجا نشأت می‌گیرد. بند«ل» ماده139 قانون مالیات‌های مستقیم که سال‌هاست مبنای وصول مالیات از هنرمندان و ناشران است، می‌گوید: فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی و فرهنگی و هنری از مالیات معاف هستند و هنرمندان برای اینکه از این معافیت بهره‌مند شوند، باید اظهارنامه و اسناد و مدارکی ارائه دهند که نشان دهد درآمد سال‌شان از 480میلیون تومان بیشتر نشده است. شاهین مستوفی، مدیرکل حسابرسی سازمان‌امور مالیاتی توضیح می‌دهد که هنرمندان مشمول معافیت هم جزو مودیانی هستند که از این معافیت استفاده می‌کنند و ما اصلا وقت نمی‌گذاریم که  30هزار نفری که فعالیت مالیاتی دارند را رصد کنیم و اظهارنامه آنها را می‌پذیریم.

راز معافیت هزارمیلیاردی
در سال1400 که سرانجام برای نخستین‌بار قرار شد از درآمد هنرمندان مالیات گرفته شود، آنها تا سقف 200میلیون‌تومان معاف از مالیات بودند و در سال بعد این سقف 30درصد افزایش یافت و به 260میلیون تومان رسید. درحالی‌که انتظار می‌رفت این سقف هدفمند شود، در نهایت نمایندگان مجلس در جریان بودجه سال1402 سقف معافیت مالیاتی هنرمندان را حدود 85درصد افزایش دادند و به 480میلیون‌تومان در یک‌سال رساندند. اين یعنی اینکه یک هنرمند به شرطی که در سال‌جاری تا 480میلیون تومان درآمد داشته باشد، فقط کافی است اظهارنامه مالیاتی پر کند و مالیات هم ندهد. راز معافیت مالیاتی هزارمیلیارد تومانی هنرمندان در سال‌جاری هم در همین اضافه سقف معافیتی است.

معافیت مشروط یا مالیات مشکوک؟
شاهین مستوفی، مدیرکل حسابرسی سازمان امور مالیاتی می‌گوید: معافیت مالیاتی هنرمندان مشروط بر این است که اظهارنامه مالیاتی بدهند و حتما باید اسناد و مدارک‌شان را به سازمان مالیاتی ارائه کنند؛ این شرط در 3سال اخیر گذاشته شده است. جالب است كه بدانید تا قبل از این هنرمندان اصلا مالیات نمی‌دادند. این مقام دولتی، معافیت هنرمندان از پرداخت مالیات را براساس قانون می‌داند و می‌گوید: هر آنچه در مراجع قانونی مصوب شود سازمان امور مالیاتی مکلف به اجرای آن است؛ فارغ از آنکه الان می‌خواهیم بگوییم چه اشخاصی باید مالیات بدهند یا ندهند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید