• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 24 دی 1402
کد مطلب : 215601
+
-

تولید گندم خرد می‌شود؟

کشاورزی
تولید گندم خرد می‌شود؟

خرد شدن اراضی کشاورزی به‌واسطه قوانین مالکیت این اراضی و ارثیه شدن آنها، اتفاقی است که در بهترین حالت به کوچک شدن مقیاس سطح زیرکشت منجر می‌شود و نتیجه آن رشد هزینه تولید و کاهش برداشت محصول خواهد بود. از نظر مسئولان وزارت جهادکشاورزی، تداوم وضعیت موجود در خرد شدن اراضی کشاورزی می‌تواند برداشت گندم کشور را تا 10سال آینده به نصف کاهش دهد. همزمان، متولیان حوزه آب نسبت به ورشکستگی آب تا چشم‌انداز 1412به فرض تداوم وضعیت موجود در بارندگی، تغییر اقلیم و مصرف آب هشدار می‌دهند که می‌تواند کل تولید حوزه کشاورزی به‌ویژه گندم را به چالش بکشد.

خودکفایی گندم در دوراهی
وزارت جهادکشاورزی در حال چکش‌کاری طرحی برای ممانعت از خرد شدن اراضی کشاورزی است که با اجرای آن، علاوه بر تداوم خودکفایی گندم، امکان صادرات این محصول نیز وجود خواهد داشت. علیرضا مهاجر، معاون زراعت وزیر جهادکشاورزی، می‌گوید: 70درصد زمین‌های کشور معادل 12میلیون هکتار از این اراضی، به‌طور میانگین حدود 5هکتار مساحت دارند که برای تداوم خودکفایی گندم و افزایش تولید این محصول باید جلوی خرد شدن آنها گرفته شود. گفته‌های معاون زراعت وزیر جهادکشاورزی، در راستای اجرای قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی است که در سال 1385تصویب شد، اما در 17سال گذشته قانون ارث، مانع اجرای آن شده است.

زمین‌ها 40درصد کوچک‌تر می‌شوند
کشاورزان طبق قانون ارث، زمین‌های کشاورزی را بین فرزندان تقسیم می‌کنند و به همین دلیل اراضی قابل‌کشت مدام کوچک‌تر می‌شوند؛ به‌گونه‌ای که در مناطق شمال کشور، میانگین قطعات زمین‌های کشاورزی به حدود یک هکتار رسیده است. براساس تحقیقات انجام شده، اگر جلوی کوچک شدن زمین‌های کشاورزی گرفته نشود، طی 10سال آینده متوسط مساحت زمین‌های کشاورزی کشور 40درصد کاهش می‌یابد و از 5هکتار به کمتر از 3هکتار می‌رسد که در این صورت برداشت گندم می‌تواند به نصف هم کاهش یابد. مهاجر، معاون زراعت وزیر جهادکشاورزی، می‌گوید: اکنون ۷۰درصد اراضی کشاورزان زیر ۵ هکتار است و با ادامه وضعیت فعلی، در ۱۰سال آینده حدود ۹۰‌درصد اراضی به کمتر از ۳هکتار می‌رسد؛ ازاین‌رو وزارت جهادکشاورزی به‌دنبال حمایت از کشاورزان برای یکپارچه‌سازی زمین‌های‌آنهاست.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید