• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 10 تیر 1397
کد مطلب : 21494
+
-

بازار بی‌نظم میوه مازندران

بهزاد صمدی| روزنامه‌نگار:

موضوع اختلاف قیمت میوه و تره‌بار در میوه‌فروشی‌های شهرهای مازندران بارها از سوی شهروندان در ستون صدای همشهری منتشر شده. افزایش تعداد شهرهایی که شهروندان آنها در این باره انتقادهایی مطرح کرده‌اند، نشان می‌دهد این موضوع در سراسر استان به معضلی برای بسیاری از مردم تبدیل شده. 
این موضوع در شهری مانند قائمشهر یا آمل که به نوعی مراکز میوه و تره‌بار مازندران محسوب می‌شوند و بخش عمده‌ای از محصولات باغی استان را عرضه می‌کنند، بیشتر به چشم می‌آید چون شهروندان از قیمت پایه میوه‌ها خبر دارند و تفاوت آن را با قیمت عرضه در بازار می‌بینند.  مردم گله دارند از این‌که تاکنون فرمانداری‌ها و ستاد تنظیم بازار شهرستان‌ها نتوانسته‌اند از سودجویی برخی که در بازارهای میوه و تره‌بار شناخته‌شده هستند و قیمت محصولات را با هدف منفعت شخصی بالا و پایین می‌کنند، جلوگیری کنند. 
غیبت فرایند قانونی خرید تضمینی میوه و جای خالی دستگاه‌های دولتی مسئول در این حوزه مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، جهاد کشاورزی، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها موجب می‌شود سودجویان با خاطر آسوده نبض بازار را در دست بگیرند و هر طور می‌خواهند میوه را به دست مصرف‌کننده برسانند. وقتی باغدار توان عرضه محصول خود را در بازار ندارد و نهادی را مسئول خرید میوه با قیمت مصوب نمی‌بیند، مجبور به فروش میوه با قیمت دلخواه دلالان می‌شود. این روند هم به تولیدکننده زیان وارد می‌کند و هم مصرف‌کننده را تحت فشار می‌گذارد و وادار به مصرف نکردن میوه‌های گران می‌کند. 

استان مازندران در تمام فصول سال برای عرضه به بازار مصرف میوه دارد. از مرکبات تا میوه‌های تابستانی و سیاه‌ریشه‌ها در مازندران تولید و عرضه می‌شوند.
 با این حال، سود اصلی تولید و عرضه این میوه‌ها در استان به جیب دلالانی می‌رود که به صورت سازمان‌یافته نبض بازار را در نبود برنامه‌ریزی برای میوه‌های تولیدی در دست دارند. 
این یک بخش ماجراست که در آن باغدار و واسطه روبه‌روی هم قرار دارند و همیشه واسطه برنده می‌شود. در بخش دیگر مصرف‌کننده‌ای است که گاهی میوه را با چند قیمت در بازار می‌بیند و باید در فرایندی شبیه مناقصه‌های دولتی و پس از بررسی به خرید میوه با پایین‌ترین قیمتی که پیدا می‌کند، بپردازد. ساختار عرضه میوه ‌و تره‌بار در مازندران نظمی ندارد تا حداقل در طول سال خیال باغداران و مصرف‌کنندگان راحت باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید