• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 24 دی 1402
کد مطلب : 215604
+
-

حذف تدریجی یارانه‌بگیران

مرحله 155یارانه نقدی در حالی در بیستم این ‌ماه واریز شد که تعدادی از خانوارها به سبک و سیاق ماه‌های قبل، مبلغ یارانه را دریافت نکردند.
حدود 2‌ماه پیش، علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: صدک‌بندی، یک روش دقیق‌تر برای تحلیل و اطلاع‌رسانی مؤثر است و در آن مبنای دسته‌بندی جمعیت تغییر می‌کند تا عدالت معقول‌تری اعمال شود؛ اما صدک‌بندی جای تحلیل و داده را نمی‌گیرد و همچنان دسته‌بندی افراد بر مبنای اطلاعات و آزمون وسیع انجام خواهد شد.
طبق اظهارات عسگریان، نکته قابل‌توجه در صدک‌بندی این است که چنانچه یارانه‌بگیران فعلی در 10صدک بالا که مشمول یارانه نیستند، قرار بگیرند، یارانه آنها قطع خواهد شد و در عوض کسانی که قبلاً یارانه نمی‌گرفتند، اگر با صدک‌بندی جزو 90صدک پایین درآمدی قرار گرفتند مشمول دریافت یارانه خواهند شد.
با این تفاسیر، به‌نظر می‌رسد حذف حدود 50هزار نفر از فهرست یارانه‌بگیران دوره 155، بیش از آنکه ناشی از آغاز اجرای حذف یارانه دهک‌های بالا باشد، نتیجه جابه‌جایی خانوارها در صدک90 است اما اگر این اتفاق طبق اظهارات معاون رفاه وزارت کار رخ داده باشد، همزمان باید 50هزار نفر از کسانی که قبلاً در فهرست یارانه قرار نداشتند، جایگزین این افراد شده باشند.
پیگیری‌های همشهری از معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اطلاع از آخرین فرایند تغییر فهرست یارانه‌بگیران بی‌نتیجه بود اما به‌نظر می‌رسد به‌واسطه اینکه اضافه شدن افراد جدید به لیست یارانه، نیازمند معرفی حساب و ثبت‌نام خانوارهاست، فعلاً اسامی جدیدی به فهرست یارانه‌بگیران اضافه نشده باشد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید