• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 20 دی 1402
کد مطلب : 215101
+
-

چگونه طلای کاغذی و غیرقابل سرقت بخریم؟

طلا بخریم یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا ؛ محمد کشتی‌آرای، به همشهری توضیح می‌دهد

چگونه طلای کاغذی و غیرقابل سرقت بخریم؟


محمد کشتی‌آرای کارشناس بازار طلا
سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه همواره جذاب بوده است. قیمت طلا به‌طور معمول متاثر از 2عامل نوسان قیمت هر انس طلا در بازار جهانی و قیمت ارز است. البته در ایران، وقایع سیاسی و اقتصادی هم از عوامل اثرگذار در نوسان‌های بازار طلا و سکه است و با تغییر این عوامل، قیمت طلا هم دچار نوسان می‌شود. اما به‌طور معمول روند قیمت طلا در بلندمدت یک روند مثبت است و با توجه به روند صعودی تورم در ایران، سرمایه‌گذاری در طلا و سکه به‌عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری، همواره مورد توجه کسانی بوده که به‌دنبال حفظ ارزش دارایی خود در شرایط تورمی هستند. این روزها، یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلا، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلاست. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا از صندوق‌های قابل معامله در بورس کالا هستند که در یک سال اخیر، مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند. از مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا این است که هر فردی با هر میزان سرمایه‌ای که دارد می‌تواند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کند. محمد کشتی‌آرای، کارشناس بازار طلا، درباره جزئیات و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا توضیح می‌دهد.

چرا به‌جای طلا یونیت‌ صندوق‌های طلا را بخریم؟
محمد کشتی‌آرای، کارشناس بازار طلا در مورد نحوه عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا گفت: در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا که بسیار هم از آنها استقبال شده، سرمایه‌گذار طلا را به هر شکلی و با هر عیاری می‌تواند بخرد و بفروشد. محمد کشتی‌آرای ادامه داد: در چند سال اخیر توجه صاحبان نقدینگی به سرمایه‌گذاری در حوزه طلا معطوف شده است. بسیاری از افراد، بخشی از دارایی یا پس‌انداز خود را به کالای سرمایه‌ای، همان طلا که شامل سکه، شمش طلا یا طلای آب شده است، تبدیل می‌کنند. برای این منظور نیز طلا و قطعات آن را به ‌صورت فیزیکی در بازار تهیه کرده و نگهداری می‌کنند. اما نگهداری طلا، بار روانی برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌کند و همانطور که در رسانه‌ها شنیده‌ایم و می‌شنویم ممکن است تبعات منفی داشته باشد و طلا سرقت ‌شود؛ بنابراین سرمایه‌گذاری در صندوق طلا به نفع سرمایه‌گذاران است و به نوعی دغدغه‌های فکری آنها را برطرف می‌کند. کارشناس بازار طلا افزود: نوع دوم ریسک سرمایه‌گذاری در بازار فیزیکی طلا، مواجهه با تقلب است. چون در بازار معاملات فیزیکی احتمال دارد طلاهای خریداری شده از نظر وزن و عیار دارای مسئله و مشکل باشد. این یکی از دغدغه‌های مهم کسانی است که روی طلا و سکه سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما در 2سال گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا به‌طور فعال وارد بازار شده‌اند و همه افراد (حقیقی و حقوقی) به هر میزان که بخواهند می‌توانند از یونیت‌های این صندوق‌های طلا که در بورس کالا عرضه می‌شوند بخرند. بنابراین کسانی که در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند کمتر با مشکلات خرید و فروش فیزیکی این فلز گرانبها سروکار دارند و با امنیت و اطمینان بالا می‌توانند سرمایه خود را در این صندوق‌ها بگذارند.

با چه میزان پول می‌توان یونیت صندوق طلا خرید؟
محمد کشتی‌آرای در پاسخ به این پرسش که برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا به چه میزان پول نیاز است؟ گفت: سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا می‌تواند با مبلغ کم آغاز شود؛ یعنی از یک دهم گرم تا هر میزان طلا که بخواهند می‌توانند معادلش را از یونیت‌های صندوق‌های طلا بخرند. به فرض اگر شخصی 5 روز دیگر به پول احتیاج داشت، می‌تواند بخشی از این یونیت صندوق طلا را همانجا بفروشد و بقیه را به‌صورت اوراق نگهداری کند. او ادامه داد: از طرفی، مشابه نوسان روزانه بازار فیزیکی، قیمت‌ها در صندوق‌های طلا هم متغیر است؛ یعنی قیمت روز، مبنای معامله است و سرمایه‌گذاران می‌توانند با آن دادوستد کنند؛ به این معنی که اگر امروز طلا گران شد، طلای خود را بفروشند و وجه آن را دریافت کنند.

صندوق  سرمایه‌گذاری طلا  چیست؟
صندوق سرمایه‌گذاری طلا از صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی و قابل معامله (ETF) در بورس کالاست. در این نوع صندوق‌ها، وجوه جمع‌آوری شده از سرمایه‌گذاران در قالب گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌شود. از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا آن است که حداقل نقدینگی لازم برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، از حداقل نقدینگی لازم برای سرمایه‌گذاری در بازار فیزیکی بسیار کمتر است. این صندوق‌ها تقسیم سود دوره‌ای ندارند و سود حاصل از سرمایه‌گذاری آن از طریق رشد متناسب با نوسان بازار طلا و سکه به‌دست می‌آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید