• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21490
+
-

انتخاب کیانوش، امتیاز ویژه یا آینده‌نگری؟

لیلی خرسند
کیانوش رستمی برای بازی‌های آسیایی جاکارتا انتخاب شده و این انتخاب با انتقادات زیادی روبه‌رو شده است. آخر هفته قبل وزنه‌بردارانی که برای حضور در تیم ملی شانس داشتند، وزنه زدند و کادر فنی انتخاب نهایی را برای بازی آسیایی انجام داد. اتفاق غیرمنتظره این انتخابی وزنه زدن کیانوش رستمی در یک وزن بالاتر بود. او که در وزن 85 کیلوگرم رکوردار المپیک و جهان است، این‌بار در وزن 94 کیلوگرم وزنه زد، وزنی که دو مهره اصلی به‌نام سهراب مرادی و ایوب موسوی دارد. مرادی رکوردار جهان در این وزن است و موسوی نفر دوم این وزن در آسیا. 
در انتخابی تیم‌ملی، رستمی پشت وزنه‌ها رفت ولی نتوانست آنها را بالای سرش بکشد، با این حال او در لیست هفت نفره کادر فنی فدراسیون برای حضور در بازی‌های آسیایی قرار دارد. طبق اعلام فدراسیون در وزن 85‌کیلوگرم علی مکوندی، در وزن 94 کیلوگرم  سهراب مرادی و کیانوش رستمی، در وزن 105 کیلوگرم  محمدرضا براری و علی هاشمی و در وزن 105+ کیلوگرم بهداد سلیمی و سعید علی‌حسینی به جاکارتا می‌روند. 
از ظهر پنجشنبه انتقادات به این لیست و انتخاب رستمی آغاز شده است. صحبت سر این است چرا وزنه‌برداری که نتوانسته در وزن جدید وزنه‌های آزمایشی را بزند، باید به بازی‌هایی اعزام شود که هر یک مدالش می‌تواند جایگاه کاروان را چند رده بالا و پایین کند. حضور رستمی در وزن 94 کیلوگرم، دو وزنه‌بردار دیگر را حذف کرده، ایوب موسوی در وزن 94 و مجید عسگری در وزن 69. اگر رستمی در وزنه خودش می‌ماند، موسوی به‌جای او اعزام می‌شد و ایران در یک وزن دیگر هم می‌توانست نماینده داشته باشد. گفته می‌شود این جابه‌جایی فرصت یک مدال طلا و یک نقره را از ایران گرفته. در شرایطی که رستمی در 94 کیلوگرم اوت کرده، اطمینانی نیست که او بتواند در آسیایی‌ به وزنه‌های درستی برسد چه برسد به اینکه مدال هم بگیرد، این در حالی است که او می‌توانست در وزن خودش طلا بگیرد و موسوی هم در وزن 94 کیلوگرم صاحب مدال نقره شود. 
حساسیت روی رستمی زیاد است. او با اینکه قهرمان نامداری است اما جنجال‌ساز بوده. قبل از المپیک 2016، از تیم‌ملی جدا شد و به‌تنهایی تمرین کرد، بعد از المپیک، همین رفتار را ادامه داد و حتی شایعه شد دلیل جدایی سجاد انوشیروانی، سرمربی تیم، سر این  موضوع بوده. رستمی هنوز هم حساب خودش را از فدراسیون و تیم‌ملی جدا می‌داند. دعوت او به تیم، در حالی که نتوانسته وزنه‌ای بزند، شائبه‌هایی را ایجاد کرده. کار به‌جایی رسیده که گفته می‌شود، فدراسیون به رستمی باج می‌دهد. صفحه‌های مجازی و سایت‌های خبری در دو روز گذشته به دفعات این سوال را پرسیده‌اند که چرا فدراسیون تا این حد هوای این وزنه‌بردار را دارد؟
با اینکه حسین توکلی دل خوشی از فدراسیون و مدیرانش ندارد ولی جزو معدود نفراتی است که از حضور کیانوش رستمی و تصمیمی که کادر فنی گرفته، حمایت می‌کند. توکلی به همشهری می‌گوید که رکوردگیری جایی برای گرفتن نتیجه نیست: «رکوردگیری، انتخابی تیم‌ملی نیست. کادر فنی قبل از رکوردگیری انتخاب اصلی‌اش را انجام می‌دهد و اگر در وزنی شک و شبهه‌ای داشته باشد، در رکوردگیری تصمیم نهایی را می‌گیرد. قبل المپیک سیدنی6 نفر انتخاب شده بودیم ولی باز هم رکوردگیری انجام دادند. این رکوردگیری را می‌گذارند که وزنه‌برداران در شرایط مسابقه قرار بگیرند.» 
در فضای مجازی و به‌خصوص در جامعه وزنه‌برداری، اوت کردن رستمی به فاجعه تبدیل شده ولی توکلی آن را اتفاق عادی تلقی می‌کند: «کیانوش از وزنه 227 کیلویی کارش را شروع کرده، اگر او با وزنه‌هایی پایین‌تر شروع می‌کرد و وزنه‌ها را هم می‌زد الان این هجمه‌ها و فشارها هم بود؟ کیانوش خواسته خودش را با این وزنه‌ها محک بزند، اگر در رکوردگیری خودش را امتحان نکند، کجا باید این کار را انجام دهد، کجا باید ریسک کند و جسارتش را نشان دهد؟»
شاید به نظر برسد در این اتفاق توکلی از رستمی حمایت می‌کند ولی او می‎‌گوید هم کیانوش و هم ایوب موسوی شاگردانش بوده‌اند و این دو برایش تفاوتی ندارند: «من کاری به رفتارهای کیانوش ندارم، از نظر ورزشی و فنی صحبت می‌کنم. من هم اگر سرمربی تیم بودم، حتما از کیانوش استفاده می‌کردم. وزنه‌بردار پخته‌ای است، قهرمان ملی است، جسارت دارد.» او استدلال کسانی را که می‌گویند چون رستمی وزنه‌هایش را اوت کرده و نباید به تیم‌ملی دعوت می‌شد، قبول ندارد: «الان تیم‌ملی آلمان از جام‌جهانی حذف شد، باید بگوییم فوتبال آلمان خوب نیست؟ در یک بازی این اتفاق افتاده. کیانوش در یک رکوردگیری، به هر دلیل نتوانسته وزنه بزند، این دلیل نمی‌شود که او را حذف کنیم. در انتخابی‌های تیم‌ملی کشتی بارها اتفاق افتاده که نفر دوم انتخابی اعزام شده. قصاص قبل از جنایت نکنیم، انتخاب او هندوانه در بسته است و باید صبرکنیم نتیجه‌اش در بازی‌های آسیایی را قضاوت کنیم.»
یکی از دلایلی که کیانوش رستمی را مجبور کرده، یک وزن بالاتر برود، بالا رفتن وزنش است. شاید گفته شود جایی که سهراب مرادی است و با رکوردهایش در جهان حرف اول را می‌زند، چرا باید کیانوش ریسک کند و تغییر وزن دهد؟ گفته می‌شود با بالا رفتن سن کیانوش، وزن او هم هر روز بالاتر می‌رود و به نزدیک 100 کیلوگرم رسیده است و وزن کم کردن هم برایش دشوار شده است. از طرفی کیانوش سن کمتری نسبت به سهراب دارد و به نظر می‌رسد برنامه اصلی او برای المپیک باشد. توکلی این برنامه او را تایید می‌کند: «وزن کیانوش بالا رفته و اگر بی‌پرده صحبت کنم، داستان این است که کیانوش برای آینده‌اش برنامه‌ریزی کرده و این برنامه برای آینده خودش و تیم‌ملی خوب است.» با این حال نظر توکلی هم این است که بهتر بود برای جاکارتا کیانوش در وزن 85 کیلوگرم وزنه می‌زد و سهراب مرادی در وزن 94 کیلوگرم اعزام می‌شدند، هرچند او به برخواه حق می‌دهد که برای تیمش تصمیم بگیرد: «سال‌ها محمد بنا بدون انتخابی به حمید سوریان میدان می‌داد و او هم قهرمان  می‌شد. هر مربی خودش برای تیم و نفراتش تصمیم می‌گیرد. در همین تیم‌ملی فوتبال، چقدر بازیکنان داخلی خوب بودند ولی کی‌روش نظر خودش را عملی کرد. الان هم برخواه تلاش می‌کند بهترین نفرات را انتخاب کند تا بهترین نتیجه را بگیرد. مگر تیم‌های‌ملی در بازی‌های تدارکاتی نمی‌بازند،  الان هم در یک انتخابی یک نفر نتیجه نگرفته ولی مربی به او اعتقاد دارد. جای نگرانی نیست. مربی بهتر از همه می‌داند کدام نفرش آماده است و کدام نفرش به‌درد مسابقه می‌خورد یا نه.» 
بیشتر کسانی که از انتخاب کیانوش انتقاد می‌کنند، ناراحت این هستند که حق ایوب موسوی هم نادیده گرفته شده، توکلی اعتقادی به حق‌خوری ندارد: «ایوب وزنه‌بردار خیلی خوبی است ولی زمانی حق‌خوری اتفاق می‌افتد که از قبل گفته شود وزنه‌برداری که اوت کرد، به تیم‌ملی دعوت نمی‌شود. سال‌هاست که این رکوردگیری‌ها انجام می‌شود و از این صحبت‌ها نیست. باید ببینیم مبنا و قانون چه بوده.»
بازی‌‌های آسیایی از ماه آینده آغاز می‌شود و به‌قول توکلی در این هندوانه بسته، باز می‌شود. شاید کیانوش رستمی مثل مسابقات قهرمانی جهان سال قبل نتواند به مدال طلا برسد ولی بعید است که او بخواهد به بهانه وزن کم نکردن برای همیشه خودش را از حضور در لیست قهرمانان محروم کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید